• Peos Lena

Hjälp!!! Var finns en fin festlokal i Örebro-Kumla trakten?

Jag söker en bra lokal för ca 40-50 personer, men då jag är nyinflyttad vet jag ingenting. Hjälp mig med tips på vart man kan vara. Tyvärr har vi en skral budget vilket tyvärr utesluter ställen som Karlslundsslott. Vi kommer även att ha många barn med på festen och jag är inte beredd att betala dyra kuvertavgifter för den lilla mat som de äter. Men vad finns för alternativ om man bara vill ha en egen lokal. Är även nyfiken på om det finns några bra catering firmor? Snälla, snälla hjälp mig. Bor i Kumla men kan mycket väl tänka mig även Askersund eller liknande.

• Svar på tråden Hjälp!!! Var finns en fin festlokal i Örebro-Kumla trakten?
  • Ingengörskan

Vi ska gifta oss i Svennevads kyrka den 9/7.
    Från början hade vi fastnat för Strömsborg i Örebro som Mr Marcus driver. Lokalen är helt underbar och priset tycker jag var jättebra med tanke på att man betalade ett kuvertpris för Brudskål, förrätt, varmrätt, efterrätt, kaffe och tårta, mousserande vin, ett glas vitt, två glas rött, efterrättsvin, servering och städning. Alltså som att gå ut på restaurang. Kuvertpriset låg på 620:-.
    När vi sen var och provade menyn så var det inte alls vad vi tänkt oss. Hummerklon blev kräftstjärtar och den lättstekta röda oxfilén blev grå och helt genomstekt. Dessutom var serveringspersonalen inte till belåtenhet.
    Vad det gäller det nya valet av cateringfirma så har jag ingen aning om vad hon lagar för mat. Vi ska prova på söndag. Hoppas bara att det är bra för nu blir det svårt att ångra sig.
    Kolla på www.festomat.se
    Officersmässen är jättefin med två salar. En stor som rymmer ca 100 pers och en lite mindre. Trädgården blir nog lummig och fin till sommaren.
    Huset är K-märkt och har ett avancerat brandlarm vilket gör att man inte får ha så mycket ljus på borden men det är ju ändå ganska ljust på sommaren. Jag tror det kommer att bli bra.

• Peos Lena

Ingengörskan

Det låter i alla fall kanonfint. Trädgården kommer med all säkerhet att vara grön och fin. Jag håller tummarna för er och hoppas det går bättre den här gången. Vad tråkigt att ni stötte på problem. Betalar man dyra pengar vill man att det ska vara bra mat och service. Du måste berätta efter helgen vad du tyckte om henns mat, om det är något att rekomendera.

• loppran

Å,vilken trevlig Örebrotråd! Jag lägger också en röst på församlingshemmet i Kumla, som är väldigt vackert dekorerat (med väggmålningar), och så är det fräscht och fint.

Själva ska vi ha festen i Askersund, i Klockarbacken som är församlingshemmet bredvid stora kyrkan. Där finns också en charmig hembygdsgård som heter Klockargården, och där har jag varit på trevlig bröllospfest. Båda Askersundslokalerna passar dock bäst för mindre bröllop, max 60 pers.

Frissa i Örebrotrakten har jag noll koll på, då min vanliga har semesterstängt på vår bröllopsdag 6/8. Är det någon som har tips och rekommendationer?

• Peos Lena

loppran

Hej och välkommen till vår lilla tråd. Jag har fått så otroligt mycket tips och idéer av tjejerna här, känner mig betydligt lugnare nu. Jag var faktiskt och tittade på Klockargården igår, bara utifrån. Det var en otroligt vacker omgivning, lite som en miniskansen, kan mycket väl tänka mig att ha en fest där. Det jag funderar lite på när det gäller församlingsgårdar är om man även får ha dans där eller om man endast får disponera dem för middagen? Jag kom nyss in på en tråd där det fanns en bild på Lik Sincerity 3026 och du skrev något om din förstora klänning, är det de klänning du ska ha, eller har du hittat något annat? Den är väldigt vacker.
    Jag har inte heller börjat kolla det här med frissor. Stina ska gå till Huvudsaken, coh deras pris är väldigt bra. Jag vet att jag läst någon tråd om det tidigare, en frisa i Örebro där bruden även blev bjuden på frukost, men jag vet inte vad det kostar. Hur långt har du kommit i din planering? Använder du dig av catering (vad heter dom i så fall)? Jag är lite nyfiken av mig. Återigen välkommen.

• loppran

Peos Lena

Tusen tack för välkomnandet!

