• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • start september

    All styrka till Klockarbol. I nödfall kanske man kan se Bluestep som en dyr lösning till dess att betalningsanmärkningarna är borta, det är väl en viss tid bara? 

    Håll ut Muggles, det lönar sig  med slitet, kom ihåg det.

    Villemoa, vill hålla lite låg profil här, men inboxar dig! Det finns nog alla varianter på hur intresserade de är. vår tjej som ju är lite större tror jag, drygt tre år, är just nu överintresserad. Intresset kan göra rätt ont på lilla om man har otur. Lilla gör stora ögon när stora kommer dock.

    Vink till Piggelin!

  • start september
    start september skrev 2011-10-25 22:19:22 följande:
    Villemoa, vill hålla lite låg profil här, men inboxar dig!
    Fast det gick ju inte eftersom jag inte finns i din adressbok.
  • Villemoa
    start september skrev 2011-10-25 22:21:17 följande:
    Fast det gick ju inte eftersom jag inte finns i din adressbok.
    Då ska jag genast lägga till dig
  • Villemoa
    start september skrev 2011-10-25 22:19:22 följande:
    Villemoa, vill hålla lite låg profil här, men inboxar dig! Det finns nog alla varianter på hur intresserade de är. vår tjej som ju är lite större tror jag, drygt tre år, är just nu överintresserad. Intresset kan göra rätt ont på lilla om man har otur. Lilla gör stora ögon när stora kommer dock.
    Vår stora är nu 3 år och 7 månader. Ja, jag antar att det finns olika varianter på intresse.
  • Villemoa

    *vink vink till Piggelin*

    Om jag inte minns helt fel från när jag smygläste granntråden så har du också en blivande 1-åring snart, som fyller dagen innan min blivande 1-åring Men jag kan ju ha helt fel också förstås! 

  • Villemoa

    Klockarbol, det var en väldigt märklig reaktion från banken tycker jag! Varför i all sin dar skulle hon bli sur för att du hade chefen med dig, det är väl ändå inte förbjudet!? Hoppas du hittar en bank som vill hjälpa till!

  • Norrskensflamman

    Godmorgon alla!

    Klockarbol: Hoppas på positiva bankbesked. Ikanobanken? Citibank? SEB? BlueStep kanske kan vara ett alternativ så länge, gäller bara att räkna noga på allt...?  Håller verkligen tummarna för dig. Du är värd att få en lugnare tillvaro OCH att få bo kvar med barnen i er älskade lilla stuga.
    Mina flickorn är så kära i vårt stora hus, så fastän det är asjobbigt både ekonomiskt och praktiskt har jag beslutat att ge det ett försök ett år iaf. Sen får vi se.

    Mugglan, ge inte upp ang nattsömnen. Snart ger det resultat ska du se. Styrkekramar till dig!

    Piggelin, så kul att se dig här! Välkommen Jag tillhör dem som INTE smygläst i Tivolitråden, ja ytterst sällan iaf, så jag har inte så bra koll faktiskt. Vore kul med en närmare presentation när du känner att du har tid o ork

    Igår åkte flickorna till sin far och jag åkte till min musiker. Blev ompysslad där, fick mörk choklad med blåbär och en massa kramar och omsorg, precis vad en kvinna behöver dag 1 i menstruationscykeln   Idag har jag dock värsta skallebanken så jag får se om jag orkar jobba hela dagen.
    Jag har fått nyckel hem till honom!!   
    Han tyckte jag kunde åka hem och vila hos honom.... ♥

    Är det någon av er som ska göra något roligt till helgen. Det är visst Halloween. Ytterligare ett utländskt påhitt... Men jag o musikern är bjudna på fest och jag vet inte riktigt hur seriöst man måste ta på det där med att klä ut sig...
    Min åttaåring vill dessutom klä ut sig och gå och köra "bus eller godis" i grannhusen. Jag har stretat emot i tre år redan och har väl gett vika nu i år. På villkoret att hon går med ett par kompisar, att de går bara i vårt kvarter där jag känner alla och alla känner dem och att de ska fundera ut nåt BRA bus, inget elakt. De ska inte bara gå runt för o tigga godis. Så T har klurat ut några trolleritrick tror jag.
    Vilken dag är det barnen går runt i gårdarna, vet någon? Halloween är väl eg på måndag?? Jag skulle vilja att de gick på söndag em för lördag är det lite snärjigt med tanke på att jag är bortbjuden.
    Ja jösses, vilka I-landsproblem man har...

