• FreNi

    Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

    Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

    Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • Sjörå

    Jag är lugn vilket oroar mig faktiskt. Det känns som om vi ligger bra till i planeringen men den stora frågan är vad vi har glömt. Ringarna beställde vi och betalade i lördags. Vi hade missat att min blivande mans ring blev dyrare om man tog en större storlek så där hade vi räknat fel på cirka 3500 kronor. Så kan det visst gå. Nu är de på väg till gravören och sedan kan vi hämta dem. Min vigselring är mitt livs dyraste investering så det känns lite läskigt att äga något så exklusivt. 

    Brudklänningen har anlänt till Stockholm så på torsdag ska jag åka och prova den. Håller tummarna för att den passar och om inte så har jag drygt tre månader på mig att komma i den. Men den borde passa eftersom den är måttsydd efter mig.

    Har bokat in möte med herrgården där vi ska vara, tårtmakaren, fotografen, floristen, make-up artisten och frisören. Det blir en intensiv helg i mitten av juni. Idag har vi även bekräftat sångerskan och boka in musikutrustning. Det känns med andra ord som om det flyter på.  

  • jenniferochaugust
    psychosomatic skrev 2013-05-20 09:09:57 följande:
    Oj det var bra gjort av era gäster! Vissa har ställt frågor som typ får man ta med +1 och så, men sen när vi svarat har de inte svarat tillbaka om de ska komma eller inte. Vad betyder det då? Och ja, de som inte svarar alls tänker vi räkna som nej by default. Vi tänkte ge eftersläntare några dagar, kanske tom upp till en vecka om vi känner oss generösa, men kommer de ännu senare än det så kommer de att få ett "tyvärr så är det försent". Jag vet inte hur det är med er men jag började bröllopsplanerandet väldigt öppen, glad och tålmodig men i takt med att tiden gått och jag sett hur folk betett sig så har jag blivit alltmer.. vad ska man säga.. hård. Det är trots allt vår dag och om vi ska bjuda till fest så får fan folk bete sig som människor också. Man kommer till en gräns då man helt enkelt måste sätta ner foten och säga att nu bestämmer jag att det ska vara såhär. Det känns som att alla ska ha så mycket åsikter hela tiden. Det är väl ändå våran dag och i slutändan så är det ju vi som ska gifta oss.
    Jag känner verkligen igen mig i det du skriver!
    Jag tror vi var lite naiva när vi började planera bröllopet, trodde liksom att det skulle vara glädjefyllt hela vägen, även om vi visste att det skulle bli lite stressigt. Men det har tyvärr kantats av en del besvikelser, folk som inte hört av sig, blivit sura för att vi inte bjudit vissa och så... Det är trist eftersom vi verkligen försökt göra vårt bästa för att det ska bli en underbar dag och för att fira vår kärlek. Vi kan liksom inte göra alla nöjda och jag blev överraskad över hur mycket åsikter folk har om bröllop, att det ska vara på ett visst sätt och att gällande just bröllop är "vett och etikett" otroligt viktigt. Man ska göra si och man ska göra så, man ska bjuda på allt, bjuda alla osv... Och sen har folk inte vett att osa i tid. Riktigt tråkigt! Och jag kommer alltid minnas det och försöka göra mitt bästa som gäst för att vara positiv och glad när jag blir bjuden på framtida bröllop :)
  • jenniferochaugust

    Jag känner mig så otroligt stressad över bröllopet och jag vet liksom inte ens vad det är jag stressar över! Men all logistisk känns jättejobbig, ekonomin är väldigt stressande... Men vi har väldigt mycket klart ändå inför vårt bröllop 31 augusti. Det som inte alls är klart är det min kille ansvarar för: vigseln. Så typiskt honom...
    Försökt kolla checklistor på nätet för att få lite koll på hur vi ligger till.

    Det som är klart är:
    * Kyrka
    * Transport för gäster (buss) och brudpar (båt)
    * Brudklänning och skor
    * Marsalker och tärnornas outfits
    * Fotograf
    * Hår och makeup för brud och tärnor
    * Hotell 2 nätter
    * Festlokal
    * Meny
    * Liveband
    * Brudens vigselring
    * Bröllopsresa
    * Inbjudningskort och osa
    * Jag har tagit min mammas flicknamn som vi båda ska ha efter vigseln

    Under arbete:
    * Festprogram
    - har ett bra utkast, men spikar det itne förrän några veckor innan bröllopet. Vi ska även köpa lite fina papper på panduro och fixa och trixa lite för att det ska bli fint...
    * Floristen
    - bokat möte 9 juni, men inte bestämt blommor än
    * Dessertbord
    - vi har bokat en tjej som ska göra ett dessertbord åt oss med bröllopstårta, cupcakes, cake pops, macarons och lite kakor. Det som återstår är att provsmaka i juli.
    * Bordsplacering och placeringskort
    - jag har gjort kartan för bordsplaceringen, men inte spikat hur vi ska sitta. Placeringskorten är inköpta, men jag behöver köpa lite snören och fina pennor till.
    * Dekorationer
    - jag har en tanke om hur jag vill ha det. Har köpt gamla glasflaskor och burkar som jag tänkte sätta blommor i. Jag har även köpt rislampor som jag skulle vilja ha utomhus. Funderar på "tårtunderlägg" att ha under tallrikarna, vill ah ltie romantisk vintage stil. Vi köper lite allt eftersom... Vi vet inte än hur tillgången till lokalen kommer att se ut. Vi hoppas att den itne blit bokad på fredagen, då kan vi komma dit och fixa på fredagskvällen innan. Skulle vara väldigt skönt!

