Hej och tack än en gång för alla tänkvärda inlägg! Tyvärr så lutar det åt att min väninna ska operera in ännu större implantat. Hon velar mellan 450 och 470 ml och jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra, eller hur jag ska bete mig
Jag är väldigt tveksam till om jag överhuvudtaget har rätt att lägga mig i, då jag funderat rätt mkt över detta med plastikoperationer....läs nedan!!!!
Till frökenEmelie! Jag anser heller inte att man någonsin gör en skönhetsoperation "för sin egen skull" utan självklart är det yttre ideal som påverkar ens syn på sin kropp/ansikte. Hade exempelvis utammade bröst varit idealet i samhället hade givetvis vi kvinnor inte låtit lägga in proteser i våra bröst utan ammat våra barn tills de var tonåringar
Hade idealet varit hängbröst eller sk. "taxöron" hade inte en enda kvinna gjort ett bröstlyft eller köpt en push-up bh. Istället hade vi kvinnor säkerligen hängt tyngder i brösten för att riktigt töja ut dem
Jag kan ärligt säga att jag ALDRIG skulle ha förminskat min breda näsa om inte idealet hade varit "liten, smal, arisk näsa" Jag hade antagligen opererat min näsa ännu bredare eller kanske börjat boxas för att på så sätt bryta näsan och få en bred, sned boxarnäsa
Jag tycker att det, ack så slitna argumentet att "man opererar sig för sin egen skull" är befängt och tämligen naivt uttalande, då operationer oftast handlar om att "korrigera" det "naturen inte gett dig" (vid bröstförstoringar) eller vad "naturen tagit ifrån dig", vid fråga om utammade/hängande bröst.
Vid dessa bröstoperationer eftersträvas "normalitet", att återfå eller få ett par "fasta, större ickehängande bröst" då detta är den rådande normen för hur bröst ska se ut. Att då komma och säga att jag "gör det för min egen skull"...nej jag köper inte det argumentet. Hoppas Ni förstår vad jag menar!
Till syvende och sist så förstår jag inte varför vi kvinnor hela tiden ska rättfärdiga vår fåfänga eller strävan efter yttre konformitet? Är det inte bättre att erkänna för sig själv att man påverkats av de rådande idealen? Är det inte bättre att erkänna för dem som frågar varför man gjorde sin operation med svaret att "jag kände mig inte bekväm med den breda näsa jag föddes med eftersom idealet är smala, små näsor"
Jag vågar erkänna att jag opererade näsan "för min egen skull
eftersom jag likt de flesta människor, strävar efter normailitet, konformitet och rådande ideal". Jag våga erkänna...vågar någon annan göra detsamma?