• SweetSun

    Den Borgerliga Tråden

    Jag ser lite småtrådar överallt, och de gamla trådarna har stängts! vad sägs om en tråd för oss som ska ha en borgerlig vigsel?

    Hur ska dagen byggas upp? Vilken musik? Vilken plats ska ni vara på? O.s.v.

  • Svar på tråden Den Borgerliga Tråden
  • Tx2

    Tippar på att vår cermoni blir som en kyrkligcermoni, tidsmässigt alltså. Våra gäster får sitta men vi borde klara av att stå i en halvtimme el vad det nu tar.

  • SweetSun

    jo vi måste ju stå men jag tänker på de gamla, de kanske inte vill stå på sina höfter och knän så länge.

  • zeddy

    Vi kommer att vara ute och ska ha en rad längst fram med stolar/bänkar för våra föräldrar och äldre! Funkar nog jättebra tror jag!

  • Ninnispinnis

    Vi gifte oss på bryggan vid mina föräldrars sommarställe, med min bästa vän som VF (hon är åklagare). Vi hyrde in en kille som spelade piano och sjöng alla sånger.

    Jag kom tillsammans med min syster/tärna över sjön med båt till grannens brygga, där min man tog emot mig tillsammans med sin best man. Vi gick tillsammans fram genom trädgården (till "Love is all around") där alla gäster stod, och ut på vår brygga. Min kompis inledde med att prata om kärleken, följt av min syster som läste "Måhända-dikten". Därefter pratade min kompis om oss och vår kärlek, sedan sjöng musikern "You are the sunshine of my life". Sedan följde själva vigselakten, med egna löften och ringväxling. Sista sången var "Have a little faith in me", vilken vi också gick ut (in) till. Vid bryggans/landgångens kant stannade vi och alla gäster blåste såpbubblor. Därefter åkte jag och min man häst & vagn till festen, som hölls inomhus.

    Det var fantastiskt vackert och känslosamt, och min bästa vän hade utformat vigselakten väldigt personligt. Hela akten tog ca en halvtimme. Ett borgerligt bröllop kan vara MINST lika fint som ett kyrkligt, fæera av våra gäster sa att vårt bröllop var det finaste de har varit på

  • Nancy Drew
    Aleta skrev 2008-10-23 09:19:59 följande:
    Men hur tänkte han då?! I still haven´t found what I´m looking for...vilken avslutning på en vigsel! Tur att tärnan var med och stoppade det.Vi gifte oss borgerligt vid sjön här hemma.Ingångsmusik, en kvartett med gäster spelade ett arr som maken skrivit på "Come rain or come shine".VF hälsade välkommen och läste Måhändatexten.Några gäster spelade och sjöng "Love you madly".Vigsel och ringväxling.Jag och maken sjöng "Corcovado" som duett.Jag lämnade ett hemligt familjerecept på farfarsfarfars snaps till min make och jag fick ett par handblåsta glas som han gjort på svensexan som vi drack brudskålen i.Avslutning var gästernas jubel och alla släppte varsin hjärtformad heliumballong som de fick före vigseln. Det var jättetjusigt. Vi hade ca 120 gäster.Lycka till med era borgerliga vigslar, de kan bli precis hur fina som helst!
    Det var den snyggaste, coolaste och mest personliga vigselceremoni jag någonsin hört!
  • Aleta

    Nancy Drew skrev 2008-10-23 15:11:44 följande:


    Det var den snyggaste, coolaste och mest personliga vigselceremoni jag någonsin hört!
    Tack!
  • Cltsp

    Vi har mest fått positiva reaktioner om borgerlig vigsel. Visserligen tror jag att de flesta tycker att en kyrklig traditionell vigsel inte skulle vara så "oss", så det är nog inte konstigt för dem att vi valde borgerligt.

    Vi är mest i planerarstadiet än så länge, inte bokat någon än mao. Så tips på hur andra ska göra är ju kanon. Jag tror dock att vi kommer ha en ganska kort vigselceremoni med mingel efteråt och sedan middag och fest lite senare.

    3jane: Vi ska också gifta oss i ett museum. Hur ska ni göra? Några tips?

  • 3Jane

    Å kul, vilken sorts museum, hur ser lokalen ut?

    Vi kommer göra så att gästerna samlas utanför med mingel och lite dryck, tills det är dags att gå in. Då går de bara direkt in i salen där vf, tärnor o marskalkar står o väntar. Det ska spelas musik när gästerna går in.

    Sen när alla är inne börjar ingångslåten och då kommer vi in.
    Så blir det väl vigsel, vet inte riktigt vad hon säger, har inte pratat om det än.

    Kommer nog ha ett musikstycke i mitten och sen avslutas vigseln med en utgångslåt o så går vi ut.
    Tror vi struntar i bubblor/ris o sånt där.

  • Cltsp

    Det är på arbetets museum här i stan (bild finns i mitt galleri).

    Vi vet inte riktigt hur vigselakten kommer vara men vi vill utnyttja att det är olika våningar i huset. Ha vigseln på en våning och sedan mingel med bubbel och snittar på en av utställningarna i museet (vi ska ha 50-tals tema och utställningen handlar bla om 50-talet)

    Det finns en festvåning i samma hus där vi tänkte ha middagen och sedan kaffe och dans på en annan våning.

    Ska ni ha middag efter vigseln?

Svar på tråden Den Borgerliga Tråden