    Ej klart:
    * Brudgummens vigselring
    - vi ska byta ut hans förlovningsring mot en rejälare ring
    * Brudgummens kläder
    - vi vet hur han ska se ut, men inte köpt än
    * Vigseln + vigselprogram
    - vi har prelbokat solist som måste bokas på riktigt, bokat präst, hittat förslag på psalmer men mycket återstår
    * Hindersprövning
    - ska skicka efter det så snart som möjligt
    * Ris eller såpbubblor
    - vad ska gästerna kasta på oss utanför kyrkan?
    * Dötid för gästerna
    - de kommer attt ha 1,5 timme att slå ihjäl medan vi fotograferas. Jag gilalr itne lekar och dylikt, men kanske ska köpa en gästbok i alla fall. Dessutom kommer det att vara dötid på en timme efter maten då personalen ska duka undan borden och förvandla rumemt till ett dansgolv. Då skulle vi kanske behöva göra något skoj?

    Jag tror det är allt? Är det något jag missat?

  • sommaren13

    ÅÅhh idag hittade jag mina smycken på guldfynd, känns så skönt att ha den biten klar. Och dom var så lagom och så jag

    Här kommer bilder.

    Örhängena:



     Halsband:


     
  • psychosomatic
    jenniferochaugust skrev 2013-05-22 10:10:15 följande:
    Jag känner verkligen igen mig i det du skriver!
    Jag tror vi var lite naiva när vi började planera bröllopet, trodde liksom att det skulle vara glädjefyllt hela vägen, även om vi visste att det skulle bli lite stressigt. Men det har tyvärr kantats av en del besvikelser, folk som inte hört av sig, blivit sura för att vi inte bjudit vissa och så... Det är trist eftersom vi verkligen försökt göra vårt bästa för att det ska bli en underbar dag och för att fira vår kärlek. Vi kan liksom inte göra alla nöjda och jag blev överraskad över hur mycket åsikter folk har om bröllop, att det ska vara på ett visst sätt och att gällande just bröllop är "vett och etikett" otroligt viktigt. Man ska göra si och man ska göra så, man ska bjuda på allt, bjuda alla osv... Och sen har folk inte vett att osa i tid. Riktigt tråkigt! Och jag kommer alltid minnas det och försöka göra mitt bästa som gäst för att vara positiv och glad när jag blir bjuden på framtida bröllop :)
    Ja, allt bröllopsplanerande har verkligen ställt saker i perspektiv. Jag vill ju att hela processen ska vara kul, men jag har definitivt förhårdnat under den här tiden och är inte alls lika tolerant nu. Tråkigt, men hoppas att dagen blir bra iaf!!
  • psychosomatic
    sommaren13 skrev 2013-05-22 15:40:40 följande:
    ÅÅhh idag hittade jag mina smycken på guldfynd, känns så skönt att ha den biten klar. Och dom var så lagom och så jag

    Här kommer bilder.

    Örhängena:


     Halsband:


    Så tjusiga!!
  • Nivi och Jesper
    psychosomatic skrev 2013-05-22 20:44:50 följande:
    Ja, allt bröllopsplanerande har verkligen ställt saker i perspektiv. Jag vill ju att hela processen ska vara kul, men jag har definitivt förhårdnat under den här tiden och är inte alls lika tolerant nu. Tråkigt, men hoppas att dagen blir bra iaf!!
    Usch vad tråkigt för er! Som tur är så har vi inte alls många sånna som inte tänker tre gånger innan de pratar. Har haft någon som trodde att man kunde ta med sig +1. Men det löste vi ut och ingen var sur för något. 
    Vissa folk har ingen uppfattning av hur dyrt det lätt blir med bröllop! Sånt ska man inte ens behöva informera. Även antalet med timmar man lägger ner på planeringen har vissa folk svårt att förstå. 
  • jenniferochaugust
    Nivi och Jesper skrev 2013-05-22 23:24:48 följande:
    Usch vad tråkigt för er! Som tur är så har vi inte alls många sånna som inte tänker tre gånger innan de pratar. Har haft någon som trodde att man kunde ta med sig +1. Men det löste vi ut och ingen var sur för något. 
    Vissa folk har ingen uppfattning av hur dyrt det lätt blir med bröllop! Sånt ska man inte ens behöva informera. Även antalet med timmar man lägger ner på planeringen har vissa folk svårt att förstå. 
    Jag tror inte heller att folk förstår hur dyrt det är med bröllop. Alla kan liksom inte ha med sig +1 utan de som blir bjudna är ju de närmsta som vi gladeligen betalar drygt 1000kr per kuvert för liksom :)
  • Lakinna
    sommaren13 skrev 2013-05-22 15:40:40 följande:
    ÅÅhh idag hittade jag mina smycken på guldfynd, känns så skönt att ha den biten klar. Och dom var så lagom och så jag

    Här kommer bilder.

    Örhängena:


    Halsband:


     


     


    Åh så fina, fanns de i guld också möjligen??
Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!