• Bröllopstokiig

Misslyckad bröstförstoring?

Jag har ett pikant problem jag önskar erhålla kloka och mogna råd angående. Jag vill påpeka att jag absolut inte är motvillig till plastikoperationer (har själv fixat näsan)och att jag eftersöker en seriös diskussion samt att jag betackar mig från feminister som har synpunkter på plastikoperationer. Det finns andra forum för Er!

Nu till mitt dilemma. En av mina väninnor genomgick en bröstförstoring för ett tag sedan och la in alldeles för stora inlägg. Brösten blev vad man i mina kretsar kallar för "stripp-bröst" eller "white-trash" bröst, alltså bröst som skriker "silikon".

Problemet med min väninnas bröst är att hon är alldeles för liten och späd (hon väger typ lite över 50 kg och är nästan 170 cm lång) för att bära upp proteserna som är på 3,5 dl. I veckan ringde hon och berättade lyriskt att hon ska lägga in ännu mer (över 4 dl), då hon inte känner sig 100% nöjd med storleken. Jag visste inte vad jag skulle säga. Till min fråga. Har jag "rätt" att ifrågasätta hennes plastikoperationer då jag själv fixat näsan?

• Svar på tråden Misslyckad bröstförstoring?
  • Jonnes brud

Jag tycker att du får ifrågasätta ytterligare plastikoperationer. Din väninna lyssnar kanske inte på dig, hon verkar ju tycka att brösten är för små, men hennes läkare kanske inte håller med henne. Man kan ju alltid hoppas att den som har opererat henne är en klok man/kvinna som har lite yrkesstolthet och inte går med på vad som helst.

• 41:an

Det är alltid bra med en väns råd och åsikter. men själv väger jag lite över 50 och är 160cm och ska lägga in 450ml på onsdag i nästa vecka. så jag förstår din vännina. Jag har alltid varit platt och det här gör mig överlycklig att tänka att jag snart kan känna mig jättefin. Jag tror inte att du kan övertyga henne om hon är helt säker att det är det hon vill.
    Men fortsätt att säga vad du tycker , det är det man har vänner till.

• Ellte

Jag kan ingenting om bröstförstoringar så jag har ingen aaaaaning om hur 350ml ser ut...men tycker iallafall att ni andra kompisar ska prata med henne och föreslå att hon kanske ska vänta och se om hon inte vänjer sig...eller nåt åt det hållet. Om NI som är hennes VÄNNER tycker det är fult så måste ni ju säga det, av respekt till henne. Fast på rätt sätt såklart ;)

41:an: 50 kilo till 170 cm är otroligt lite... 50 kilo till 160 cm är lite men fortfarande normalt :D

• Bröllopstokiig

Tack för alla kloka ord! Jag funderar ständigt på hur jag ska formulera mig inför min vän, hur jag på bästa sätt ska framföra mina funderingar utan att hon intar försvarsställning.

Jag vet ju av egen upplevd erfarenhet hur "egofixerad" man blir efter det att man gjort sin operation =) Jag speglade mig som besatt i början, jämförde med andras näsor efter det att jag förminskat min, samtidigt önskade jag att jag vågat göra den ännu smalare och mindre. Men med tiden är jag väldigt glad att jag inte gjorde det, då det riktiga resultatet inte visade sig förens efter cirka 1 år pga svullnad.

MEN hade någon av mina vänner kommit och ifrågasatt resultatet under detta första år, hade jag blivit både arg och framförallt sårad och intagit försvarsställning direkt! Jag gissar på att jag avfärdat ifrågasättandet som "ren och skär avundsjuka" även om min näsa hade sett ut som Mikael Jacksons (hoppas Ni förstår jämförelsen).

Till Ellte: För att få ett hum hur min väns bröst ser ut i jämförelse till vikt/längd och typ av inlägg så surfa in på www.qvinna.info och ta och klicka på före/efterbilder, ta sedan och klicka på "sök". Sök sedan på id. nummer 66 och sedan på 11. Dessa två tjejer stämmer tämligen bra överens med hennes resultat (fast min väninna är lite smalare och har lite större bröst)

Har Ni kloka människor några bra tips på hur jag ska framföra mina argument? Ska jag linda in "sanningen" eller ska jag gå gå hårt ut och berätta hur folk fnissar o stirrar när vi är på stranden eller elakt kommenterande henne i omklädningsrummet när vi var på badhuset (hon var på toa så hon hörde inte det).

Jag väger för och nackdelarna och försöker se det hela ur en filosofisk perspektiv -Sanningen är en svår balansgång och alla kan inte hantera den, då den många gånger sårar mer än gör nytta.

Usch, vad jag svamlar...hoppas Ni kloka människor har några tankar att delge!

• Jonnes brud

Det är så svårt att säga hur du ska säga, om du ska säga något. För hennes del kanske det inte spelar någon roll om andra tittar och fnissar åt hennes bröst. Hon vill ha större i alla fall. Du kan väl börja med att fråga vad hennes läkare sa när de diskuterade ingreppet och varför de "större" brösten inte gjordes med en gång. Kanske var det denna storlek hennes läkare rekommenderade henne. Liknar hon ingen kändis som du kan jämföra henne med om hon inte "förstår" hur hon ser ut.