    Ha en bra dag alla! Dags å jobba.

  • Piggelin1

    Men åh, vad ni är goa! Hjärta Jag måste nog kliva fram lite från ridåerna i alla fall


    Villemoa, vilken koll du har! Jag läste häromdagen att din bebis (pojke/flicka? Ledsen att jag inte vet) snart fyller ett & tänkte att det var nästan precis samtidigt som vår lilleman. Så du har helt rätt, vår lilleman fyller ett om drygt två veckor & har världens enklaste personnummer 10-11-12


    Förutom lilleman så har vi Amanda som fyller fyra bara fyra dgr efter lilleman. Trodde aldrig att våra barn skulle få så få dagar mellan sina födelsedagar, var helt säker på att lilleman skulle komma ett par dgr före utsatt tid, som sin storasyster (=slutet oktober isf)


    Känns som om ni har lagom tempo i skrivandet här, det går att hänga med hyfsat i svängarna liksom! (så det är nog bäst att jag inte skriver för mkt själv, så att det sväller mer )


    Norrskensflamman - vad mysigt det var att läsa om din musiker & hur bra det känns/rullar på. En sån man förtjänar ALLA! …och efter allt elände som du varit med om (jag har tyvärr ingen superkoll, men snappat upp lite här & där av din historia), så var det verkligen din tur nu!


    Klockarbol - ja, du… Riktig jädra skitstövel & skitsituation du har på halsen. Hoppas verkligen du hittar ngn bank som funkar.


    Fru E - Humle & Dumle, gulliga namn! Tänker på dig!


    Hmmm, ngt mer jag ska berätta? Bor i rikets andra stad, gift sen slutet av februari, fyllde skräcködla (40) förra året. Är nu inne på fjärde jobbveckan efter min föräldraledighet & maken (jag har fö fortfarande inte riktigt vant mig vid att skriva maken istället för mannen ) är hemma minst till mars. Amanda har haft en riktigt tuff period första veckorna när jag börjat jobba igen, stooor förändring i vardagen för henne, men nu verkar de ha landat i det nya, alla tre där hemma. Lilleman har tagit det med ro - han är nog glad för all uppmärksamhet han får, oavsett om det är från mamma eller pappa…


    Hade en underbar avslutning på min föräldraledighet - sista månaden var vi hemma båda två tillsammans med barnen. Otroligt lyxigt & härligt!


    Otroligt lyxigt & härligt är det också nu att slippa hämta-lämna-karusellen just nu, när maken är pappaledig. Inte sådär ruggigt inrutat med tider & så markservice hemma. Efter förra mammaledigheten visste man ju inte riktigt vad hämta-lämna-tillvaron innebar, eftersom vi inte varit inne i den snurren ännu då, men nu… Gött, gött!


    Hmmm, ngt mer? Lite kuriosa, som säkert flera iofs kanske redan har koll på om ni smygläst i Tivolitråden - Mugglan & jag känner varandra sen före BT. Vid närmare eftertanke, femton år är det väl i år, Mugglan?! Time flies! Började BT-karriären med att leta inspiration till Mugglans möhippa & sen började vi skicka "veckans värsting" till varandra på mailen, dvs ngn galen bridezillas inlägg.


    Äsch, nu måste jag verkligen jobba. Det är fortfarande ganska lugnt tempo, två projekt i uppstartsfasen, lite lagom luddigt & trögt sådär innan allt kommit igång ordentligt.


    Tjing!


  • Piggelin1

    Vad konstig font det blev - måste vara för att jag skrev i annat dokument först & sen bara klistrade in alltihopa...

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård