• Sparrow

Tyllkjol?

Okej, nu ska jag försöka mig på att beskriva min giftasklädsel:
    Chokladbrunt liv (med axelband), blankt, ett genomskinligt tunt yttertyg med ytterst diskreta blommor och fjärilar i brons (finns på VILA för er som har den butiken i närheten och kanske har sett det). Lång kjol i samma nyans, rak och inte vid (vad heter det? inte tajt direkt men inte vid, *S*).
    Enkelt och icke-kyrkligt alltså.

Nu till frågan: Jag tycker iofs att det där är helt okej, men så fick jag nån prillig idé om att jag skulle gå och köpa chokladbrun tyll och sy en ytterkjol med så pass mycket rynk så den står ut lite. Och alltså ha den andra kjolen under. Kanske till och med kapa den andra kjolen nånstans ovanför knäna!
    Vad skulle ni tänka om en sån utstyrsel? Hysteriskt eller coolt udda?

• Svar på tråden Tyllkjol?
  • Tvillingmamma

Jag är helt på det klara med att alla tycker olika!
    *s*
    Organza är...Tunnarere trådar i själva "tyget", lite mer glimmrande, och frasar liksom "dyrare"...

Men jag glömde heeelt bort att säga att jag tycker det är en suuuperidé!!

• Tvillingmamma

Tyller faller "rakare", organzan "böljar" mer.
    Hur skall jag förklara?...

• Tvillingmamma

Kan man inte få se en bild på den där limegröna skapelsen? Låter såå coolt/vackert!!

• nami

jag tog absolut inte illa upp eller något sådant tvillingmamma. oj , har du tvillingar. har lite organza också i klänningen. är en enda stor fluffpuff. men om hon ska ha en tyllkjol så blir det inte så bra med organza eftersom den har en tendens att lägga sig istället för att stå och spreta som tyll. roligt att andra går i liknande tankar med en själv! god natt mina damer!

• nami

den är inte färdig än, på långa vägar.. men när den väl är det så ska jag absolut sätta in en bild! om den blir lyckad så att säga,, blir den säkert! på återseende!

• Sparrow

Nu har jag googlat och tror mig förstå vad Organza är; är det styvare och "papprigare" än tyll? Hittade en del supersnygga med broderier och tryck men måste sansa mig, jag har ju tryck på livet så det snyggaste vore nog helt enfärgat på kjolen?

Va kul iaf att nån fattar hur jag menar och håller med om att det skulle vara galet och kul!

Längden på kjolen jag ska ha under, vad tror ni om den?

• Tvillingmamma

Först hitta tyget som skall vara ovanpå.
    sedan prova med det tyget draperat över.

Det kan se helkonstigt ut med en viss längd bara ben under, och det kan se heeeelt fantastiskt ut.

Min 1:a tanke; Det beror på hur mycket (hur tjockt det blir med tyllet) som syns igenom. Har du tunnare, så är det nog läckert att skymta benen, men om det är myyycket tyll så blir det nog bättre att ha hellång kjol undertill.

Det var min tanke!

• Tvillingmamma

Tyllet är papprigare.
    *skrattar*
    Kul beskrivning!

• Sparrow

Tvillingmamma: du har helt rätt såklart, jag ska först se om jag öht hinner få tag i nån tyll eller organza och SEN prova vilken längd på undre kjolen som ser bäst ut, tur att jag äger nålar...

Papprar mig ut imorgon!

• nami

hallå sparrow!!

organza är mer som shiffon! alltså tunnare och mjukare, du förstår säkert när du ser det, används väldigt flitigt till klänningar av finare slag,,vad skoj att prata med andra som kreerar om sina klänningar. trodde jag var ensam,,

Svar på tråden Tyllkjol?