Inlägg från: Jeanette08 |Visa alla inlägg
  • Jeanette08

    Vi med små bröllop

    MTB skrev 2013-04-04 13:12:32 följande:
    Jag har ett sådant huvudbry.
    Vi kommer att gifta oss borgerligt i stadshuset för att sedan äta middag på en restaurang med den närmaste familjen. Men det hade ju vart så kul om alla vännerna hade kunnat vara med och fira oss. Funderar på att skicka ut fler inbjudningar men att man då får betala sitt eget kuvert á700kr (dom flesta bor inte i staden och skulle isf behöva hotell också), eller så bjuder man kompisarna på bröllopsfes hemmat typ helgen efter.

    Vi har redan ändrat oss en gång (hade tänkt att bjuda 80pers) men pga budget så förminskade vi antalet. Känns som familjen skulle få tuppjuck om vi ändrade oss igen (inbjudningarna har redan gått ut och dom har tackat ja). Och jag vill igentligen inte flytta fram bröllopet då vi vill få igång babymaking.

    ahhh what to do?

     


    Vi hade också många funderingar innan vi bestämde oss, ville gärna bjuda alla men samtidigt inte.


    Nu blir det bröllop i kyrka (funderade på borgligt på Arlanda innan) och närmsta släkten inbjuden plus 3 av våra närmsta vänner.


    Vi planerar sedan att bjuda alla vänner (och även övrig släkt) på en stor fest vid senare tillfälle, just nu har vi tänkt prelliminärt till helgen då vi firar första bröllopsdagen. På så sätt känner vi att vi ändå kan fira detta med alla, även om de inte är med i kyrkan.


    Så självklart kan ni bjuda på stor fest för alla vänner!


    Bara för att vi tänker stor fest så tänker vi inte dyr fest... Funderar på hyra lokal och bjuda på antingen buffé eller bara snittar och sen ha drinkar, öl och vin och då till självkostnadspris i bar. Kanske man bjuder på välkomstdrink men sen får de betala, men typ en tia per glas/öl.

  • Jeanette08

    majjja: Ni får se till att snabbt ta och skära upp tårtan så syns det inte så mycket ;)


    Jag tror nog att ingen mer än du kommer tänka på det, så är min erfarenhet då jag gjort tårtor som jag själv blivit missnöjd med. Och det viktigaste är ju smaken :)


     


    Jätte fin dukning! Ser verkligen mysigt ut och du har fått till så många fina detaljer.


     


    Hoppas ni får en helt underbar dag nu!

  • Jeanette08

    Stort Grattis, lät verkligen som om ni hade en jätte härlig bröllopsdag!


     


    Nu längtar man ju lite extra mycket måste jag ju säga till sin egen dag :)

  • Jeanette08
    majjja skrev 2013-04-07 19:05:47 följande:
    ja det förstår jag att du gör :) när var det dags för er nu igen?

    Vi gifter oss 17 Augusti, så det är ett tag kvar.


     


    Din klänning var verkligen jätte fin! Hade vi gift oss på Arlanda som vi funderade på först så hade jag tänkt ha någonting liknande, men nu blev det en långklänning.

  • Jeanette08

    Tänkte lägga upp en bild på min brudklänning som jag är så glad över att jag äntligen bestämde mig för :)


    Hade spn tur att den fanns kvar! Dock blev det dyrare än vad jag hade tänkt mig, men det är ju inte varje dag man gifter sig ;) Tur iallafall att det var rea på den, ordinarie var på över 9000:-....


    Nu blev bilderna bara pyttesmå, så tar med länken till Lilly också


    http://www.lilly.nu/Default.aspx?ID=970&ProductID=PROD1108&GroupID=GROUP128&VariantID=VO60



     


     


    Den ska sys upp, men spettsen (som kanppt syns på bilden) slutar precis så den är lagom längd för mig så den behöver vi inte ändra på. Är som tunnt spttstyg över hela klänningen. Sen del delen som går över ena axeln var inte snyggt på, så det ska bort.
  • Jeanette08
    majjja skrev 2013-04-08 21:20:23 följande:
    jeanette: vad fin! vad fick du ge för den?

    och tack för alla grattis tjejer :) Det är ju helt underbart att gifta sig, ni har en härlig dag framför er :)

    Den kändes helt rätt när jag provade den och alla andra klänningar har jag jämfört med just den. Jag kommer använda den utan underkjol, sticker ut lite mindre då och då passade den mig mycket bättre.


