• Aprilia13

    Ännu en varning för Matildas fest

    Jag är så ledsen att jag måste göra detta. Jag tror på karma och vill inte svärta ner andra människor eller små företag, men för att skydda andra från samma upplevelse känner jag att det är min skyldighet till er mina medsystrar där ute. 

    Beställde en klänning från Matildas fest i början av januari i år. Beställde även skor och slipsar. Jag betalade allt på en och samma gång. Jag dubbelkollade med Matildas fest några gånger att det verkligen skulle bli en exakt likadan klänning som den på hemsidan. Fick svaret att hon garanterar mig detta och att jag inte ska vara orolig.  
    Jag bor i Göteborg och ville såklart få möjlighet att prova klänningen innan hon skickade ner den eftersom ändringar ingår i priset, så bokar en resa till Stockholm till helgen klänningen blivit lovad att komma. Jag mailar och dubbelkollar att klänningen är klar och får svaret att det är den.
    Jag tar ledigt från jobbet på fredagen, betalar tåg och hotell för mig och min tärna. Får strax efter det reda på att klänningen inte är klar (de hade blandat ihop mig med en annan) men att jag ändå kan komma till butiken så kan hon ta mina mått professionellt och slipper göra ändringar. Jag kommer på utsatt tid, då visar det sig att hon dubbelbokat och har bara fem minuter över till mig och mina måttagningar. Kändes lite snopet att gå därifrån efter bara några minuter när man gjort en hel resa upp för att träffa kvinnan jag köper min brudklänning av...
    Får i alla fall slipsarna som kommit. Åker hem och packar upp dem, ser att de är helt snett sydda! Ringer Matildas fest som ger förslag på hur jag kan "vika dem själv och stryka dem rakare". Blir orolig och tänker att om de inte ens kan sy en enkel slips rakt, hur ska de få till en hel brudklänning...? 
    Mailar lite fram och tillbaka med Matildas fest för att höra hur det går med klänningen. Två veckor senare kommer den på posten och jag springer hem från jobbet för att packa upp den och....... DEN ÄR I HELT FEL TYG, FEL FÄRG OCH HAR ETT KONSTIGT INNERFODER SOM SLUTAR HALVÄGS PÅ LÅREN OCH LYSER IGENOM TYGET, SAMT ÄR DEN 10 CM FÖR LÅNG!
    Min kille säger att det ser ut som jag har stora "mormorstrosor" på mig pga innerfodret. Jag blir såklart jätteledsen och ringer upp Matildas fest som FÖRNEKAR att det ska vara något fel på klänningen och att spetsen minsann är den rätta för hon har dubbelkollat. Sedan har hon inte tid att prata med mig, vi lägger på och jag känner mig helt tom.
    Som tur är har jag kvar en bit av provbiten på tyget jag bad om i januari (ni som ändå kommer att chansa på att beställa därifrån, glöm då bara inte att få en provbit på det tyget du vill ha!) och jag tar kort på båda tygerna bredvid varandra. DÅ ringer hon upp och erkänner att det inte är samma tyg. Jag ska få en ny klänning sydd och skickad till mig! Hurra!
    Två dagar senare hör JAG av mig för att höra hur det går. Får svaret att tyget jag beställt inte finns att få tag på. Jag kan få köpa klänningen jag har (där varken färg eller material eller utseende är detsamma som det jag ville ha) till rabatterat pris. Jag tackar nej då det inte alls är vad jag vill ha. Frågar om jag får pengarna tillbaka och kanske en rimlig ersättning för att jag
    1: Legat ute med pengar i över två månader.
    2: Åkte upp till Stockholm helt i onödan och förlorat ca 5000 kr på bara det.
    3: Det är nu endast sex veckor kvar till mitt bröllop och jag vet inte hur jag ska ha möjlighet att hitta en ny klänning då de flesta butiker har 3-5 månaders väntetid.
    4: Blivit lovad och bekräftad att klänningen är likadan som den jag beställde.

