• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • start september

    Tack jag känner mig välkommen, det är roligt! För att ni inte ska bli rädda, så här mycket var det längesen jag skrev en dag. men alla är vi väl periodare på olika sätt. Heloise, vår stora som var hyftsat tidig med att gå kunde inte vinka vid i alla fall 8 månader tror jag. Hon var senare med både det och att klappa än andra i föräldragruppen så det varierar ju. Förresten, när ni funderar på förskola till Elise i en framtid, finns det möjlighet till mycket utevistelse eller rent av ur och skur? Jag ser på vår tjej som nu bytt till en förskola med mer utmanande utemiljö och mycket tid ute vad det gör för motorisk utveckling samt för motion. Fru Bygg, usch för magont, vi har en sådan här också. Har hon svårt att komma till ro pga magen också? Gissar att du testat alla knep jag kan, Semper, miniform och massage. Här söver vi den lilla i Babybjörn nu, inte en bra vana framöver alls. Stora ammades till sömns vlket inte heller var hubdra, den här kan hänga på maken också alla fall. För vår del utlöste lillasyster en rejäl trotspuckel, kanske är det så för er också. Tålamod har jag inte heller om det kan vara någon tröst.

  • start september

    Och inte vet jag hur detta gick till. Förlåt! Både för dubbletter och radbrytstjuveri.


    Och PB, jag har också positiva höstminnen precis som du beskrev dem så jag gillar min avatar också.

  • muggles
    passionsblomman skrev 2011-10-17 14:06:36 följande:
    Förresten så har jag, sedan Mugglan pratade om egentid oc h träning, haft just de begreppen i huvudet och funderat en del runt dem. Det härmed den viktiga egentiden. vad är det egentlgien? Vad lägger man i det och hur behöver den vara för att vara värdefull?

    Jag tror det är rätt olika och jag tror män och kvinnor tenderar att se den lite olika också. 

    Jag kan nästan tycka det är egentid att gå på dass i lugn och ro. Min sambo verkar inte fatta att en hel dag framför TV´n faktiskt borde räknas som egentid. Vaddå? Han tar det bara lite LUGNT för tusan!

    Jo, just det...

    Vad är egentid för er andra?
    Jag tycker det är jätteintressant.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Egentid är tid som jag kan förfoga över precis som jag behagar. Dvs när jag inte har några måsten. Får jag en timme till övers så vill jag åka och träna om jag kan, annars kanske jag går in här en stund, el ringer en kompis, läser en tidning, ser en inspelad tv-serie. He olika...

    Sept: intressant! Jag följer Barn till varje pris slaviskt, tycker det är superintressant för oss som haft svårt att bli gravida. Mitt hjärta blöder för det där paret där han är steril men ändå inte vill adoptera och där hon inte blir gravid men bara syr en massa barnkläder...
  • lanovia 08

    Tänker på Fru E idag. Håller alla tummar och skickar kramar till alla känslosvallar som säkert följer.
    Men snälla ni, jag är så hopplös på att lära mig detta.. FET?? Vad händer idag? Äggplock? Tillbakasättning av ägg??

  • lanovia 08
    passionsblomman skrev 2011-10-16 21:44:14 följande:
    Vad är det du fastnat på?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Alfabet på mobilen. Livsfarligt!
  • lanovia 08

    Det där var alltså svar på vad Ninnis fastnat i när hon skrev om Wordfeud. Kanske har hon redan svarat själv kom jag på nu... men så långt har jag inte kommit i inläggen ännu....

  • lanovia 08

    Ohh herregud och min skapare, så himlans söta Ada och Beda är!!!! Smälter totalt, vilka leenden.

  • muggles

    Lanovia: jag tror det är återförande av upptinat embryo (dvs befruktat ägg som delat sig några gånger) idag. FET=Frozen Embryo Transfer. När man gör ivf så kan man föra tillbaka ett färskt ägg som delat sig och resten fryser man in om de har bra kvalitet. Sedan måste de klara upptining. Jag tror EAs ägg är av bra kvalutta för de har delat sig bra (blivit flercelliga).

    Jag håller tummar och tår och blygdläppar idag! (F'låt lånat från förra tråden )

    Jag känner mig piggare idag. Eg inte för att natten varit bättre (de vaknar fortfarande ofta) men mer för att jag började "kura" (sova-hela-natten-kur) dem i natt och det gav resultat. Iaf på Beda som är vår lugna filbunke. Jag tog bort napparna och tänkte nu jävlar ska här sovas. Sedan buffade jag dem tills de lugna somnade in själva. Beda fick jag upprepa ca 3 ggr, sedan somnade hon om själv resten av natten (yes! victory!). Men Ada vår ettriga tvilling buffade jag säkert drygt 10 uppvak (sista timmen innan  maken fick ta över var 20:e minut). Helt klart är det inte hunger som gör det utan bara oro. Så nu är det stenhårt i natt med. Minst 3 nätter ska man ge innan man ser resultat men får vi bara Beda att sova bättre så har vi åtminstone halverat uppvaken.

  • lanovia 08

    Heloise har läst ditt inlägg om din uppväxt och ätstörning. Går inte ens med största vilja i världen uppfatta det som att du fiskar efter att någon skall tycka synd om dig. Däremot förstår jag att det blir extra tufft för dig, tycker inte det låter lätt med kosten oavsett och sedan att ta hand om dina egna minnen och spöken samtidigt underlättar ju inte. Går ju helt emot hur du vill ha det. Men ni kommer klara det galant!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård