• discodivan

vilka färger finns färdigkavlad marsipan i?

har precis gjort min första provbakning på bröllopstårtan och inser att man inte kan kavla sugarpaste i en lgh full med katter, så det får bli överdrag med marsipan, färdigkavlad. men vilka färger finns det i? grön vet jag

• Svar på tråden vilka färger finns färdigkavlad marsipan i?
  • miks

Där jag beställde min tårta hade dom vit, rosa, lila, ljusgrön, mörkgrön, ljus och mörk blå, gul, röd och säkert några till som jag inte kommer ihåg...

• discodivan

åh coolt, vad kostade det att beställa? var det ett bageri?

• discodivan

sorry läste inte ordentligt, det var ju hela tårtan ni beställde. jag vill bara ha marsipanen. färdigkavlad.

• miks

sorry.. jag läste visst inte heller ordentligt! Då vet jag inte

• vixen not a tramp

Kolla med en tårtmakare, det brukar ju finnas i MASSOR med färger. Går säkert att köpa kavlad av dom.
    På ICA finns väl bara gul röd(rosa) och grön, eller?

• pärlsocka

på ett vanligt konditori/bageri där dom gör sina egna grjeer lär man ju kunna beställa färdigkavlad genom dom.. Iallafall om det är lite större mängder.

• Ung drömmare

Ett litet tips om du inte hittar färdigkavlad är att kavla marsipanen mellan plastfolie. Du slipper katthåren och det blir lättare att förflytta. Färg kan du nog hitta på panduro.

• joan

Om du väljer att köpa färg och fixa det själv, så se upp med en del livsmedelsfärger som finns på marknaden som kan vara allergiframkallande (oftast med så kallade AZO-färgämnen i). Kan i och för sig hända med färdigköpt färgad marsipan också om man har otur.

Enklaste sättet att undvika detta är troligen att fråga/läsa på innehållsförteckningen. Och framgår det inte då kanske det inte heller är värt att chansa om man har gäster som är allergiska.

En översättningsnyckel mellan
    E-nummer och dessa färgämnen finns på
    Livsmedelsverkets hemsida www.slv.se/templates/SLV_Page____3733.aspx

• discodivan

kommer inte att färga själv, gjorde nu chokladbotten, passionsfruktsfromage, marängbotten, grädde med apelsinkrokantchoklad samt amarettocream, sen sugarpaste med gulddekorationer o vita chokladhjärtan.

men det kommer bli så enkelt som möjligt sedan då denna blev för mastig

så vanlig köpt tårtbotten, passionsfromage, marängbotten, grädde medngn blandning i sen vanlig tårtbotten täckt med färdigkavlad marsipan och köpta marsipanrosor som dekoration, sen fjärilar på pinne

Svar på tråden vilka färger finns färdigkavlad marsipan i?