    Jag fick pengarna tillbaka plus ynka 300 kr i ersättning. 
    Det som känns mest tråkigt (förutom stressen att på bara sex veckor BÖRJA OM IGEN med jakten på klänning) är att jag faktiskt litade så på henne. Hon är jättetrevlig som person och vill väl, men när det nu blev fel med allt runt min beställning så skyllde hon bara ifrån sig! Allt var fabrikens fel och hon kunde inte hjälpa någonting. Hon ville först inte heller ge mig pengarna tillbaka förrän jag skickat klänningen tillbaka. Jag vägrade att lägga en timma till av mitt liv för att packa, gå till posten och lägga ut pengar igen då det är jag som blivit blåst. Så pengarna sattes in men nu får jag ändå lägga tid och energi på att gå och skicka tillbaka allt.

    Jag ångrar att jag någonsin beställde någonting från Matildas fest. Den här sorgen och stressen är inte värd det. Jag hade hellre köpt en dubbelt så dyr klänning från en riktig butik på en gång. I slutändan kostade detta mig så ofantligt mycket mer. 

  • Svar på tråden Ännu en varning för Matildas fest
  • Alyllyra
    Vanessa 83 skrev 2013-11-21 22:55:09 följande:
    Där har du helt fel! Det är stor skillnad.  Äkta designers klänningar har faktiskt egna fabriker i Kina som de kontrollerar och har kunnig personal. Om jag tittar på de kopior som görs så ser det ut att just små barn syr upp de. Hittade flera bilder på nätet hur en kopia kan se ut...Omg....
    Det här med att de är uppsydda efter mått stämmer inte!  Väldigt sällan en Kina klänning sitter fint och passar bra. 
    Hur vet du det om du aldrig har köpt en Kinaklänning? Bara för att du har hittat ett exempel på nätet betyder väl inte att det är hela sanningen?
    Om man läser trådarna här på BT så verkar det finnas hela spektrat; de som är 100% nöjda, de som är nöjda men klänningen behöver justeras lite, de som är nöjda med modellen men inte med sömnaden, de som är 100% missnöjda och allt däremellan.

    Jag håller med om att det kan vara lite mer av ett risktagande att beställa en Kinaklänning, och det är ju anledningen till att företag som det som nämnts ovan finns, därför att de agerar som en mellanhand mellan köparen och tillverkaren. Men att rakt av påstå att alla Kinaklänningar är dåligt uppsydda och sitter dåligt är ett helt galet antagande från din sida. Hur tror du att marknaden skulle kunna finnas om det fanns 0 nöjda kunder?
    sandrahs skrev 2013-11-22 08:54:56 följande:
    Håller med ovanstående. Jag funderade på att köpa en kina-klänning men jag bestämde mig för att köpa en begagnad La sposa klänning (årets modell) istället för 4500 kr på blocket. Ångrar mig inte en sekund för den är sagolik!! Vissa som köpte kina-klänningar har ändå i slutet fått lägga ut uppemot samma pris pga tull och sömmerska. Och sen stämmer dom oftast inte heller med bilden.
    Som skrivet ovan: hur vet du det om du aldrig har beställt nån? Kul att du hittade din drömklänning billigt begagnat, det letade jag också efter men hittade inte just den modellen jag ville ha. Alla har tyvärr inte samma tur och inte heller en budget som kan tillåta drömklänningsköpet i orginal.

    Det är bra att känna till riskerna med att köpa över nätet - och det gäller ALL näthandel. Det är bra att läsa på om just den tillverkaren och se vad andra har tyckt och vilken kvalitet det är på grejerna. Det är bra att ge sig själv extra tid för att få klänningen och hinna med eventuella ändringar. Och det är bra att vara förberedd på att man kan bli besviken. Men att säga rakt av att alla Kinaklänningar är dåliga, fula och kostar lika mycket som ett original efter alla ändringar samt tull och moms - det är extremt ignorant.
  • yavanna81
    Vanessa 83 skrev 2013-11-21 22:55:09 följande:


