• Hjortrongull

Hur långt räcker en paj på en buffé?

Till vår medelhavsbuffé ska vi dels ha en varm paj med fetaost, soltorkade tomater och oliver och en kall skaldjurspaj. (plus en massa annat gott också, tex olika spett, pastasallader och annat...).

Men min fråga är hur många personer beräknar man på en paj när det är buffé? Jag gissar att det är fler portioner/paj än om man har det som ensamrätt. Men ungefär hur många? Bra att veta när jag snart ska börja göra pajerna.

• Svar på tråden Hur långt räcker en paj på en buffé?
  • Nessii

Här kanske du kan få lite hjälp.

www.tasteline.com/default.ns&lintDocumentID=2831

Hur ska man beräkna vikt och mängd?
    Om du serverar en trerätters måltid, brukar man räkna med 150 - 170 g kött, fisk eller fågel per person. När man dukar upp buffé är det svårt att veta vad som kommer att bli mest populärt. Försök istället att göra en ungefärlig beräkning på den sammanlagda vikten av alla rätterna.

En måttstock är att beräkna cirka 60 - 90 g kött per person. Du kan också fråga i charken när du köper köttet. Servera köttet i uppskuret i tunna skivor. När det gäller kyckling kan man beräkna tre portioner per bröstfilé eller ca 40-50 g per portion. Ett kycklingbröst brukar väga cirka 125-170 g.

Observera att antalet portioner i de recept som ingår i våra bufféförslag är anpassade utifrån att alla rätter serveras på en buffé för 20 personer, med förbehåll att mängder alltid kan variera beroende på hur hungriga dina gäster är.

? Men oj vad ni äter!
    Det kan hända att en buffé som är anpassad och uträknad efter en viss typ av gäster inte räcker när din sons fotbollslag dyker upp på besök. Lugn. Det går att dryga ut buffén med olika rätter som man har hemma. Ingenting är egentligen fel på ett buffébord. Ta dina favoriträtter och improvisera.

Tips som drygar ut när maten inte räcker till:
    Bröd, pasta, potatis, grönsaker i stavar, ost, grönsallad, kex, konserver på majs, sparris, bönor från skafferiet.

• Hjortrongull

Tack för tipset, bra att ha när vi ska beräkna annat, men det står ju inget om pajer där tyvärr...

Nån annan som vet?

• 2BPolisfru

När jag gör buffé brukar jag räkna att 2 portioner räcker till dubbelt så många. Dvs om receptet är för 8 vilket jag tror att en pajform av det lite större slaget är så brukar det räcka till 16. Hur många är ni och vad skall ni mer ha för mat?

• 2BPolisfru

Sen beror det förstås hur tjock pajen är....jag hade vägt den och räknat med ca 100 g paj per person beroende på som sagt vad skom skall vara med i övrigt. Lessen om jag verkar rörig

• Jonnes brud

Jag brukar gör paj i långpanna när vi ska ha mycket folk och den brukar räcka till 8-10 personer:

Godaste quichen
    300 g margarin blandas med 5 dl mjöl och 1 dl vatten. Låt vila svalt och tryck sedan ut den i en långpanna 35*25 cm. Nagga och förgrädda i 225 grader i ca 10 minuter.

Fyllning: Strimla 500 g rökt skinka, grovriv 400 g lagrad grevéost. Tina 1 paker "Ärter, majs och paprika".

Äggstanning: Blanda 150 g Boursinost med vitlök med 4 ägg, ett i sänder, och rör till en jämn smet. Vispa ner 1 tsk salt, 1 krm peppar, 3 dl kaffegrädde och 1 dl mjölk.

Varva skinka, ost och grönsaker och slå över äggstanningen.

Grädda i 225 grader 30-40 minuter

MUMS

• Hjortrongull

2BPolisfru: Vi är 46 personer (inkl 12 barn och de har en egen meny även om de får äta av vår buffe också om de vill....)

Förutom pajer kommer vi att ha tre olika spett, kallskuret, potatissallad, pastasallad, bröd, tapenade... Oj nu kommer jag inte ihåg allt vi ska ha... Lite ost och kex till efterrätt och färsk frukt.

Jag hade väl också i tanken att man kanske kan räkna ungefär dubbelt/paj...

• 2BPolisfru

Det verkar som ni skall ha ganska mycket som fyller så max 4 pajer av varje sort. Det kommer aldeles säkert att räcka med ett par tre st men man vill ju alltid vara på den säkra sidan Om du är modig så ta tre av varje det räcker!

• Hjortrongull

2BPolisfru: Ok tack för rådet. Det blir nog 3-4 st då tror jag.

Svar på tråden Hur långt räcker en paj på en buffé?