• discodivan

vilka färger finns färdigkavlad marsipan i?

har precis gjort min första provbakning på bröllopstårtan och inser att man inte kan kavla sugarpaste i en lgh full med katter, så det får bli överdrag med marsipan, färdigkavlad. men vilka färger finns det i? grön vet jag

• Svar på tråden vilka färger finns färdigkavlad marsipan i?
  • röda solrosen

Jag har gjort en del tårtor till allehanda par och jag har beställt från vårt lokala bageri. Du kan gå dit med ett färgprov (om det ska matcha klänning etc) och är de tillräckligt duktiga fixar dom detta. Jag fick hem den upprullad på papprör. Hur smidigt som helst. Tänk bara på att inte ha tårtan färdig i kyl med marsipantäcket på för länge. Marsipanen "smälter" av kylan.
    lycka till!

• discodivan

ok, tack, men kan man lägga på marsipanen och dekorera kvällen innan?

• röda solrosen

Kan bli knepigt. Du har ingen som kan hjälpa dig på morgonen?

• röda solrosen

Glömde skriva att tårtan låter ursmarrig. Ska göra en till min blivande svägerska som gifter sig veckan efter mig!!. Funderar på frächa smaker så som passion- och mangomousse med chokladbotten.

• discodivan

jodå det får ordna sig.
    ska man lägga marsipanen direkt på gräddfyllningen eller ska det vara en torr botten under?
    tack för alla svaren röda solrosen

• röda solrosen

stryk upp hela tårtan med ett tunnt lager grädde. Lägg på marsipanen och "smek"tårtan runt på sidorna försiktigt för att undvika fula veck på marsipanen. Skulle det bli veck ändå så lyft lite i kanten på marsipanen och stryk på nytt medan du drar lite försiktigt i täcket.
    Det var så lite.
    Lycka till. När är det dags egentligen?

• discodivan

hihi inte förrän 12 aug nästa år
    men det är bättre att upptäcka alla misstag nu istället för 1 vecka innan. och har jag testat nu behöver jag inte fundera över tårtan förään det är dags, bara 1 provbakning till strax innan.

• röda solrosen

Smart tänkt, bara du inte hinner falla för alla frestelser på vägen. Har själv ändrat mig fram och tillbaka de senaste veckorna och det är nog inte slut än. Nåja, så länge det blir bra så.

• elgskog

röda solrosen

du verkar ha kolla på det här med tårtor. Behöver man frysa ner säg 2-3 dagar innan eller räcker det att ha själva tårtbotten och fyllningen i kylen? Vad kan man frysa ned utan att det blir dåligt? Vi tänkte göra en tårtbuffé med lite av varje, tex vit choklad och hallonmoussetårta samt olika sockerkakstårtor med sugerpaste i olika färger. Vad bör jag tänka på och hur många timmar skulle du säga är max för en tårta i kylen? När kan jag tidigast lägga på sugarpasten?

Håller tummarna på att du vet!

• brud2006

Hej på er. Jag har också gjort en hel del tårtor och då bl.a. med sugarpaste o marsipan och man ska helst undvika att ha grädde eller fyllning direkt under marsipan och sugarpastetäcket, för detta gör att den smälter. Om man helst vill ha grädde att bre över tårtan med så kan man smörja marsipanlocket med lite flytande margarin (väldigt tunt) eller smörkräm. Detta blir som en hinna som gör att locket inte smälter, men det är så pass tunt att det inte smakar smör...

Ett annat tips som jag kan komma med är att man aldrig ska slå in den färdiga tårtan i plastfolié och ha i kylen, för kondensen som bildas gör också att den smälter. Låt den hellre stå öppen utan nånting över i kylen..

Hoppas någon kan ha någon nytta av mina små tips och är det nått mer ni undrar över så är det bara att fråga

Kram

Frida

Svar på tråden vilka färger finns färdigkavlad marsipan i?