    Jag lägger mig inte så mycket i debatten om Kinakläning el inte. Men bilderna du visar här är ju inte precis rättvisande. Du har ju tagit modellbilder och jämför med någon som fotat sig i sin klänning i hemma i hallen eller nått. Givetvis ser klänningen bättre ut i rätt ljus och på en staljad modell. Kan knappast räknas som ett bevis för att Kinaklänningar är dåliga. Även om det var precis samma klänning skulle det se ut att vara stor skillnad.
  • TheD

    S.k Kinaklänning eller i huvdtaget klänningar som kopieras får inte se exkat likadana ut så det är inget kosntigt att en detalj är lite fixad eller så. Min klänning såg inte helt exakt likadan ut men så skulle det också vara. Jag är glad över att jag beställde en Kina för de klänningar jag sig i efterhand i butik gillade jag inte alls...

  • grittastina

    Jag kan bekräfta din upplevelse! Jag är oerhört besviken på hur de behandlade mig. Jag beställde en klänning den 4e mars och blev lovad 6-8 v leveranstid och att semestern inte skulle ställa till med problem. De sa att jag skulle kunna hämta klänningen i lugn och ro någon vecka innan bröllopet. Då skulle också den sista korrigeringen fixas. Vi var noga med att kolla just det där sista, jag ville inte sitta med andan i halsen och en klänning som jag inte var nöjd med.


    När jag inte hört något från Matildas fest efter 10 v så började jag bli orolig och ringde och frågade efter min klänning. Uppfattningen jag fick då var att de inte ens beställt klänningen från fabriken. Den 9e juni kom första bilderna på klänningen, alltså 13 v senare. När klänningen väl dök upp så meddelade de att de skulle gå på semester om 5 dagar och att jag skulle behöva prova klänningen omgående för att sen ta hem den. På plats så inser jag att klänningen inte motsvarade det jag hade beställt. Skärningen över bysten var hel fel och jag kände mig inte alls nöjd med den. När jag påpekade detta så sa de att de kunde fixa enklare korrigeringar av klänningen men inget annat. De skulle faktisk på semester. Jag och min tärna stod där med hakan i knät. Vi blivit lovade att semestern inte skulle vara några problem och att jag skulle ta hem klänningen någon vecka innan bröllopet. En klänning som jag skulle vara nöjd med. Men i stället så drog Matildas fest ut på beställningen och försenade allt, när väl klänningen kom så var den fel och på grund av tidspressen så var de inte villiga att hjälpa över huvud taget. Jag känner mig minst sagt blåst och bortgjord. Det mest ironiska är att när jag skall ta hem den så packar de in den i en transportpåse, jag frågar om de inte skall pressa klänningen innan och får till svar ?Ja om du vill så stryker vi den åt dig, men vi har ju bara ett vanligt strykjärn så det kan ju du göra hemma?


    Nu är det 1 månad kvar tills att jag gifter mig och jag sitter precis i den situationen som jag ville undvika. Jag panikgooglar bra skräddare i Stockholm och känner hur paniken växer i magen. 

  • mwb

    Hej,
    Som delägare av Matildas Fest så skulle jag vilja besvara dig grittastina.
    Vi har haft en del förseningar i år. Vilket vi har bett om ursäkt för. Vi har en ny fabrik som syr våra klänningar som inte hade beräknat att vi skulle sälja 300 klänningar. Däremot så har vi gjort allt vi kan när väl klänningen kommer så att alla korringeringar som behövs är klara i  tid. Då menar jag korringeringar såsom passform och längd.

    Din klänning vart enligt din beställning förutom just dem ändringar. Vi sydde om så att den satt perfekt på din kropp. Problemet var att du ville att vi skulle sy på ärmar på klänningen vilket inte ingick. Det skulle du i så fall ha sagt till redan när du beställde klänningen. Vi upplyste dig då att vi tyvärr inte kunna hjälpa dig med den biten.

    Jag strök i ordning klänningen medan du väntade och hängde sedan in den i en brudklänningsfodral/resegarderob. Hos oss ingår den alltid och det är det bästa sättet att förvara din klänning. Hos dem flesta butikerna ingår det inte en sådan utan du måste betala för den.

    Vi fick den uppfattningen att du var nöjd med din klänning när du gick. Om det är några problem så ska man alltid vända sig till butiken där man har köpt den så försöker man lösa problem tillsammans.

