• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Snorkfröken77

    *smyger in*

    Förlåt en smygläsare, men vill gärna skriva några rader, strunta i dem om ni vill

    Fru Bygg - Jag tycker att om du är orolig så ska du absolut ringa förlossningen och få ett till CTG, ge dig inte förräns du känner dig trygg!  Jag gjorde ju massor med CTG under graviditeten med Leffelina och jag tror inte de släpper dig om de tror något är onormalt, om jag gjorde ett "dåligt" CTG dvs L sov så fick jag vackert gå och äta lunch och komma tillbaks och göra om kurvan. Jag gissar att de hade extrakoll på mig eftersom S dog i min mage, men jag tror iaf inte de släpper dig om de tycker något är fel! Och en sak som jag lärt mig den hårda vägen den här graviditeten är att man kan inte som gravid veta hur ens bebis mår, det är en helt orimlig börda, man får förlita sig på sjukvården och att man känner av bebisen som man brukar. Stora kramar till dig, jag förstår hur jobbigt du har det.

    Ninnis - Vi fattar inte heller vad Leffelina vill jämt, vi kan absolut inte tolka henne enkelt (vilket jag trodde innan) vi gör bort oss med jämna mellanrum och försöker mata henne när hon är skittrött och söva henne när hon är hungrig Skäms När det gäller ätandet är hon likadan fast hon tar flaska, hon har matningar när hon skriker, äter, skriker, äter osv...Ibland får hon knappt i sig nåt och ibland går det jättebra. Jag känner igen allt du skriver. Ville bara säga det, jag tycker själv det känns bättre om jag vet att andra har det likadant Kram!

    *smyger ut*

  • Villemoa
    Leksi skrev 2011-08-30 21:25:21 följande:
    Åh herregud så hjärtskärande! Hur stod ni ut? Det är en pojke på A:s dagis som bara gråter heela tiden när föräldrarna är borta och jag tycker så synd om både honom och föräldrarna. Det är ju jobbigt nog ändå att lämna bort sitt barn.

    Vad duktig du är som kommit igång med träningen! Själv har jag precis insett att jag var smalare för ett år sedan, fyra månader efter förlossningen, än vad jag är idag. Rynkar på näsan Bryr mig egentligen inte så mycket om de där extrakilona i sig, men jag vet ju hur mycket bättre jag mår när jag tränar och äter bra. Nu blir det i alla fall cykel till och från jobbet varje dag (=5h/vecka) för nu när maken börjar jobba igen på torsdag kan jag inte fuska och ta bilen så fort jag är sen/trött/det regnar... Och så ska jag försöka komma igång med pilatesen igen på lördagar, det har varit sommaruppehåll och jag har inte orkat göra något annat istället. Usch det är verkligen inte likt mig att vara så här lat som jag varit i sommar. Plus allt godis och fikabröd jag ätit, nä fy, dags för ändring nu.
    Ja du, vet inte hur vi stod ut egentligen för hjärtskärande var precis vad det var! Oftast slutade hon gråta en stund efter att vi gått. Ibland hade hon dagar då hon var ledsen. Man hade en klump i halsen varje gång man lämnade och ibland grinade jag också. Sen blev jag gravid med Ellie i samma veva och med det kom ju det däringa illamåendet jag hade dygnet runt. Jag undrar än idag hur jag ens tog mig upp ur sängen om morgnarna....

    Vad bra att du ändå kommer iväg och cyklar till jobbet varje dag! Många bäckar små vet du...
  • Villemoa

    *vinkar till Snorkfröken och undrar hur många smygläsare den här tråden egentligen har *

    Ninnis: vilken tur att Mini lugnade ner sig till slut och kunde äta ändå! Hoppas ni slipper åskan och att ni får sova ordentligt! Grattis på bröllopsdagen också! Hjärta

    Daa: vad bra att du fått sova lite mer! Klart vi ska peppa varandra, heja heja!!

    Var på ett pass på Friskis ikväll och det var så skönt! Vissa övningar var lite jobbiga, speciellt de som tränade bäcken och höfter. Det märks att jag haft jobbig foglossning och att jag har försvagade muskler där. Tur att jag börjat träna då!

