• SweetSun

    Den Borgerliga Tråden

    Jag ser lite småtrådar överallt, och de gamla trådarna har stängts! vad sägs om en tråd för oss som ska ha en borgerlig vigsel?

    Hur ska dagen byggas upp? Vilken musik? Vilken plats ska ni vara på? O.s.v.

  • Svar på tråden Den Borgerliga Tråden
  • 3Jane

    Tror inte man behöver ringa nu om gifter sig i sommar. Beror ju lite på vart man ska gifta sig iofs, om det bara finns få.

    Vi gifter oss i januari så vi har kontaktat vår för rätt länge sen.

  • Tx2

    Har lärt mig att alla kommuner fungerar olika angående vf. Kollat i tre kommuner runt omkring där vi gifter oss och alla hade olika tillvägagångsätt för bokning av vf och när.

  • Nancy Drew
    3Jane skrev 2008-10-22 17:43:01 följande:
    Tror inte man behöver ringa nu om gifter sig i sommar. Beror ju lite på vart man ska gifta sig iofs, om det bara finns få.Vi gifter oss i januari så vi har kontaktat vår för rätt länge sen.
    Hjälp, alla andra januaribrudar ligger så långt före mig...
  • feministbrud

    Tänk på att inte ha för mycket sånger/dikter/texter! Det blir jobbigt att stå där framme och det är skönt när det är över

  • Maryanne

    Vi har planerat att vara på en ö ute i skärgården. Har dock inte kollat upp vf ännu, börjar väl bli dags... Vi har bara fått positiva reaktioner när vi berättat om hur vi tänkt lägga upp dagen. Däremot har vi inte kommit så långt att vi planerat ev musik, dikter osv än.

  • hgav

    Vi gifte oss i Fjärilshusets Vinterträdgård i Haga Parken.
    Vår ceremoni var drygt 20 minuter och såg ut ungefär så här:
    Ingångsmusik (stråkkvartett)
    VF läste text
    löften
    ringväxling (Han höll en liten ceremoni kring ringväxlingen)
    Solist - du är allt
    VF läste en dikt
    solist - utan dina andetag
    VF höll ytterligare en liten ceremoni som han kallade bandceremonin
    utgångsmusik

    Det var jätte stämningsfullt och jag tror inte att det var någon som tänkte på att vigseln var bergerlig.

  • Aleta
    feministbrud skrev 2008-10-22 15:59:13 följande:
    Ingångslåt: Top gun AnthemUtgångslåt: Skulle varit In the name of love med U2, men saxofonisten ahde missuppfattat och trodde ahn skulle spela I still heavn´t found what I'm looking for och resultatet var att ena tärnan såg till att han spelade Av längtan till dig som han redan hade spelat, så kan det gå
    Men hur tänkte han då?! I still haven´t found what I´m looking for...vilken avslutning på en vigsel!
    Tur att tärnan var med och stoppade det.

    Vi gifte oss borgerligt vid sjön här hemma.
    Ingångsmusik, en kvartett med gäster spelade ett arr som maken skrivit på "Come rain or come shine".
    VF hälsade välkommen och läste Måhändatexten.
    Några gäster spelade och sjöng "Love you madly".
    Vigsel och ringväxling.
    Jag och maken sjöng "Corcovado" som duett.
    Jag lämnade ett hemligt familjerecept på farfarsfarfars snaps till min make och jag fick ett par handblåsta glas som han gjort på svensexan som vi drack brudskålen i.
    Avslutning var gästernas jubel och alla släppte varsin hjärtformad heliumballong som de fick före vigseln. Det var jättetjusigt.
    Vi hade ca 120 gäster.

    Lycka till med era borgerliga vigslar, de kan bli precis hur fina som helst!
  • SweetSun

    Det är nog bra om man kan anordna sittplatser. många gånger är man ju utomhus på nåt ställe och det kan bli lite tradigt att stå upp kanske.. som du sa femenistbrud.

    Vi kommer att ha bänkar som står där vi ska vigas, så det blir bra.

  • Aleta
    SweetSun skrev 2008-10-23 12:18:40 följande:
    Det är nog bra om man kan anordna sittplatser. många gånger är man ju utomhus på nåt ställe och det kan bli lite tradigt att stå upp kanske.. som du sa femenistbrud.Vi kommer att ha bänkar som står där vi ska vigas, så det blir bra.
    I 20 minuter orkar man väl stå?
  • SweetSun

    jo det gör man säkert, men man får tänka på om det är många äldre, 20 min kan vara väldigt långt...

Svar på tråden Den Borgerliga Tråden