    Med vänliga hälsningar
    Mejan Bergström

  • Himla

    Jag rekommenderar alla att inte köpa sin gris i säcken om man nu inte vill satsa på det när man ska gifta sig. att inte veta vad det är man får för pengarna. Vilken sommarklänning som helst ja visst, men sin brudklänning??? !!! Jag köper hellre en reaklänning hos en brud o festbutik eller på blocket som jag provat än chansar och lägger pengar på någoting jag varken provat sett eller känt på. Zelini tex hade brudklänningar från 400kr när jag var där häromveckan. Lilly hade från 1200 och uppåt... i en mängd av storlekar från 34 till typ 52 tror jag. Många fler modeller än som syns på deras hemsida.... Som blivande brud är det sista man vill ha ångest över sitt klänningsköp.

  • tilllan

    Beställde en klänning därifrån, allt blev fel. dom var  dessutom otrevliga.

    Klänningen som kom var fel design kjolen blev gul medan överdelen kritvit.

    nästan 3 storlekar för liten och den gick inte att fixa till. Efter lite hjälp från konsumentverket fick jag tillbaka handpenningen iallafall...
    6 månaders mardrömmar pga det där innan dagen D..

    Skulle aldrig köpa därifrån igen.

  • mwb

    Hej Tilllan,
    Om vi inte minns fel och har blandat ihop kunder så bytte vi ut kjolen då tyllet som användes hade fel nyans. Vi sydde även ut klänningen så att den passade dig storleksmässigt.

    Vi returnerade handpenningen till dig utan problem när du påpekade att du inte var nöjd med klänningen. Vad vi minns så lät du inte alls så missnöjd över våran service såsom man kan uppleva när man läser ditt inlägg. Det är synd att du inte sa direkt till oss allt detta när du var inne. 

    Konsumentverket vart inte ens iblandad i detta sammanhang.

    Med vänliga hälsningar
    Mejan Bergström
    Matildas Fest

  • Lenblo
    MWB: När kunder och personal upprepade gånger har synnerligen olika syn på vad som hänt så brukar jag välja att gå mer på kunden. Det är nämligen kund jag kommer att vara i framtiden.
    Sjörå skrev 2013-11-13 18:01:30 följande:

    Jag anlitade Matildas fest för min brudklänning och är väldigt nöjd med den. Fick dessutom väldigt mycket komplimanger för den. Och innan någon påpekar, jag har inte fått betalt för att säga detta. Ville bara säga att det finns två sidor av samma mynt. 



    Vad bra att du fick precis den klänning du önskade, grattis! Men "sanningen" om ett företag visar sig inte när allt fungerar, utan brukar komma fram när något blivit fel. Trots allt så misstänker jag att man går till ställen som Matildas för att man inte vill behöva hantera eventuella problem med kinaklänningar själv.
  • mwb
    Lenblo: Det är alltid tråkigt när en kund inte blir nöjd. Vi lär också oss något från dem gångerna det blir fel och försöker att bättra oss genom att förklara för kunderna hur vi arbeta. Som företag försöker man att få 100 % nöjda kunder men det är ytterst få som lyckas med det.

    Mejan
  • AmandaWes

    Jättetråkigt att du inte fick det du vill ha men jag beställde min klänning från Matildas fest och blev supernöjd. Trevlig och kunnig personal och jag fick klänningen precis som jag ville ha. Jag letade i många vanliga bröllopsbutiker och hittade några fina men ändå inte precis enligt mina önskemål, fel sorts spets eller fel urringning osv. En kollega tipsade mig om Matildas och jag gick dit med bilder på flera klänningar jag ville kombinera, fick sedan själv välja vilket material jag önskade och vilken färg samt vilken spets från olika tygprover. Fick även välja vilka knappar jag önskade. Alla mått togs och när klänningen kom gjordes bara mindre justeringar så att den passade mig perfekt. Min klänning såg ut som vilken "märkesklänning" som helst och jag kände mig så vacker! Så det finns nöjda kunder också

Svar på tråden Ännu en varning för Matildas fest