Typiskt svenskt...
Vad är typiskt svenskt?
Vad gör vi svenskar som gör oss speciella?
Skulle behöva hjälp med detta då jag sitter och jobbar med ett häfte och har kört fast.
Alla idéer välkomnas varmt!
Vad är typiskt svenskt?
Vad gör vi svenskar som gör oss speciella?
Skulle behöva hjälp med detta då jag sitter och jobbar med ett häfte och har kört fast.
Alla idéer välkomnas varmt!
Jag tror att det är rätt svenskt att blanda mat, dvs ta kött, potatis och lite sås på gaffeln.
Amerikaner tar kött för sig och potatis för sig.
I Frankrike delar man gärna upp måltiden i flera rätter och äter sallad före eller efter huvudrätten, men absolut inte till (och inte på samma tallrik!).
Mimlan, allemansrätten finns i Finland med :)
att det är väldigt typiskt svenskt att se ner på oss själva och våra "typsiskt svenska" egenskaper...*s*
Så fort ämnet kommer upp så haglar det en massa självkritiska omdömen om att vi är stela, lever efter jantelagen, gråa, lydiga osv... så det är nog det mest svenska jag kan komma på, att vi är så självkritiska (och därmed sällan jag mig till skaran självkritiska svenskar *s*)
Eftersom jag bott ett tag utomlands har jag för längesedan tappat bort allt det negativa som man som svensk "skall" dra upp när det gäller att beskriva oss svenskar. Det är ju bara så illa tråkigt med all denna självkritik! Kan även konstatera att det verkar gälla många i min situation. Jag och många med mig är otroligt stolta över att vara svenskar.
Min tolkning är att vi innerst inne är rätt nöjda, men att det inte är riktigt "rätt" att vara för nöjd...
Kicki:
Kvinnlig rösträtt infördes först i Nya Zeeland, sedan i Finland (1906). Men allt det andra var Sverige säkert först med :)
Att ta av sig skorna inomhus är väl ganska svenskt (nja, nordiskt i alla fall). Och att samla tomflaskor.
Bi!
Med all respekt, jag tror inte att vi pratar om samma sak. Jag antar att du är ute efter år 1921, men kvinnor fick faktiskt (viss) rösträtt redan år 1862! Enligt kommunallagen från 1862 fick alla myndiga (ogifta kvinnor kunde "myndigförklaras" av domstol) medborgare som hade egna inkomster eller viss förmögenhet rösträtt! Sedan kan man ju diskutera hur många kvinnor som därigenom verkligen KUNDE rösta, men det är en helt annan sak...
Den svenska avundsjukan är väl ändå det allra svenskaste som finns?
fast i Norge kanske det heter den norska avundsjukan... i Grekland kanske det heter den grekiska avundsjukan..... *s* Så visst den _svenska avundsjukan_ kan ju bara vara svenk men avundsjukan i sig kanske inte är det?? Hajjar ni??
För övrigt så tror jag att det faktum att det är mycket lättare att hitta _negativa_ egenskaper än positiva inte är typiskt svenskt utan snarare typiskt mänskligt *ler*
Det fantastiska med Sverige är att alla får gå på universitetet, oavsett om man är 18, 40 eller 62, oavsett samhällsklass. Sen att alla inte gör det är en annan fråga.
Komvux är väl också rätt speciellt...
Oj fel gubbe
Skolmaten!!
Den är iof inte unik men inte så vanlig heller (I Norge och Danmark har de ju mackor med sig hemifrån)
*brr*
Kanske nån som sagt redan...
* att köa
* att ta av sig skorna när man är på fest
* snusa
* jante-lagen
Jantelagen är faktiskt inte svensk utan norsk, formulerad i en roman av en norsk författare.
Sverige först med kvinnlig rösträtt? Nä glöm det! Vi var SIST i Norden med det, Finland, Norge och Danmark hann före. Finland redan 1906 tror jag. I Sverige fick kvinnorna rösträtt först 1921, samma år som gifta kvinnor blev myndiga! Usa och Storbritannien fick kvinnlig rösträtt 1918, alltså 3 år tidigare än Sverige.
Ursäkta Besserwisseriet men jag kunde inte låta bli, fakta är fakta...
Charlotte 25/5-02
Ooop, missade visst inlägget om kommunal rösträtt, sorry. Men man brukar mena rösträtt i parlamentsval när man talar om rösträtt så jag utgick från att det var det som avsågs...
Charlotte 25/5-02
Är det verkligen helt klart och bestämt att homosexuella får prövas för adoption i Sverige. Har det inte bara varit en omröstning i Riksdagen om att det skall skrivas ett LAGFÖRSLAG om detta. Lagen är väl inte tagen ännu? Har jag fel?
Jo, Annika! Det är bestämt nu!
Bra va?!?
Sånger för alla möjliga olika speciella tillfällen skulle jag nog säga är typiskt svenskt. Även många av dessa fenomen som vi besjunger är ju rätt speciella för Sverige.
Vi har speciella sånger för midsommar, kräftskivan, surströmmingen, advent, lucia, jul, valborg, skolavslutning, studenten, bröllop (nåja, på ett ungefär i alla fall)...
Kul att läsa om vad ni tar upp för olika ämnen - alla har ju olika aspekter av den "typiskt svenska" som ligger en närmast om hjärtat. Vi är nog inte så slätstrukna som man skulle kunna förledas att tro, vi svenskar.
Svepa glaset när påfyllning nalkas! *skrattar*
Hej Emma,
Var på bröllop i helgen och pratade med några gäster om detta. Något som vi svenska gör som är typiskt och exotiskt för utlänningasr (utom möjligen andra skandinavier, är lite osäker där) är vårt: "fyrfaldiga leve". Alltså hurra ropen i perfekt takt som med mycket folk får taket att lyfta. Detta är dessutom vanligt vid just bröllop.
"hurrandet" är en gammal tradition och var trefalidigt fram till sekelskiftet. Detta för att det fyrfaldiga var reserverat för kungafamiljen. I Danmark har jag hört att de fortfarande hurrar trefaldigt.
Sen är vi ganska ordningssamma och ettikettsmedvetna, men det beror ju på vad man själv är och vad man jämför med. Tex finner vissa amerikaner våra olika ettikettsregler lite väl "formella". Men det är väl ganska individuellt egentligen.
Något som vi inte gör i sverige men i som de anglikanska länderna förespråkar är att ha smoking i kyrkan (och sålledes på bröllop) men det är kanske inte riktigt vad du var ute efter.
Hoppas att du fått lite hjälp!