• Peos Lena

Hjälp!!! Var finns en fin festlokal i Örebro-Kumla trakten?

Jag söker en bra lokal för ca 40-50 personer, men då jag är nyinflyttad vet jag ingenting. Hjälp mig med tips på vart man kan vara. Tyvärr har vi en skral budget vilket tyvärr utesluter ställen som Karlslundsslott. Vi kommer även att ha många barn med på festen och jag är inte beredd att betala dyra kuvertavgifter för den lilla mat som de äter. Men vad finns för alternativ om man bara vill ha en egen lokal. Är även nyfiken på om det finns några bra catering firmor? Snälla, snälla hjälp mig. Bor i Kumla men kan mycket väl tänka mig även Askersund eller liknande.

• Svar på tråden Hjälp!!! Var finns en fin festlokal i Örebro-Kumla trakten?
  • sbh

Det där med blommor är inte min starka sida... Jag får hjälp av min ena syster och min tärna. Har sett en fin bild på en bukett med några blåa blommor i och vita rosor. Har tänkta att ha en krans i håret.

Exotisk fest... Ja, varför inte! Nej, det är svårt det där med vad man ska säga och att allt ska kosta så mycket mer bara för att det är brud. Det är likadant med buketten. Den blir också dyrare om man säger att man ska ha en brudbukett.

Sminket tänkte jag fixa själv. Jag har varit på bröllop där bruden inte ser ut som sig själv när hon blivit sminkad av någon annan. Jag har inte heller sminkat mig särskilt mycket (inte nu heller i och för sig). Min kille gav mig en sminkkurs (som jag själv önskat mig, ointe för att han ogillade mitt utseende) på Make up store. Det var kul att få lite tips och se hur bra det kan bli. Plus att man får smink för pengarna också.
    Jag tänkte träna lite hemma och sen se ut som jag brukar, fast bättre

• Ingengörskan

Jag är också lite rädd för att man inte ska bli nöjd om någon annan sminkar. Jag har också varit på en Make-up-kurs på Make up store, men blev inte nöjd med den sminkningen. Tur var ju att man i alla fall fick smink för pengarna. Jag ska nog sminka själv jag också. Kanske kan man ta hjälp av tärnorna.
    Det jag oroar mig för är att det ska bli kladdigt till kvällen. Misstänker att en och annan tår kommer att trilla. Men man får väl ha med sig en låda och bättra på.

• Peos Lena

Du har en omtänksam fästman Stina. Jag är så ovan att ha smink överhuvudtaget, känner mig nästan som en clown varje gång. Jag kan hålla med om att det vore tråkigt att se ut som en helt annan människa på sin stora dag. Finns det inga Mary Kay försäljare i trakten? Vissa av dem är väldigt duktiga att sminka andra personer. Rekomenderar ni Make up store? Vad kostar det på ett ungefär?

Blått och vitt är väldigt snyggt i en bukett. När det gäller buketter tror jag man kan spara mycket pengar, om man inte vill ha en stor droppformad bukett eller liknande. Det räcker nog att säga att det är till en tärna så sjunker priset.

• Ingengörskan

Jag tror det kostade 495:- för en "make-up-lektion" och då får man ju välja produkter ur deras sortiment för samma summa.

• Bröllopstokiig

Vad det gäller att rekomendera företag så är det ju lite lotteri eftersom det kan finnas personer som jobbar på företaget som är jätteduktiga och andra som är inne och "jobbar extra" som inte alls håller samma standard. Så var det för mig när jag var på Make up store. Inte alls nöjd. Det jag i så fall kan rekomendera är ju att be om referenser eller gå dit och prova innan, med då kostar det ju lite extra förstås.

• Peos Lena

Ja, det är alltid som ett vågspel. Synd att du inte var nöjd. Det är dock bra om man får välja produkter till samma värde, jag ska fundera på det, kanske kolla vad de har för produkter. Jag ju dock redan fastnat för ett märke, alltid svårt att byta då.
    Vet du vad du ska provsmaka för mat på söndag? Jag tror jag är lika nyfiken som dig, du måste berätta sen. Jag kollade in deras hemsida, fanns inga menyer dock, lite synd. Men sidan gjorde ändå ett gott intryck.

• Ingengörskan

Nej det finns inga färdiga menyer utan man får själv önska vad man vill ha så komponerar hon ihop ett förslag.
    Vi ska prova två förrätter, Vichyssoisse med färsk sparris och parmesan och en toast med kallrökt laxros och avocadosallad smaksatt med färsk ingefära.
    Helstekt vildsvinsytterfilé med calvadossås och rödlöksmarmelad på smördegshjärtan med potatisgratäng och helstekt oxfilé med rödvinsky och timjanskum. Serveras med en tryffelkryddad potatis och grönsakskaka.
    Efterrätt kan man väl aldrig få för mycket av så där ska vi prova tre olika förslag;) tiramisú, Vaniljpannacotta och
    Vaniljparfait med färska jordgubbar och limesocker.
    Till detta ska vi prova ut ett mousserande vin, ett vitt vin till förrätten och ett rött till varmrätten.
    Hungrig blir man bara man pratar om mat.
    Nej nu måste jag ut i spåret så jag kommer i den där klänningen till sommaren.

Ha en trevlig helg!

• Peos Lena

Får jag följa med på söndag, det låter otroligt gott allting. Hoppas ni hittar något som passar.
    Du är duktig som ger dig ut i spåret, jag skulle verkligen behöva lite motion men det är dåligt med motivationen.

Trevlig helg

• Peos Lena

Ingengörskan

Hur gick det igår? Jag är så nyfiken. Gick det bättre den här gången, hittade ni något som passade? Var dom trevliga? Mycket frågor nu, jag har hållit tummarna hela söndagen att det skulle gå bättre för er den här gången. Berätta.

Stina
    Gissa vad, jag var ute vid Riseberga Klosterruin i går, första gången faktiskt, har bara åkt förbi annars. Det var verkligen vackert, fast dom håll på att sätta upp en massa tält eller liknande, undrar om dom ska göra arkeologiska utgrävningar. Om ni gifter er där, blir det i den stora salen, framme där altaret en gång bör ha legat?

• Ingengörskan

Ja... inte blev det lättare att välja efter att ha provat maten. Det var jättegott alltihopa. Vi ska fundera lite innan vi bestämmer vad det blir, men troligtvis kör vi på säkra kort. Potatiskakan var mer spännande än gratängen, men gratäng går ju alltid hem. Båda var lika bra. Timjanskummet var jättegott och mer spännande men calvadossåsen var helt fantastisk. Tiramisú hade jag fastnat för redan innan vi bestämt oss för cateringfirma och den var jättegod, men kanske lite svår smak i ett stort sällskap. Tror ändå att det är mest vi. De andra efterrätterna var också jättegoda och de andra som var med fastnade för olika alternativ.
    Vad vi än kommer att välja kommer nog gästerna att bli otroligt nöjda i alla fall.
    Det svåra var vinet. Mousserande till brudskål och desertvin har vi bestämt, men de andra är svåra. Ett vitt som passar till lax, avocado och ingefära och ett rött till kött (borde ju inte vara så svårt). Har ni några tips?

Svar på tråden Hjälp!!! Var finns en fin festlokal i Örebro-Kumla trakten?