    Tror att det ej är någon underkjol på bilden...


    Den gick på 4800:-, så för en helt ny Lillyklänning så var det jätte bra pris, menjag som trode att jag skulle lägga max.2000:- för en klänning. Känns det rätt så gör det :)


    Ska tillbaka till Lilly sen och prova skor också.

  • Jeanette08
    majjja skrev 2013-04-08 23:14:47 följande:
    men det var ju väldigt bra pris, även om det såklart är mycket pengar. Det drar ju så fort iväg.
    Hoppas du hittar några fina skor :) Lily har en del fint såg jag förut på deras hemsida iallafall

    Fick prova ett par jättefina OCH sköna skor när jag provade klänningen, gick på drygt 1000:-


    Känns också mycket, dock går jag nästan aldrig i pumps eller sandaler med klackar för de är så obekvämt. Men jag tror att de är obekvämt för att jag alltid köper billiga finskor, men de här var i skinn och de var verkligen skillnad.


    Har haft ett par svarta pumps som gick på ca.1000:- och de var välanvända, så det ligger väl någonting i det här med kvalitet :)

  • Jeanette08

    Har också tänkt på geleinlägg, men ska testa det andra tipset!


     


    Min tanke var nog att sattsa på ett par skor som jag sedan kan använda vid andra fester. Vi ska ju inte heller ha en fest så man ska kunna dansa i skorna på bröllopet, så ett par billiga som funkar någon timme går ju.


    Så ska kika runt lite, antingen blir det för en gångs skull ett par dyra bra skor som jag sedan kan använda vid flera tillfällen och kanske ha på resan också. Eller så blir dte som vanligt ett par skor för någon hundring som kan användas just under bröllopsdagen.


    Det jag är tveksam till är bara det att vita skor känns lite opraktiskt att ha efter bröllopet.....

  • Jeanette08

    Vi bestämde datum i Januari/februari, men då känndes det som om det var lång tid kvar och då vi bokat kyrka och frågat svärmor om vi fick vara i hennes trädgård efteråt så kändes det som om planeringen räckte då.


    Då det inte är så stort så känns det som om vi inte har så mycket att planera och förbereda, men samtidigt så kommer jag på fler och fler små detaljer. Tänkte leta upp alla bröllopstidningar igen och gå igenom dom :)


     


    Ska skriva en lista på sånt som jag kommer på, sålla ut snittar som vi vill göra, macarones eller liknande, dekorationer, hur många bord kan behövas, vad för bord, glas, fina tvålar och dylikt till toaletten, var ska barnen vara på förmiddagen, frisör eller fixa hår själv, make up, skor m.m. m.m. Ja, det är ju en hel del även om det är litet.


     


    Superiorrum på Clarion Arlanda bokat, skippade svit då vi kommer checka in tidigast 18.30 och checka ut ca.06


    Även bokat bord i restaurangen och fått maialt en lista över VIP meny om vi vill förbeställa någonting till rummet.


     


    Ska ringa flygbolaget också och beställa en flaska Champagne till flyget!


     


     

  • Jeanette08
    Kroatien2013 skrev 2013-04-15 12:50:43 följande:
    Kommer oxå på massa smågrejor hela tiden... Vi ska ju dessutom vara utomlands o kommer dit två veckor innan o då blir det hektiskt schema med att träffa fotografen, hotellet, floristen etc... så även om man har det litet blir det ganska mkt att fixa.

    Vi hade planer på bröllop utomlands, men så blev det itne och det känns både härligt med planeringen och samtidigt lite synd. Men nu så har vi möjlighet att bjuda hela närmsat släkten, vilket är en del och då har vi ändå "bara" bjudit föräldrar, syskon med familjer, mina mor och farföräldrar (då blivande makens ej är i livet) sen så blev det varsin vän som brudtärna och best man. Om alla komemr inkl. oss med våra barn så blir vi 28 har jag för mig.


    Jag har skilda föräldrar och skilda morföräldrar så det blir ju några stycken, tur mina systrar är mycket yngre och än bor hemma och inte har någon respektive ;)


     


    Kan tänka mig att planeringen blir lite annorlunda när man måste göra allt precis innan! Men vad härligt ni kommer få det :)

  • Jeanette08
    majjja skrev 2013-04-16 18:17:06 följande:
    vad spännande, då är det snart nedräkning för er del :)

    Jeanette: förlåt om jag är glömsk nu, men var det trädgårdsbröllop oh sen direkt till arlanda? eller minns jag helt galet nu?

