• Min-Ah

Syd Korea/Seoul-trakten - Regnperiod?

Hejsan!

Är det någon här på BT som vet något om Syd Korea (kring Seoul) och deras regnperioder?
    Vet att sommaren (juli-augusti) är värst med regn och hetta.

Vet någon hur det brukar vara i slutet av maj/början av juni?
    Brukar det vara lika varmt och regnigt där då?

Är adopterad från Syd Korea och vill göra "mitt livs resa" och också bröllopsresa!

Är tacksam för svar!

• Svar på tråden Syd Korea/Seoul-trakten - Regnperiod?
  • Mi@

Har ingen aning om hur vädret är i Korea, men blir så glad av att hitta andra adopterade från Seoul här! Blev adopterad från sydkorea 1982 och var då 4 månader. Tycker att det är en liten utmaning att hitta bra kläder/smink då man inte har typiskt svenskt blont utseende. Hur har ni tänkt kring det (lite OT kanske)? Vi gifter oss den 22 juli nästa sommar. När är er stora dag?

• Min-Ah

Hej, Mi@!

Åh, vad roligt att även du är adopterad från korea, Seoul!!
    Jag kom till Sverige 1975 och var då 17 månader gammal.

Blev ju lite nyfiken!
    Du får gärna maila mig, om du vill!
    min-ah@passagen.se
    Vore kul att byta erfarenheter med andra adopterade koreaner!

Hur går det med planerandet?
    Ni gifter ju er nästan samma datum som vi gjorde (Vi gifte oss 23 juli i år)!

Vi håller nu på att planera en resa till Sydkorea! Hinner inte bli det här året. Är ju en del att förbereda innan. Blir (förhoppningsvis) nästa vår/sommar (maj/juni - därav denna länk ).

Här är en länk till min hemsida!
    hem.passagen.se/min-ah/

Ha det så bra!
    / Sofia

• Mi@

Ja, det går hittills rätt bra med planerandet (kika på tråden "22 juli 2006" under planeringsrubriken). Hittade idag en klänning , skor och en tiara som vi köpte! Ska försöka komma mig för att ta kort på klänningen och lägga ut snart (har dock ett trögt modem...)! just nu är vi lite frustrerade över när vi ska släppa nyheten att vi gifter oss. Känns som om alla ska ha barn i m2b släkt snart så vi vill inte berätta det mitt i allt barnafödande (blir lite uddlöst då!), men inte heller vänta då vi har så många att bjuda (varav en del reser rätt mycket under sommaren). Funderar på att tillverka inbjudningskort i expressfart och skicka ut dem till de närmaste redan nu i veckan!

Ska kika in på din länk!

• Mi@

Ni var jättefina! Vilken fin tiara du gjort också! Det är något speciellt med pärlor. Kommer nog själv att ha ett pärlhalsband. Roligt förresten att vi har så nära datum även om det blev ett år mellan!

• Min-Ah

Mi@!

Hittade din 22 juli 2006-tråd och skrev lite i den!

Oj, ni ska också ha många gäster!
    Vi bjöd 152 personer (inkl barn) och nästan 120 kom!

Vad kul att du hittat klänning, skor och tiara!

Är jättebra att ni är i god tid med planerandet!
    Vi började inte planera riktigt ordentligt förrän i februari/mars i år...
    Var ganska så hektiskt när det närmade sig!!

• Erilinn

Min m2b är adopterad från SydKorea. Vi har också funderat på att göra en resa dit men vi väntar nog tills barnen är större så att de också kan komma ihåg! De är bara 3 1/2 och 1/2 än så länge...

• Min-Ah

Hej, Erilinn!

Vad roligt att fler har anknytning till Korea!
    När kom din blivande man till Sverige?

När skall ni gifta er?

Är ju roligare om barnen också kan få någon behållning av resan. Är ju alltid lättare när de inte är alltför små, kan jag tänka mig.

Vi har inte barn ännu. Passar på att resa innan vi skaffar barn. I alla fall när vi reser första gången. Då har man nog ändå mycket med bara sig själv!
    En helt annan kultur och mycket rent emotionellt att handskas med!

Det finns ju föreningar för adopterade koreaner (AKF - Adopterade Koreaners Förening där jag är med och så finns väl Kreanska Sällskapet...). Tänkte kolla lite med dem im de kanske anordnar resor. Kanske kan de ge tips och råd!

• Erilinn

Han kom 1977, var då drygt 2 år gammal.
    Vi tänkte att det vore kul om barnen också får ut något av resan så det dröjer nog några år till! Dessutom måste vi nog spara ett tag innan vi har råd att åka! När man ändå är där vill man ju gärna stanna ett tag.
    Vi gifter oss i januari -06.

• Min-Ah

Mi@

Ja, pärlor tycker jag är fint!
    Fick låna min mors pärlhalsband på bröllopet!
    Känns fint att jag hade det!

Hade pärlor i "färgtemat" och så gammelrosa.
    Är så nöjd med brudbuketten! duktig florist!!

Har ni något färgtema eller så?

• Min-Ah

Erilinn!
    Är han född 1975 då?
    Jag är född 1973 och kom hit 27 februari 1975.

Vi önskade oss pengar till korearesan av våra gäster. Saker har man ju så mycket av ändå och det är ju inte roligt att få över hundra saker att försöka få plats med hemma när det är trångt som det redan är!!
    Så nu har vi en god ekonomisk "grundplåt"!
    Folk tyckte det var jättebra att ge pengar till detta - mitt livs resa! (De slapp ju dessutom hitta på någon sak).

Vad roligt att ni har barn!
    Har ni några bilder på dem?
    Är ju allt lite nyfiken! Blandningen mellan det svenska och det koreanska har man ju funderat mycket på! Brukar alltid bli så vackert!

Svar på tråden Syd Korea/Seoul-trakten - Regnperiod?