• FreNi

    Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

    Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

    Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • JennieG

    Angående morgongåva - är det inte tradition att mannen köper till bruden och inte tvärsom? Eller har jag helt missförstått?

  • Sjörå
    JennieG skrev 2013-05-05 13:17:53 följande:

    Angående morgongåva - är det inte tradition att mannen köper till bruden och inte tvärsom? Eller har jag helt missförstått?


    Den gamla traditionen är att mannen köpte ett smycke eller liknande så att hon klarade sig om han dog. En sorts försäkring. Från början bestod oftast morgongåvan av ett torp eller liknande så att änkan med barnen kunde leva vidare. 

    I dagsläget har morgongåvan inget praktiskt värde utan mer ett symboliskt och då är det vanligt att båda partnerna ger en symbolisk gåva till varandra.  
  • soderpling

    Tack för alla tips om psalmer. "En vänlig grönskas rika dräkt" blir det. Sedan håller jag på att väljer...svårt.

    Ang mårgongåva. Jag hade tänkt att ge honom en dag med dykning på bröllopsresan, (eftersom han aldrig annars får möjlighet) men när vi pratade utflykter på bröllopsresan såg han det som en självklarhet att vi åkter och dyker en dag (samt min barndomsdröm, bada bland delfiner).
    Gillar idén med en ny klocka. Jag tycker generellt det är svårt att köpa present till m2b ( han fylller år snart också).

  • Aug 2013
    gaybruden skrev 2013-05-03 12:35:23 följande:
    Vi har stora funderingar på bil. Ska vi lägga ut pengar på limousine från bröllopet eller ska vi våga fråga en granne vi aldrig pratat med som har en snygg vit bil som vi kan tänka oss åka i? Liksom hur börjar men ett sådant samtal? Annars är de flesta stora detaljer klara och vi vet ungefär hur resten ska vara. Vi har inget tema utan kör en enkel trädgårdsfest hemma hos oss. Blir inte så många gäster så vi kan köpa lite biliigare partytält så vi slipper oroa oss för hur vi ska göra om det börjar regna.
    "Bilfolk" är ofta väldigt måna och stolta över sina fina bilar så om ni frågar grannen om det skulle gå bra så blir han/hon säkert väldigt glad ;) Är väl bara börja något i stil med. -Hej vi ska gifta oss i sommar och har ju sett er åka förbi i er fina bil, undrar om ni skulle vilja köra oss på vår bröllopsdag?!

    Angående kemtvätt utav klänningen tjejer så tänk på att när den tvättas så kan den ändra storlek, bli sen osv beroende på vad det är för kvalite osv på klänninge. Bara en tanke att ha med sig så ni inte gör det och så blir det itne helt rätt efter det, skulle vara en riktig mardröm.

    Psalmer har jag inte ens tänkt på, måste man ha det?! :/ Får nog gå inoch kika efter någon vi kan gilla på kyrkomusik.se.

    Inmarsch blir iallfall.  För alltid - Sara Löfgren.
    Solisten kommer att sjunga.  Du är allt -  Sonja Alden samt,  Den här stunden (svensk variant utav From this moment on )
    Utmarsch har sambon fått välja och har är mer än nöjd. Det blir Top Gun Anthem - Steve Stevens.

    Hindersprövningen är nu inskickad och igår beställde vi vigselringar, vi böt även in våra förlovningsringar eftersom vi endå inte ska ha dom efter vigseln så det känns lite konstigt att gå utan ring nu till den 17/8.
  • confuzed86

    Jag fick tag i bil igår till bröllopet :) också från bilfolk via en bekant. Vi kommer endast behöva bilen i Max 1h då vi ska fotograferas utanför lokalen (en park som är underbart fin på sommaren). De ville inte ha mer än 700kr i betalning! Jag blev nästan chockad då jag räknat med allra minst 1000kr. Men det tackar vi för ;) Bra tips ang kemtvätt! Då låter jag nog hellre bli :) Vi har inte heller valt psalmer än, tror det är krav med 2st. Vi har också Sara löfgren - för alltid men den framförs av min syster och pappa som ska sjunga i kyrkan. In och utmarsch blir de traditionella. Idag ska vi sätta oss och börja med bordsplaceringen (jag och värden) då sambon ej har tålamod till sånt ;) Ringde en catering idag då vi ska ha kallskuret buffe, 89kr/pers!! :) då ingår 1-4 sorters kött, 2 sorters tillbehör ex pastasallad, potatisgratäng mm, sås, grönsallad, frukter, grönsaksstavar, bröd och smör. Kanon!

  • Längtandsfull

    Måste fråga er som vet =) den sidan men kyrkmusik ni pratat om är alla låtar där psalmer som finns med i psalmboken?? Bra att veta om vi kan välja va vi vill.

  • Alvstina
    Längtandsfull skrev 2013-05-07 00:40:53 följande:
    Måste fråga er som vet =) den sidan men kyrkmusik ni pratat om är alla låtar där psalmer som finns med i psalmboken?? Bra att veta om vi kan välja va vi vill.
    Jag vet inte om jag gör något fel, men jag kan inte hitta några psalmer alls på kyrkomusik.se. En psalm behöver man aldrig betala för att få noterna på. Bara gå till närmsta kyrka och låna en psalmbok.

    Sv kyrkan i Borås har däremot lagt upp de vanligaste vigselpsalmerna med text och musik som man kan lyssna på HÄR
     
Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!