• agata99

Hur piffa till penga-present?

Några vänner ska gifta sig och de har önskat sig pengar till en ännu inte bestämd resa.

Det är helt okej för mig. Jag förstår verkligen om man inte vill ha ännu mer prylar.

Men jag tycker att det är lite trist att bara stoppa ner några hundralappar i ett kuvert och ge dem. Finns de någon som har ett tips på hur man skulle kunna göra pengapresenten lite roligare?

På ett bröllop växlade jag 500 kronor till guldtior, köpte ett gäng guldchokladpengar och sydde en liten fin påse för hela skatten.
    Men det kan jag inte upprepa.

Finns det fler kul idéer?

• Svar på tråden Hur piffa till penga-present?
  • agnelia

Läste om, och såg bild på, någon som hade gjort en pengabukett, undrar om det inte var fd svart brud?

Vad synd att sökfunktionen ligger nere. Annars så hade jag kunnat söka upp den!

• Meddelande borttaget
  • hennapenna

Varför inte köpa en liten resväska i en leksaksaffär (brukar kosta ca 60 kr, finns nog både dyrare och billigare) och lägga kuvertet med pengarna i?

Eller växla till dollarsedlar (fast det kostar ju att växla), alternativt 20 kr sedlar och skrykla dem lite och slå in i cellofan. Läckert!

Eller som angelia skrev, gör en pengabukett antingen genom att vika sedlarna som på bilden, eller rulla dem och vira pipresare runt om, och fäst i buketten.

• mli_b

Man kan ha med guldtior i en pengabukett också. Tejpa fast 5-6 tior längst upp på en blompinne och stick den i buketten.

• f.d. Svart brud

oj, såg först nu att agnelia hittat länken! *sorry*

När jag och maken gifte oss (vi skulle åka till Thailand på bröllopsresa), så fick vi ett paket Findus thailändska wokgrönsaker. Bröllopsgästen hade fyllt förpackningen med snabbmakaroner och lagt i 1500 baht. "För en lyxig middag" stod det på kortet. :)

• digital

När jag skulle ge pengar i studentpresent en gång så vek jag små blommor av själva sedlarna och gjorde en liten "bukett". Jag kommer inte ihåg vilken vikanvisning jag använde då, men det går kanske att hitta något lämpligt på t.ex. www.origami.as/home.html eller www.paperfolding.com/

• Lenchen

Vi gjorde en sak som blev valdigt uppskattad. Vi fick till och med applader vid presentoppningen...

Vi hade vaxlat pengarna till 20 lappar sa att det blev ganska mycket papperspengar. Sedan hade vi kopt honsnat. Detta formade vi till ett jattefint flygplan. Vi lodde ihop sidorna och vingarna osv. (Min man blev jatteengagerad och gjorde motorer och tankte tom gora landningsstall men det slopade vi tillslut)

Sedan stoppade vi pengarna i flygplanskroppen tillsammans med Mozartkulor (eftersom vi bor i Osterrike och brollopet var i Sverige). Och sa skrev vi pa ett kort att pengarna kan anvandas till brollopsresan. Men om nagon onskar sig pengar till nagot annat kan man ju gora en annan figur, som en bil eller ett hus.

Det ar ganska vanligt i Osterrike att ge pengar och att gora nagot roligare av presenten an att bara ge ett kuvert, som fd. svart brud ocksa papekat om tyskland.

• digital

En variant på mitt föregående tips kan vara att lära sig vika en sådan här ros:
    www.josephwu.com/Files/PDF/rose.pdf
    (bild på slutresultatet finns bl.a. här: www.cattail.nu/pictures/rose.jpg ), vika några stycken i guldpapper eller dylikt, sätta nån sorts pinnar som stjälk och fästa vikta sedlar som blad... Men jag måste dock varna att rosen kan ta en timme att vika första gången, speciellt om man är ovan vid att vika enligt instruktioner...

Svar på tråden Hur piffa till penga-present?