• Min-Ah

Syd Korea/Seoul-trakten - Regnperiod?

Hejsan!

Är det någon här på BT som vet något om Syd Korea (kring Seoul) och deras regnperioder?
    Vet att sommaren (juli-augusti) är värst med regn och hetta.

Vet någon hur det brukar vara i slutet av maj/början av juni?
    Brukar det vara lika varmt och regnigt där då?

Är adopterad från Syd Korea och vill göra "mitt livs resa" och också bröllopsresa!

Är tacksam för svar!

• Svar på tråden Syd Korea/Seoul-trakten - Regnperiod?
  • Röd-brud

Jag var i syd-korea i slutet av april början av maj.
    Då var det alldeles lagom där. De låg väl ungefär en månad före oss här hemma, vad gäller hur blommor och träd hade slått ut. Vi reste runt i olika delar av landet, men kring Seoul var det ca 20 grader och väldigt behagligt. Däremot var det kallare när vi kom längre söderut. Om det var slumpen eller inte det vet jag inte.

• Min-Ah

Hej, Röd-brud!

Tack för ditt svar!
    Har också hört att slutet av april/början av maj (våren) skall vara bra med körsbärsblom och allt!

Men jag undrar hur det brukar vara en månad senare - i slutet av maj/början av juni...
    Kan inte bli ledig från jobbet förrän då!

Är tacksam för fler svar!

• Min-Ah

Ingen mer som vet något om Koreas klimat?

• Min-Ah

Verkligen ingen alls?!

Puffar lite!

• Min-Ah

Puffar igen!

Verkligen ingen mer som vet något om det här?!!

• Peters fästmö

Hej jag har varit i Korea tre sommrar i rad (mina föräldrar bodde där). Det är ganska varmt och fuktigt på sommaren men det var inte så farligt. Tror det är att bättre att välja maj/juni men det är helt ok under högsommaren med. Ska ni på på
    bröllopsresa rekommenderar jag er att åka till Cheju (jeju), jättemysigt!

• Min-Ah

Hej, Peters fästmö!

Tack! - Äntligen fler svar!

Jo, vi har ju tänkt att försöka få resan att bli av i slutet på maj/början av juni.
    Först då kan jag (förhoppningsvis) ta ledigt från jobbet (är musiklärare).

(Jag har ju sommarlov (semester) från början av juni och fram till och med mitten av augusti. Hade ju varit ännu lättare att åka till Syd Korea då, men ju mindre fuktigt, varmt och regnigt - desto bättre! Så vi satsar hellre på maj/juni!)

Jag är från Seoul, så det blir främst dit vi tänker ta oss.
    Så du tror det borde vara OK för nederbördens och värmens skull att åka i maj/juni?!

Varma hälsningar
    / Sofia

• JRO

Sydkorea har varmt väder i maj-juni. Regnperioden infaller i Juli. Jag var där förra sommaren, då regnade det mycket, men det var varmt. Men maj-juni ärnog perfekt. Min blivande man är från Korea. Seoul är en fantastisk stad, med mycket bra Shopping!!!
    Lycka till,
    Jenny

• Min-Ah

JRO - Jenny!

Tack så mycket för ditt svar!
    Låter som att det nog kommer att bli bra att resa i maj/juni!

Är så svårt för mig att kunna komma ifrån och ta ledigt från jobbet mitt i en termin.
    Kan bara få ledigt en vecka och då måste det vara i samband med något lov (på hösten finns ju bara novemberlovet).
    Och att sedan börja jobba direkt efter hemkomsten känns inte alls bra! kommer ju att ha en hel del intryck och känslor att "smälta" efteråt!
    Då är det ju bättre att ha ett sommarlov efteråt, sedan!

Är din blivande man adopterad? (Nyfiken, bara )
    När skall ni gifta er?

Ha det bra!
    Kram / Sofia

Svar på tråden Syd Korea/Seoul-trakten - Regnperiod?