Ja, Klockargården är verkligen charmigt! Klockargården är en hembygdsgård och inte ett församlingshem om jag fattat det rätt(förs.hemmet i Askersund heter Klockarbacken, rätt likt!), så där är det inga problem med fest och alkohol - däremot kan det blir lite trångt! Jag var där på en bröllopsfest med drygt 50 gäster och det var supertrångt mellan borden och det fanns inte en chans att dansa.

Jo, jag ska ha Sincerity 3026. Faktum är att jag har råkat köpa den i två storlekar(!) så jag är verkligen beredd. jag ska sälja den som är stl 42, det var det som det andra inlägget handlade om. Men 38:an sitter som gjuten och jag känner mig jättefin!

Vi ska ta maten från en liten men superbra cateringfirma i Åsbro som heter Kalason Mat & Bak. Och, du, det är bara trevligt att du är nyfiken! Det är vi med.

• Peos Lena

loppran

Din klänning är verkligen vacker, är den som på bilden, röd? Jag hejdade mig faktiskt och tänkte ekonomiskt, var väldigt fäst vid en Maggie Sottero klänning. Fast jag är egentligen en person som vill ha en mer klassisk och enkel klänning och som du kanske läst tidigare på tråden har jag länge haft en bild (urriven ur en tidning) av en Nixa klänning liggande och jag hittade den faktiskt på Blocket. Jag slog till idag och köpte den, fast hon som säljer bor långt från mig, så det tar flera dagar innan jag får den, jag är så spänd, det är ju den klänning jag haft i tankarna hela tiden. Och att köpa en begagnad är ju billigare än att hyra en.
    Jag kan tänka mig att det är trångt i Klockargården, men jösses vad fint. Tänk om man kunde disponera hela området, det har ju en liten dansbana där också. Vi har inget bestämt än, det är ju långt kvar, men det känns bra att vara ute i god tid och kolla alternativen.
    Har catering firman någon hemsida?

• loppran

Peos Lena
    Vad kul att du fick fatt på den klännign du önskade! Hoppas den passar bra. Du får skriva här och berätta sedan.

Men... röd? *funderar* Ah, du såg den andra bilden, på Sinceritykopian! Nej min är inte röd, den är i ivory och ser ut såhär:
    www.newthings.com/ntw/ntw_pics/sincerity/2004/3026.jpg

Och cateringfirman har ingen hemsida som jag hittat, men du når dem på tel. 0582-50961. Ulf & Maria Klasson heter de och jag vet att de är hemskt uppbokade denna sommar men till nästa borde det gå att resonera!

Och dansbana - jaaa! Det lät ju supertrevligt! När kan vi komma?

• Peos Lena

Det var Ingengörskan som hade en länk till den klänningen med rött, men de är liknande snitt på dem. Men din är helt underbar. Jag tycker att det är vackra när det inte är rött i, det var visst även så Ingengörskan hade beställt. Jag har sneglat på den vid några tillfällen, det är fint med en annan, diskret färg som bryter av. Ni har gjort en bra val, då ser min klänning väldigt enkel ut i jämförelse, men det är tur att vi alla är olika, det är så roligt att se alla modeller.
    Visst låter det mysigt med dansbana. Och tack för tipset med catering, jag ska kolla dem, tur att jag har tid på mig.

• sbh

Hej allihopa!

Jag vill bara poängtera så att frisörerna på huvudsaken inte blir helt nerringda, att en brudfrisyr kostar mer än vad jag angivit tidigare! Jag ska inte ha en håruppstäätning utan bara lockat hår... Att göra en brudfrisyr har jag för mig kostar över 1000 lappen. Ring och fråga runt. Ett tips är att inte nämna att ni ska gifta er. Priset blir det dubbla överallt! Jag har också haft problem med att de flesta frisörer har semesterstängt.

Vilka vackra klänningar ni har!
    Min ser lite riddarinspererad ut. Är avskuren under brösten med ett pärlband och långa tunna ärmar. KOmmer nog att bli bra i Riseberga.

Lycka till allihopa!
    /Stina

• Peos Lena

Stina

Din klänning låter också vacker, jag har en bild i huvudet och jag kan se bilden framför mig hur bra den kommer att passa i Riseberga. Har du funderat ut en bukett ännu?

Visst är det fräckt att det lägger på massa pengar bara för att det är en brudfrisyr. Jag skulle gärna vilja ha blommor i håret, vad ska man säga då? Jag ska på exotiskt fest kanske? Men det vore så skönt att hitta någon till vettigt pris som också gör make up. Jag sminkar mig så sällan så jag vill gärna att någon annan gör det.

Svar på tråden Hjälp!!! Var finns en fin festlokal i Örebro-Kumla trakten?