• Kåär

Hur äter man brieost?

Den frågan är förmodligen precis så korkad som den låter. Jag vet också att om ca 5 minuter kommer ost och kex konsumtionen på BT skjuta i höjden.

Jag sitter nämligen här och fullkomligt vräker i mig digestivekex med brieost på och då kommer min sambo hem och kollar konstigt på mig. När jag frågar varför han ser så konstig ut så svarar han att man inte ska äta det vita på brieosten. Jag menar att det kan man visst det och det ska man göra.

Så min fråga är: ska man äta det vita och vad är det vita?

• Svar på tråden Hur äter man brieost?
  • Maraja

Sitter pa jobbet och bara langtar efter ost. Far nog ta och aka till affaren pa vagen hem.
    Det har ar nagonting som ni maste prova: Kop en hel Brie ost(eller Camembert)i rund "tralada". Skar i toppen pa osten och stoppa i grovhackad vitlok, hall over lite vitt vin, lagg pa locket och stoppa i ugnen till all ost ar smalt. Skar upp en baguette i sma bitar och doppa i osten. mmmmmmmmmmm

• Nymphéa

*drägglar ner tangentbordet*

Jag som nyss ha varit och handlat! Har lite Stureost hemma från Falbygdens mejeri. Får väl duga så länga.

Såg ni "Outback Jack"? Dokusåpan som utspelade sig i den australienska bushen alltså. En massa kvinnor som var vana vid lyx tävlade om en bushmans hjärta.

Hon som till slut blev vald av killen droppade en kommentar i sista avsnittet som skulle passa här. (Bakgrunden till kommentaren är att de är på picknick och tjejen åt i stort sett upp en halv brie"kaka".)

"I´m a brie-whore!"

Vad gör man itne för lite ost?!

• Kåär

Nu är jag tillbaka igen! Nu ska jag sätta i mig resten av brieosten och kexen. Jag har en lite vin kvar också så nu ska här njutas.

Finns det några bra matrecept med brie i eller är det främst Chevré som gäller då?

• Helena V

När jag väntade min dotter för sex år sedan så var det OK att äta t ex Brie gjord på pastöriserad mjölk, men nu när jag fick listan från MVC på vad jag inte får äta så stod det att man inte skulle äta den sortens ost även om den var gjord av pastöriserad mjölk. Listan på "förbjudna" livsmedel hade öht blivit jättelång sen min förra graviditet! Nåja, det är ju en begränsad tid det gäller

• muminlina

Oj, jag som trodde det var ok att äta brie om det var av pastöriserad mjölk. Då vet jag till nästa graviditet :)

• shalimar

Kåär - När det gäller recept med chèvre - dont even get me started... ;) Brie brukar jag inte använda så mycket, just för att det är ganska smaklöst i sig själv om man jämför med chèvre och Roquefort och andra starkare ostar, som jag tycker gör sig bättre i matlagning. Det där med att ugnsbaka en hel brie som man fyllt med vitlök och hällt vin över lät iofs gudomligt gott. Men jag brukar köpa mager lammfärs som jag blandar i mängder av pressad vitlök (typ 1 hel vitlök till 500 g färs) samt salt och peppar (smaka av!), och sedan gör jag väldigt tunna biffar av dena färs. Sedan lägger jag ihop biffarna två och två med så mycket chèvre jag kan få in emellan dem. Steker i olja i stekpanna med lock, på låg värme (1:an el 2:an) i ca 15 minuter, vänder efter ca 10 minuter. Jag "hittade på" det här receptet för ett par år sedan och min m2b satte då i sig en hel sats på 400 g färs med kanske 200 g chèvre i - SJÄLV, den kvällen. Utan uppehåll emellan... så det blev hans favoriträtt...

Marfa - din oxfilé-och-chèvre-rätt, skulle man kunna få receptet på den? Älskar också oxfilé - nästan lika mycket som lamm...

• Jurca

Tillbaka till ursprungsfrågan... jag hörde någon "ostexpert" uttala sig i radio och menade att man INTE skulle äta möglet runt om på brieosten. Han liknade det med att äta kola med papper på! Tog genast till mig detta eftersom jag själv brukar pilla bort möglet och det ofta kommenteras av andra: Va, äter du inte det godaste!!! ;)

• marfa

Självklart kan ni få receptet.

Getostgratinerad tournedos 6 pers.
    6 skivor oxfilé, ca 750 g
    smör
    1 tsk salt
    1 krm nymald svartpeppar
    1 lten squash
    ½ tsk salt
    1 krula färsk basilika
    175 g chèvre, getost
    2 tsk olivolja
    smör till stekning

Sätt ugnen på 250 grader. Skiva squashen tunt. Lägg på fat och salta. Bryn köttet runt om i smör, salta och peppra. Lägg över i ugnssker form. Kyl snabbt.
    Hacka basilkan och chèvren fint. Rör ost och olja mjukt och tillsätt basilikan.
    Låt squashen rinna av i durkslag. Pressa ur vätskan. Lägg 2-3 skivor squash på varje köttbit, fördela ostblandningen ovanpå. Hit kan man förbereda.
    Sätt in köttet i mitten av ugnen. Om det tas direkt från kylen, låt det bli rumsvarmt först. Stek i 10-12 minuter.
    Detta kan serveras med grönsalsmix i ugn och potatisgratäng.

Supergott. Lycka till.
    /Marfa

• shalimar

*dregel*

Det receptet skall provas!!!!!!! :D

• Jonnes brud

Har inte läst alla inlägg i den här tråden. Det räckte med att jag läste brieost!!! Vill ni ha recept på en kalasgod macka?

Ta ett fyrkantigt tunnbröd, skär några skivor brieost och dutta på lite mimosasallad. Rulla ihop och ät.

• honungen

Guuud va sugen jag blir på att proppa i mig ost!!
    Sitter här på jobbet och knaprar på en torr morot, inte alls kul. Jag måste också handla ost imorrn. Det verkar vara en god idé med mimosa sallad till. Yummy!

• Ellte

Ujuj...Tror ni man kan tillaga den där vitlök&vinfyllda brien i paket på grillen? Det måste jag testa på midsommar, det lät GRYMT gott!

Jag är en såndär som älskar ALL ost! Brie, chevre, grönmögel, blåmögel, hårdost, färskost...

Okej...nästan all ost... Jag hoppar gärna över de danska stinkostarna och kall mozzarella (som däremot är kanon på t.ex pizza ;))

Kex och vin vad är det...ge mig OST så är jag nöjd ;)

• Ellte

*fniss* Och just ja...originalfrågan :D Jag äter det vita, det är ju där smaken sitter. Har inte filosoferat över huruvida det är "rätt" eller ej... Gott är det! ;)

Svar på tråden Hur äter man brieost?