    Kramar till alla fina trådisar!

  • Ninnnis
    Leksi skrev 2011-08-30 21:34:07 följande:
    Åh käraste Ninnis! *kramar om* Tror mig veta precis hur du känner dig, känner igen allt du skriver. När A var runt 3 månader började amningen på dagtid krångla sådär, han åt lite, släppte taget och skrek, mjölken sprutade och jag kände mig helt förtvivlad för jag visste inte var det var för fel eller vad jag skulle göra. Om och om igen höll det på så där, han var ju hungrig men det ville inte funka! På nätterna gick det jättebra när jag låg ner och ammade men på dagarna... Blä! Efter ett tag kom jag på att det fungerade någotsådär om jag gick omkring samtidigt som jag ammade, det var ju urtungt men då lugnade han ner sig iallafall och hade jag tur kunde jag sätta mig efter en stund.

    Hoppas åskan håller sig borta så ni får sova ostört och fridfullt inatt alla tre! Sweet dreams! ♥
    Tack, söta du! Jag kanske ska testa att gå omkring att amma. Fast å andra sidan är det kanske svårare att hinna täcka för med en amningskupa/tvättlapp om han släpper och det börjar spruta? Men helt klart värt att testa. Vissa gånger krånglar han dock inte alls.
  • Ninnnis
    Snorkfröken77 skrev 2011-08-30 21:52:04 följande:
    Ninnis - Vi fattar inte heller vad Leffelina vill jämt, vi kan absolut inte tolka henne enkelt (vilket jag trodde innan) vi gör bort oss med jämna mellanrum och försöker mata henne när hon är skittrött och söva henne när hon är hungrig Skäms När det gäller ätandet är hon likadan fast hon tar flaska, hon har matningar när hon skriker, äter, skriker, äter osv...Ibland får hon knappt i sig nåt och ibland går det jättebra. Jag känner igen allt du skriver. Ville bara säga det, jag tycker själv det känns bättre om jag vet att andra har det likadant Kram!

    *smyger ut*
    Tack, Snorkfröken! Det känns absolut mycket lättare när man vet att andra har det likadant och att det inte är fel på Mini eller mig.

    Jag smygläser ju er tråd och suger tacksamt åt mig tips angående dagsovning och annat

    Kram tillbaks och titta gärna in igen!
  • Ninnnis

    Villemoa, vad DUKTIG du är som har kommit igång så bra med träningen. Heja dig!

    Mitt Friskis har mamma-core där man har med sig bebisen, det tänker jag gå på när jag har varit på efterkontroll.

    Nej, nu ska jag lägga mig. Jag fastnade framför Cesar Milan på tv så nu är det hög tid att krypa till kojs.

    Kram och godnatt alla fina trådisar, vad skulle jag göra utan er? 

  • Ninnnis

    Snorfröken, när var det Leffelina föddes? Vi hade ju samma BF, men jag minns inte exakt när du gjorde snittet. Mini kom 4 juli, dagen efter BF

  • start september

    Smygis nr 2 tittar in från granntråden...

    Hejar på Fru Bygg för att du bad om ett CTG till - bara att du är orolig tycker jag ska vara anledning nog dessutom.

    Vinkar till alla andra också, smygläser troget och känner med er alla.


     

  • Hvidbrud

    Ninnis: finaste du! Grattis på bröllopsdagen iallafall! Klart ni ska fira i helgen istället! Hormoner, avbruten sömn och känslan av makteslöshet är en tung men mycket välkänd cocktail. Kramar om och lagat en god kopp te !! Ah! Fänkålste! Fenomenalt att dricka om man ammar bebisar med knipig mage! Och snacka med lillen och berätta hur du känner det. Även om han nte förstÅr vad du säger kan det vara så himla skönt att bara få ut det ur sig, och ha någon att prata när man sitter där i mörkret i natten helt ensam med skrikande barn när man bara vill sooova! Snart är det torsdag! Och du- du är en jättebra fru, om än lite småbarnsmammig, så det så!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård