• FreNi

    Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

    Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

    Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • Augusti13
    SingingFantacia skrev 2013-06-24 19:09:13 följande:


    Fick hem denna idag som ja ska byta om till efter middagen så att jag kan dansa ordetligt jag med. Lite svårt att bugga med långklänning med släp ;)
    Vi tröck ut festprogrammen i helgen det blir så bra =)
    Prästen ringde förra veckan och går på semester och kommer tillbaka veckan innan vi gifer oss. Så blir ett sent samtal för oss.
    Ni som har pratat med prästen, hur låg tid tog det? Han sa att han ville vara nogrann för att göra det så personligt som möjligt. Så 2 timmar. Är det uniefär lika som er?
    Superfin! Jag har också en kortare klänning att byta till under festen :)
    Vårt samtal med prästen tog ganska exakt 2 timmar, så det blir nog bra. Det var otroligt häftigt att få köra en "testrunda" där i kyrkan, allt kändes så nära!
  • Helipa
    Minna03 skrev 2013-06-24 21:12:43 följande:
    hej alla
    jag ska med gifta mig i augusti dock blev det väldigt väldigt snabbt bestämt:)'
    Gifter oss den 17 augusti och klänning e klart o kyrka o var vi ska ha festen..
    leter dock fort. fotograf och har ingen aning om va ja vill ha för blommor eller frysyr...

    vi kommer att ha ett ganska litet bröllop ca 20 personer hur görman med önskeliste tycker de e så svårt...
    har inte det så fett ekonomiskt ohadegärna velat få pengar för att kunna åka iväg någonstans men de känns så snålt att önska sig pengar hur skulle ni göra? 
    Hej! Kul med snabba ryck, då hinner man inte jaga upp sig för alla smågrejer som man har funderat på de senaste året, haha!

    Vi önskar oss pengar till vår bröllopsresa och skrev såhär på vår bröllopshemsida:  

    "Istället för eventuella (frivilliga) bröllopsgåvor önskar vi bidrag till vår bröllopsresa till New York.
    Det har länge varit en dröm för oss att få åka dit tillsammans och det skulle betyda otroligt mycket för oss ifall vi kunde få genomföra denna resa.


    Därför ber vi er, ödmjukast, att ha detta i åtanke ifall ni funderar på bröllopspresent och kontakta gärna toastmastern ifall ni önskar ge presenten på digital väg, dvs via ett bankkonto."

    Sedan har vi pratat med toastmastern att han ska ta hand om alla kuvert och presenter så att vi inte vet vem som har gett hur mycket, utan vi får en klumpsumma istället, och informera gästerna om detta. På så sätt behöver inte någon känna att det spelar någon roll hur mycket de ger, om de ger något. 

    Vår närmsta familj har valt att ge bidrag till bröllopet (mamma betalar klänning och hotellrum, pappa betalar maten, svärföräldrarna betalar drycken, svägerskan är florist och gör jobbet gratis, osv) och detta blir istället deras bröllopspresenter.  

    Jag tycker att det är okej att önska sig pengar ifall man skriver vad de ska gå till, men jag hade nog reagerat ifall någon hade önskat sig pengar utan något uttalat syfte. Ifall man vill ha pengar för att betala bröllopsfesten så är det bättre att ha kuvertavgift eller att lägga festen på en lägre ekonomisk nivå. 

  • viXan
    Minna03 skrev 2013-06-24 21:12:43 följande:
    har inte det så fett ekonomiskt ohadegärna velat få pengar för att kunna åka iväg någonstans men de känns så snålt att önska sig pengar hur skulle ni göra?

    Vi kommer att önska oss pengar då vi har ett nytt hus som behöver möbler + att vi älskar att resa :)


     


    Nivi och Jesper skrev 2013-06-24 20:34:53 följande:
    1 dag försent tydligen hörreni. Jag måste få dela med mig av en annan dålig nyhet. Ni som inte har hängt med så har vi fått besluta om att byta toastmaster och madame för att det inte fungerade. De hade aldrig tid eller lust, vi kom inte på prio 1,2 eller 3 ens.

    Idag ringde före detta master och sa upp bekantskapen.

    Då var det nog rätt att ta bort dem!
    Riktiga vänner säger ifrån om/när något känns fel och det var det ni gjorde...
    Kan de inte ta det så var de nog inga riktiga vänner från början!