    Visst är det så att man kommer på smågrejer hela tiden, vi som hade "världens minsta bröllop" hade ju en checklista på nästan en A4. ;) men det blev bra, inte helt perfekt tårta och kanske skulle jag ha köpt den där gördeln för att ha sett suupersmal ut (trots att den var obekväm) men vafalls, vi blkev ju gifta och dagen var helt underbar :)
    Är nästan lite avis på er son har en så härlig dag framför er. Själv väntar jag tålmodigt (nåja) på våra bröllopsfoton så jag äääntligen kan beställa "tackkort", eller snarare vi har gift oss-kort.
    Och ett bröllopsalbum vore skoj.

    Precis, vigsel i kyrka kl.15 sen ca 2 timmars Champagnemingel i trädgården hos svärmor, jag har beställt sol den dagen ;)


    Sen har vi barnvakt från att vi lämnar minglet och beger oss till Clarion på Arlanda, där har vi bokat bord senare på kvällen i restaurangen för middag. Tog lite marginal om vi blir sena dit, vill inte känna stress.


    Vårat flyg till Grekland går sedan på morgonen dagen efter :)


    Bokat ett sunprime hotell, 16års gräns på hotellet så det kommer förhoppningsvis bli avkoppling. Lite skillnad mot hemma eller semester med familjen då barnen är 4 och 8 år.


    Första resan utan barnen, innan bara varit borta någon gång ibland 1 natt själva. Eller sista året blivit 2-3 nätter ibalnd utan barnen men då pga att vi båda jobbat och vi har båda lite oregelbundna tider. Men då hinner man knappt tänka på att man är "barnfri".

  • Jeanette08
    veronica84 skrev 2013-04-19 10:27:41 följande:
    Jag har varit inne på restaurangen på Clairon på Arlanda och så fint det är! Vi tog dock bara en fika, men middag ska vi testa där. personalen var väldigt trevliga och hjälpsamma :)
    Älskade Moa och Linus <3

    Åh avd roligt att höra!


    Mitt jobb hade kick off där, tyvärr missade jag den. Men vad jag förstått så var alla väldigt nöjda.


     


    Intrycket av tjejen jag pratade med gällande bokning var supertrevlig :)

  • Jeanette08
    Teresa L skrev 2013-04-23 11:40:51 följande:


    Gjorde en provdukning nu i helgen.. Dock fattas vinglasen och hållare till ljusen. Vad tror ni, funkar det att strö ut enskilda murgröneblad på det sättet eller ska jag investera i en girllang? (Kom inte på nåt bättre ord)

    Jag tycker nog att så som du gjort är snyggare, kanske sprida ut de ännu mer då de är enskilda blad till och med. Med långa grenar med murgröna tycker jag att dte ibland kan bli lite för mycket.

  • Jeanette08

    Nu har vi fylt i papper för hindersprövning och namnbyte, ska bara posta kuveret idag.


    Ett steg närmare :)

  • Jeanette08
    Teresa L skrev 2013-05-15 12:08:58 följande:
    Jag blev då jättenöjd! Tog ca 10 dagar och paket levererat till dörren. Klännigen var mycket mer välgjord än vad jag trodde att den skulle vara, så jag skulle lätt kunna beställa därifrån igen.
    Lägger upp bilderna på klänningen från sidan och hur den sen såg ut på mig så får du se. :)

     



    Jätte fin klänning!


    Kikade också den hemsidan och några andra och tanken var att beställa, men så dök drömklänningen upp i butik och var på rea :) Dock blev det dyrare än att beställa trotts rean men så vet jag att klänningen blir precis så som jag vill.

