• agata99

Hur piffa till penga-present?

Några vänner ska gifta sig och de har önskat sig pengar till en ännu inte bestämd resa.

Det är helt okej för mig. Jag förstår verkligen om man inte vill ha ännu mer prylar.

Men jag tycker att det är lite trist att bara stoppa ner några hundralappar i ett kuvert och ge dem. Finns de någon som har ett tips på hur man skulle kunna göra pengapresenten lite roligare?

På ett bröllop växlade jag 500 kronor till guldtior, köpte ett gäng guldchokladpengar och sydde en liten fin påse för hela skatten.
    Men det kan jag inte upprepa.

Finns det fler kul idéer?

• Svar på tråden Hur piffa till penga-present?
  • EhjärtaK = sant

Haha, nu förstår man varför det är så dålig kvalitet på sedlarna man får i växel i affärerna .

Nej då, verkligen jätte roliga förslag. Jag kommer absolut att låna några av dem framöver .

• Charlotte R.

Till ett par som gifte sig förra året gav min sambo och jag en konservburk (köpt på Buttericks) som det stod någonting om semester/smekmånad på.

• mammacatta

bra tips alla!

som mottagare av stålar rekommenderar *oj va pretanschöst* jag en "skattkista" där man får stoppa valfritt bidrag å en bok att skriva i för lyckönskningar på resan... man kan klistra på lite 3vliga bilder utanpå kistan tex.

men hur f*n stavar man pretan***öst???? :[

• Carlssons pling

Hejsan!
    Min idé är att vika sedlar som dragspel.
    Knyt ihop dem på mitten och veckla ut dem som fjärilar.
    Häng sedan upp dem i en stor krukväxt tex Benjaminfikus. Eller i ett björkris/ liten björk.
    Tillsammans med lite annat pynt kan det bli riktigt effektfullt! Ex guldrosetter.

Lycka till!

• Jessica.K

När jag var liten och min kusin fyllde år fick han en stor isklump från hans farfar där det var massor småpengar i. Kul när man var liten men blir nog svårt att genomföra till ett bröllop :P

• MoAm

Vi var några kompisar som gjorde en "portabel sandstrand" till ett brudpar som önskat sig pengar till bröllopsresa.

Min sambo snickrade en enkel trälåda som vi laserade med kaffe för att få den att se lite gammal ut. I lådan la vi sand och sedan fick varje par lägga/gräva ner sina pengar + någon sak som påminde om semster, t ex solglasögon, drinkparaplyn, solkräm...

Blev uppskattat!

• halstabletten

Mammacatta:

Pretentiöst ;)

• agata99

Tack för alla tips!

Jessica K. - När min pappa fyllde 60 år fick han en övernattning på Ishotellet i Jukkasjärvi av oss. Då frös vi in ett monopolhotell mitt i en gigantisk isklump som ledtråd. (Han fattade ändå ingenting så vi fick berätta för honom...) Men många av hans gäster förstod och tyckte att det var kul. Desutom frös vi in ett inplastat kort med mer information om resan.

• okt2006?

Dessutom kostar det inte att växla pengar till t ex dollar eller euro (på Forex), men då kan det ju vara bra att veta vart brudparet ska resa så de får rätt valuta med sig. Annars kan man också köpa presentkort där.

Svar på tråden Hur piffa till penga-present?