  • Augusti13
    Minna03 skrev 2013-06-24 21:12:43 följande:
    hej alla
    jag ska med gifta mig i augusti dock blev det väldigt väldigt snabbt bestämt:)'
    Gifter oss den 17 augusti och klänning e klart o kyrka o var vi ska ha festen..
    leter dock fort. fotograf och har ingen aning om va ja vill ha för blommor eller frysyr...

    vi kommer att ha ett ganska litet bröllop ca 20 personer hur görman med önskeliste tycker de e så svårt...
    har inte det så fett ekonomiskt ohadegärna velat få pengar för att kunna åka iväg någonstans men de känns så snålt att önska sig pengar hur skulle ni göra? 

    Ja, jag kan själv tycka det är jobbigt när brudparet endast önskar sig pengar. I en kompis bröllop skrev de en lista med allas namn och gåvosumman bredvid, så alla kunde se hur mycket man hade gett i present.. Haha det var verkligen osmakligt och pinsamt för många. Själv fick min femhundring stå under hennes farmor bidrag på 20 000 :p


    Men med det sagt, vi har också, bland annat, önskat bidrag till bröllopsresa och formulerade oss såhär (och under länkade vi även till en lista hos Cervera):


    Bara att ni kommer på vårt bröllop är en fin present för oss, men om ni vill skänka något önskar vi oss gärna ett bidrag till en bröllopsresa i Asien eller något till vårt hem.

  • FrökenCitron

    Någon som har samma problem som mig? 

    När jag går så huden mellan låren går ihop så får jag skavsår. Så när jag har kjol så har jag alltid ett par avklippta strumbyxor för att slippa skavsår (otroligt osexigt, men skavsår är inte heller sexigt)
    Glad 

    Så mitt problem är nu; vad ska jag ha på bröllopet?
    Ett par mamelucker? Flört 

  • Sjörå
    FrökenCitron skrev 2013-06-25 19:29:54 följande:
    Någon som har samma problem som mig? 

    När jag går så huden mellan låren går ihop så får jag skavsår. Så när jag har kjol så har jag alltid ett par avklippta strumbyxor för att slippa skavsår (otroligt osexigt, men skavsår är inte heller sexigt)
    Glad 

    Så mitt problem är nu; vad ska jag ha på bröllopet?
    Ett par mamelucker? Flört 
    Absolut, och jag ska ha ett par mamelucker eller närmare bestämt ett par sidentrosor med ben som jag har köpt. Vägrar vara obekväm utan tänker vara praktisk. Sådan här har jag köpt
    http://www.sidenselma.se/p-30-dambenklder.aspx

    Läste en gång en artikel om en tjej som påpekade att det syns i hela ansiktet när man har på sig obekväma trosor. Så det tog jag fasta på och väljer att bara bekväma trosor.  Och så kan man byta om till något snyggare under natten. 
  • kipso

    Det går så fort. Snart är ju augusti här. Det är väl många som gifter sig den tredje, det är ju drygt en månad kvar för er bara.

    Jag börjar faktiskt bli nervös.

    Hämtade ut min klänning idag som jag haft hos en sömmerska. Beställde den från jenjenhouse och den är så enormt fin och precis som jag önskade.

    Och så har vi träff med prästen nästa vecka. Känns skönt. Dock kommer han hem till oss. Vi ska ha bröllop kombinerat med dop av vår dotter. 

  • SingingFantacia
    Helipa skrev 2013-06-24 23:34:35 följande:
    Vilken söt klänning! Smart att ha något att byta om till, blir ju nog lätt lite varmt också med långklänning..
    Lägg gärna upp bild på festprogrammen också så att man får lite inspiration :)

    Vi har inte tid för prästsamtal förrän två veckor innan och har inte fått någon tidsram... börjar nojja lite nu.
    Tack alla. Jag gillar den nästan lika mycket som klänningen jag ska ha resten av dagen.

    Så här ser festprogrammen ut.


  • viXan

    Idag har jag handlat min brudklännning :)


    Hittade den i andra affären vi besökte & vi ska dit igen i början av augusti
    för att sy in den (den jag gillade fanns på rean men inte i min storlek).
    Hur ofta har man den nturen att hitta nått så dyrt med 50% rabatt :)


    Nu e jag lugn o lycklig =D

Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!