Jag har själv gjort en bröstreduktion för ca 20 år sedan pga värk i rygg, nacke och axlar - och det är tungt att bära en stor byst!

• the normal chaos of love

Jag vågar påstå att min väninna bryr sig väldigt mycket om hennes omgivnings/omvärldens godkännande. Jag tror egentligen det är där i problemet ligger...

Det känns som om hon misstar den uppmärksamhet hennes späda, dock extremt bystiga uppenbarelse väcker, med sund bekräftelse.

Alla människor vill bli bekräftade, en del mer, en del mindre. Den bekräftelse och uppmärksamhet hon får, är ju inte positiv då det inte är beundran utan snarare fördömande hon erhåller. Men kanske är den uppmärksamheten bättre än ingen uppmärksamhet alls?

Jag får fundera vidare på hur jag ska tackla problemet. Skriv gärna tillbaks om Ni har några frågor eller synpunkter. Jag uppskattar verkligen "your in-put".

• Izadora

Jag tycker att du skall vara ärlig och tala om för din väninna att du inte tycker att hon ska förstora sina bröst ännu mer.

Tala om vad du hörde i omklädningsrummet, att folk verkligen tycker att hennes bröst är stora. Det är ju inte säkert att hon vet om att folk tycker det.

Det hon själv ser i spegeln är inte samma sak som andra ser. Hon är van vid sina tuttar nu och tycker inte längre att dom är särskilt stora.

Jag tror att hon har blivit "blind". Hon kan inte se själv hur stora dom faktiskt är. Precis som en anorektiker inte kan se i spegeln att hon/han är smal. Eller en orangebrun Solariefantast som tycker att han/hon är blek!

Om du talar om för henne vad du tycker så kanske hon antagligen lite ledsen och går in i försvarsposition först men sedan kommer hon förhoppningsvis att tänka till och fundera på om du har rätt.

Jag förstår inte egentligen hur 350ml kunde bli sådana jättebröst som du verkar beskriva, men om det är så så har hon ju så att det räcker, men till sist är det ju iallafall hennes val.

Jag tycker ändå att som hennes vän så MÅSTE du säga vad du tycker nu. Du menar ju bara väl. Säg att hon självklart får göra som hon vill men tala om för henne vad du tycker. Om jag var hon skulle jag vilja det faktiskt. Innan det är försent!

• SYL

haller med izadora, jag tycker absolut att du kan saga till henne vad du tycker, att du tycker att det racker och ar fint som det ar nu. dessutom blir det ju annu svarare att hitta klader som sitter snyggt nar brosten ar oproportionerligt stor

• algit

Hej!
    Tror att din väninna tyvär har lite problem med sin självbild,typ som en anorektiker som tycker att hon är tjock.
    så det är kanske inte brösten som är hennes problem egentligen.

Jag menar lägga in 50 till det är varken gratis eller smärtfritt o vilken skillnad skulle det göra?
    Tror att hon behöver prata med någon.

Det var ett program på tv om en kvinna (det var extremt) som bara opererade sig brösten större o större naglarna längre o längre osv.

Vad jag vill säga att hennes problem är kanske nåt annat egentligen, och du som vän kanske vet o ch kan stötta henne.
    Det är svårt sånt här man vill ju inte förlora en vän för att man bryr sig typ.

• the normal chaos of love

Tack, för alla kloka svar, vilka goa tjejer det verkar finnas i detta avlånga land! Jag har kollat in lite vad Ni är för några tjejer som skrivit inläggen (hoppas Ni ursäktar min nyfikenhet) och jag har ju märkt att nästan alla Ni har "samma" inställning som jag angående storleksval nämligen att lagom är bäst! Jag pratade med min plastikkirurg (som fixade min näsa) i veckan (jag vill nämna att jag o min väninna inte har samme kirurg) och han berättade en del jätteintressanta saker angående bröstoperationer och val av storlek. Jag väljer dock att inte skriva detta här, men jag måste säga att han var väldigt ärlig för att vara en kirurg som tjänar pengar på såna operationer =)

Nu till en lite mer lättsam historia! Jag har inte vågat ta upp någon diskussion med min väninna ännu, men en sak är säker dock, hon har fortfarande humor =) Kolla in den här länken hon skickade till mig häromdagen! Klicka på startknappen/play och testa dina kunskaper!

www.starcarlton.com/zips/Silicon.htm

Jag vill varna känsliga tittare/läsare att det är nakna kvinnobröst på bilderna , så Ni inte får en chock

Testet går alltså ut på om du kan se vilka tuttar som är äkta/fake. Jag är lite stolt för jag fick 19/20 möjliga poäng! Berätta gärna vad Ni fick för resultat!

Svar på tråden Misslyckad bröstförstoring?