• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • start september
    BrudSommar2006 skrev 2011-11-13 12:56:43 följande:
    Ja vad ska det blir av Iris när hon blir stor. Igår på ridskolan satt jag och tittade på de andra barnen som satt och fikade med sina föräldrar i cafetérian efter lektionen och de satt där med sig festis och vad det nu var. Sedan satt Iris och jag där vid ett bord "Iris, akta, dra inte ner duken, akta, vänd inte upp och ner på festisen, neej, ha inte ner ljuset, akta armbågen, nej men ner med foten, nu håller du på att dra ner duken igen, AKTA duken, hördu, vält inte stolen, sitt ordentligt, men VÄND inte festisen upp och ner sade jag, akta, sluta vifta, du har ut mitt te, hördu, sjung inte så högt, ta det lugnt nu, sätt dig ner och drick upp nu, AAKTAA duken sade jag..." Jag försökte vara tyst i tio sekunder men då höll något genast på att gå åt skogen. Ja, jisses.
    Du BS, det blir nog en tjej som vet var gränserna går och ändå vågar prova. Det är inte det sämsta.
  • start september

    Tack för boktips Muggles, ska låna den. Vi har inte så mycket synlig svartsjuka än, inget mot mig, bara mot maken, som ju är mindre hemma och dessutom hennes stora favorit.  Men det är klart det ligger därunder .

    Julklappar ja. Vår tjej fick en maskeraddräkt nyligen och den är högt älskad och använd på flera dagisgrejor i höst och ofta hemma. Så har man inget på lager är det bra.

  • Villemoa

    Tack för grattis till E Hvidis och Fru sy!! Vi har haft en underbar helg med kalas i dagarna två! Är helt slut nu så jag orkar inte kommentera nåt just nu, jag kikar in imorgon igen. Det var iaf en trött liten E som slocknade i min famn Vill också säga grattis till Piggelins lilleman som blev 1 igår!! Kramar en masse till alla fina trådtjejer!

  • Piggelin1

    TACK Villemoa - detsamma till din E! Tänk vad fort ett år går & samtidigt känns det otroligt länge sen ögomblicket då jag fick upp 4010 g lilleman på bröstet Hjärta (...och jag yttrade numera (för oss) klassiska repliken "TACK GODE GUD för sugklockan!!"   )

    Firade lite lugnt vi själva igår, idag har familjen varit här & förutom lilleman har vi även firat Amanda i förskott, som fyller fyra nu på onsdag. Firar förstås henne mer på onsdag & sen ska hon ha sitt första barnkalas kommande lördag - det är stooort för henne Mysigt!

    Dags för lite fika/prat med maken i soffan. Kram på er!

     

  • BrudSommar2006

    September, ja jag hoppas att du har rätt!

    Mysigt med födelsedagsfirande!

    Usch, jag vill inte tänka på att tjejerna en dag ska vara så stora att man ska börja fundera på droger och alkohol och usch igen.

  • Norrskensflamman

    Kl 13 åker jag in och plockar ut spiralen. De tyckte inte det lät som det ska att jag fortfarande blöder jättemycket och har mensvärkar som är mer i klass med riktiga värkar i öppningsstadiet. Så de plocker ut den. Jag får dock ingen bedövning eller nåt. Så det är bara att bita ihop och se till att få ut skiten. Sen måste allt få lugna sig så får vi se om jag gör ett nytt försök framöver, men då på stora länssjukhuset där de sätter in 10 st om dagen och inte 10 st om året... Och där man kanske kan få bli sövd... Eller så testar jag p-ring.

  • Daa

    *springer in*


     


    KRAAAM, Flamman! Ska tänka på dig där kring 13 och andas med dig. Bra att de tar ut den.


     


    *springer ut*

  • Hvidbrud

    Hua flamman! Låter klokt att ta ut den! Ska tänka på dig! Ta en Alvedon innan iallafall. Du, kan verkligen rekomendera p-stavar!

  • MSW

    Vinkar in så ni inte tror jag är på bb!

    Grattis i efterskott till alla! Låter som ni haft mysiga kalas!

    Flamman: trist att det verkligen var något som var/är fel med spiralen, men skönt att du blir av med den och besvären! Fast låter inte som någon rolig sysselsättning att bli av med den! Lycka till!

    Pb: hur går det med magen?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård