• Bröllopstokiig

Bråk i förhållandet

Hejsan,

Min samo och jag bråkade i går kväll och som vanligt så är det jag som tar åt mig mest och börjar gråta. Känner nog också att jag har blivit mera känslig sedan jag började äta p-piller. Men det som sårar mig lite är att han drar sig undan då vi bråkar. Vägrar att prata och jag får inte röra honom. Visst det är ju bättre än att stå och gapa på bvarandra men det gör mig så osäker bara hur jag ska betee mig. Jag vill ju gärna prata ut..så jag mår ju ganska dåligt av detta. Är det någon som känner igen sig i detta ? Men vi bråkar ju i och för sig inte så mycket men men ibland är jag så rädd att förlora honom...

Hur bråkar man på rätt sätt ??

Nåja det var skönt att skriva av sig.

• Svar på tråden Bråk i förhållandet
  • Bröllopstokiig

Det finns inga bra sätt ett bråka på! Det viktigaste är nog att man reder ut varför man bråkar, går det inte i stundens hetta, kkanske man kan diskutera det senare, under lugnare former. Jag är den som tar mest åt mig under ett bråk, kanske för att jag släpper fram alla känslor jag har. Tror det kan vara nyttigt med att ventilera känslor ibalnd (inte för ofta). Ibland tycker jag att när jag o min sambo har bråkat o vi till slut har lyckats med att tala igenom problemet, så känns allt lättare o bättre. Oklarheter som kanske har funnits där ett tag, kommer fram i dagen. Vet inte vad ni har för problem som ni bråkar om, men om jag vore du, skulle jag prata med sambon (vid ett lugnt tillfälle) om vad du anser ha svårt att accptera, som att han drar sig undan. Tala om för honom att problemen finns kvar så länge ni inte kan ventilera ut det ordentligt o kramas efteråt. Man måste ju bli sams igen!

• Bröllopstokiig

Hej !

Känner igen mig precis, inte för att vi bråkar ofta men jag tror att det beror mycke på p-pillre´na man blir ju så jätteknäpp faktiskt men ändå så är dom ju så bra. När vi bråkar så kan inte min sambo förstå varför jag är så känslig och tycker bara att jag är jobbig, ibland önskar jag att han kunde äta ppiller och få lite bättre förståelse.

Lycka till

• Bröllopstokiig

När jag och min blivande bråkar, vilket sker väldigt sällan så kommer vi alltid fram till att det är skönt att rensa luften och få vara lite arg en stund men sedan sätter vi oss och försöker komma på vad det var som vi blev arga på egentligen. Ofta har det hänt något på jobbet som man har varit irreterad på och sedan när man kommer hem så gör partnern något dumt och då rinner bägaren över. Men vi försöker att aldrig låta solen gå ner över osämjan utan att alltid reda ut det med en gång, så fort vi har lugnat ner oss. Om man nu ska bråka så tycker jag faktiskt att vårt sätt är ett bra sätt.

Jag är otroligt lyckligt lottad som har en sambo som bråkar på ett bra sätt. Mitt ex var likadan som din kille, drog sig inom sitt skal och ville inte prata ut efteråt. Jobbigt värre.

• Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

Känner igen mig precis!

Tycker som de andra att det kan vara bra att bråka, bara det inte är för ofta, och bara man reder upp det ordentligt och inte låter en massa saker ligga oupprensade. Bra regel jag fått någonstans ifrån; gå aldrig och lägg er osams!

När vi bråkar kan det gå hett till. Jag tror det beror på att min kille liksom din gärna vill dra sig undan och sitta o tjura i det tysta istället. Jag blir då ganska provocerade, vet jag, för att jag vet att det är enda sättet att få respons. Jag sätter dock en tydlig gräns som jag inte korsar, det tror jag är viktigt. Jag vet vad som skulle såra honom mest och dit går jag inte. Det är sånt som skulle göra mer skada än nytta. När vi bråkat färdigt är dock båda överens om att det var skönt att rensa luften.

Jag är dock ganska säker på vårat förhållande och skulle inte tro att han lämnar mig över ett vanligt bråk.

Men att det finns ett rätt sätt att bråka...jag tvivlar på det!!!

• Bröllopstokiig

Det var väl inte menat att jag skulle ta i med en sån glad gubbe heller...Jag tar den här lite mer neutrala pilen istället.

• Bröllopstokiig

Man måste rensa luften ibland! Folk som skryter om att de aldrig bråkar tror jag inte lever ett sunt förhållande, man måste få visa gränser och säga till, bejaka sin personlighet och inte alltid foga sig efyter den andre osv. Man ska lära sig leva med varandra men ibland är det som sagt sunt att rensa luften, men se till att det verkligen rensas ut och att ni blir vänner igen efteråt, annars blir det snart ett storgräl igen!

• Bröllopstokiig

Ett hett tips är att läsa boken " Kvinnor är från Venus och män är från Mars". Den beskriver mäns och kvinnors olikheter att tänka och handla, helt suverän! Har fått en helt annan bild och förståelse av hur män i allmänhet fungerar och jag tycker att det hjälper mig en hel del vad det gäller just konflikter. LÄS DEN och få ett ÄNNU bättre förhållande!!!

• Bröllopstokiig

Tycker det känns bra att läsa att andra bråkar med sin partner. För jag lever i en sådan värld att jag tror att jag är den enda som bråkar med min plutt! Fast han säger att det inte är så!

Tyvärr blir jag alltid jättearg när jag blir ledsen. Vilket gör att bråken blir värre än de behöver!
    Men som de flesta säger. Sen när luften väl är rensad är det så underbart!
    Alltid extra gosigt efter ett ordentligt gräl!

• Bröllopstokiig

Py, när det är bra mellan er kanske ni kan bestämma att försöka kompromissa- vid ett gräl tillåter du honom att dra sig tillbaka men han kompromissar också, genom att bara dra sig tillbaka en begränsad tid, några timmar till exempel, eftersom han måste inse att du mår dåligt av att inte kunna prata ut.

Ang. *Kvinnor är från Venus* så ska man ta den med en stor nypa salt; det enda jag lärde mig var att män vill gå in i sin grotta nån gång och att man som kvinna ska låta dem vara där. TROR man säger att mannen ska få *vara där* så länge han behöver, men då respekteras ju inte kvinnan, som behöver närheten fortare.

/Ia- som också tycker ett gräl då och då är sunt

Svar på tråden Bråk i förhållandet