  • Jeanette08
    EATA skrev 2013-05-16 12:20:22 följande:
    Jag är ny här och tänkte hoppa på denna tråd! Glad
    Vi ska gifta oss 15 juni på en liten herrgård och vi blir 29 personer, inklusive oss och tre syskonbarn och en tonåring.
    Det mesta är fixat, bokat och förberett, men maten är vi inte klara med ännu. Vi har velat fram och tillbaka vad vi vill ha. Första tanken; Välkomstbål och snacks utomhus. Vigselakt och brudskål också utomhus. Förrätt som står framdukad när gästerna sätter sig vid bordet. Därefter buffé som gästerna får ta själva. Vinkaraffer på bordet. Sist bröllopstårta och kaffe.
    Detta kräver endast några personer som fixar i köket och dukar av. Vi hade tänkt fixa förrätt själv och ta catering till buffén.
    Andra tanken var att vi skulle ha en varmrätt istället för buffé, men då blir problemet att vi måste ha mer personal som serverar och är snabba, så maten inte kallnar. Då bör nog vinet hällas upp av personal också och inte stå i karaffer på bordet.
    Till förrätt hade vi tänkt oss laxröra i glas med lite tillbehör. Då skulle vitt vin passa bra att dricka till det. Men till buffén passar det bättre med rödvin, för vi har tänkt oss kycklingfilé. Det blir en himla massa glas: till välkomstbål, brudskål, att ha förrätten i, vitt vin, rödvin, vattenglas... Svårt att veta hur mycket vitt respektive rött vin som kommer att gå åt!
    Det kanske vore bra att ha en förrätt, som man kan ha rödvin till, så slipper man fundera för mycket!?
    Till förrätt ska det vara något som kan stå framme, som inte ska vara varmt. Kanske någon sallad med serranoskinka eller liknande? Vi får se.
    Så det som inte är klart, är; maten, personal och dryck!
    Vi måste hitta en som kan städa efter festen också. Vi har begränsad budget. Jag hade inte haft något emot att göra det själv, men vi kommer åka på bröllopsresa direkt efter bröllopet, så det går inte. Bland våra gäster har vi inte ännu hittat någon som skulle kunna göra det, så vi får fundera på andra alternativ.

    Låter ju jätte mysigt :)


    Vi kommer vara precis lika många inkl. oss med våra 2 barn. Bjudit närmsta släkten, föräldrra, mina mor och farföräldrar (sambons finns ej i livet) syskon och syskonbarn, sen blev det även sambons 2 kusiner som även är ett par av våra bästa vänner, och så frågade vi våra resp. närmsta vänner om de ville bli brudtärna resp. bestman.


     


    Ang. maten och drycken så är ju buffé jätte bra och med en förrätt på bordet så låter det ju som en utmärkt plan.


    Ni kanske kan servera mousserande till förrätten så ber ni alla att ta med glaset från brudskålen till bordet.


    Har ni personal på plats så kanske även välkomstdrinken kan var en sådan att den passar att serveras i antingen champagneglasen eller vinglasen och servisen bara diskar ur dom under vigseln.


     


    Fixat en del cateringar och fester så jag har varit med om många varianter där man just försöker hålla sig till samma för att ej behöva ha många olika osrters dricka eller glas för att underlätta.


     

  • Jeanette08

    EATA skrev 2013-06-07 21:24:15 följande:Tack, Jeanette08! Nu har vi bestämt att till förrätt har vi serranoskinkrullar (fyllda med philadelphiaost och smaksatt med bla citron), tomater och parmesanostkex (som vi gör själv). Till det passar det alldeles utmärkt med rödvin, om man inte har i för mycket citron.Vinet är bestämt; även bubblet! Min sambo är bra på sådant, så han har ordnat det. Skönt!Två tjejer från en restaurangskola kommer att servera och fixa köksjobbet. Skönt! Ännu en sak att kunna bocka av.Städningen tror jag också är fixad! Måste bara checka av en sista gång.Allt löser sig; en sak i taget. Gäller bara att hålla huvudet kallt och se möjligheter istället för problem.Härligt att allt börjar falla på plats! :)Själv har jag börjat inhandla dekorationer, fast jag har ingen aning om hur många bord vi kommer ha eller hur mycket dekorationer osm kommer få plats... ;)Hellre lite för mycket så min svägerska som ska fixa "dukningen" har att välja på än att dte blir för snålt.Kommer vara utomhus så jag kan ju inte börja med dekorationerna själv dagen innan, och på bröllopsdagen så ska jag överlåta allt som går.Imorgon har vi möte med prästen!         

  • Jeanette08

    Kroatien2013 skrev 2013-06-07 20:33:53 följande:Varit tyst här länge, men nu är det äntligen dags för oss. Reser ner på onsdag o gifter oss sen den 24. Så allt hemma är klart, men blir en del fixande för att få allt på plats där nere. Lite nervös, men längtar mest.Ser fram emot uppdatering när du kommer hem! :)

  • Jeanette08
    Kroatien2013 skrev 2013-07-03 17:33:31 följande:
    Nu är vi äntligen gifta! Allt gick super o vi är så nöjda:)



    Stort Grattis!
     
Svar på tråden Vi med små bröllop