• agata99

Hur piffa till penga-present?

Några vänner ska gifta sig och de har önskat sig pengar till en ännu inte bestämd resa.

Det är helt okej för mig. Jag förstår verkligen om man inte vill ha ännu mer prylar.

Men jag tycker att det är lite trist att bara stoppa ner några hundralappar i ett kuvert och ge dem. Finns de någon som har ett tips på hur man skulle kunna göra pengapresenten lite roligare?

På ett bröllop växlade jag 500 kronor till guldtior, köpte ett gäng guldchokladpengar och sydde en liten fin påse för hela skatten.
    Men det kan jag inte upprepa.

Finns det fler kul idéer?

• Svar på tråden Hur piffa till penga-present?
  • Chrihanna Joster

Digital

Vilken jättefin ros! Men den verkar verkligen avancerad... Har du gjort den själv? Jag är verkligen sugen på att testa..!

• Abby

Av en tjuga kan man vika en skjorta (där gåsens hals blir slipsen!) - det gjorde jag till några kompisars bröllop. Det blev ju ganska många skjortor så det tog lite tid förstås men det blev också applåder! Sen skrev jag i kortet nåt stil med "bröllop, ny bil, villa och nyfödd bebis - det måste kosta skjortan..."

• fuchsia

När min syster fyllde 30 fick hon en några fina kvistar, typ ormhassel, med hängande guldtior (inslagna i tejp). Det var ett ganska enkelt men ändå häftigt arrangemang.

• krakelspektakel

Variant med sedelskjortor...

När jag var på bröllop i somras så gjorde jag ett tittskåp (IKEA)med sedelskjortor. Satte upp en tvättlina och vek två skjortor av 500-lappar som jag fäste med små partyklädnypor och så stod det "till resegarderoben"

Bifogar en länk också som visar hur man viker

home5.swipnet.se/~w-54825/index.htm

• soon 2 b married

å vilka tips!!!
    själv hade jag bara tänkt tipsa om de jätte fina små kistorna man kan köpa på indiska...

• Fenomena

Jag tycker att idén att utgå ifrån ett tittskåp är superbra! Då kan man bygga upp någonting som påminner om det brudparet önskar sig pengar till. Tex en dockskåpsmöbel (Indiska har fina små vita möbler), sandstrand, bädda ned pengar i vagga, osv. Det fina med tittskåpen (om de har glas) är ju att pengarna inte blåser bort). IKEA har ramar som är som ett tittskåp med en passpartout längst bak. Där kan man sätt bild på tex resemotiv och fylla bottnen med guldtior. kanske som någon föreslog såga upp ett myntinkast så de kan fortsätta spara?

• vixen not a tramp

Åh, vilka bra tips! Någon som vet ett bra sätt att piffa till presentkort? Känns lite svårare, eller så är det bara jag som har taskig fantasi!

• kajsa2

Jag tog en korg som jag fyllde med diverse småsaker som anknöt till presentkortet som var på en resa.La i en plastanka,fin sand o stenar.vykort på södern små champangeglas o.dyl ihop med presentkortet. Sen tog jag cellofan och fin rosett. Jätteläckert.

• krakelspektakel

Cellofan och sidenband funkar alltid!

Brukar precis som kajsa2 försöka hitta småsaker. Är det tex till spa kan man köpa ett plastbadkar för dockor och lägga i en tvål, badsvamp etc med presentkortet, bio popcorn så klart.

Om det är svårt att hitta ett tema tex om det är ett presentkort till Duka så kan man köpa en vacker skål på IKEA och fylla med godis. Har gjort så med massa små presentkort (100 kr duka, 100 kr åhlens, 100 kr bio, 100 kr stadium osv...) Och till sist cellofan och sidenband runt skålen

• krakelspektakel

Alltså man lägger ner presentkorten lite snyggt i godiset...

• vixen not a tramp

Tck så mycket för tipsen, som alltid kanon!

• Ewen

Hej!
    Våra vänner skulle åka till Frankrike på bröllopsresan, så vi köpte en fransk kokbok och lade ett fint kuvert med pengarna i ovanpå. På kuvertet skrev vi: "Till att uppleva maten på plats". Det var mycket uppskattat!

Svar på tråden Hur piffa till penga-present?