• miss luxor

    Nån som har eller haft gallsten?

    Är det någon som haft eller har gallsten?

    Hej
    Är det någon som har eller haft gallsten alt problem med gallan?
    Jag har drabbats och undrar om någon har tips på vad man kan äta?
    Framförallt vad man inte ska äta (har hört att man ska undvika fet mat, äpple, päron, paprika), finns det mer man ska undvika?
    Vill aldrig mer uppleva den smärtan!!!!!

  • Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?
  • miss luxor

    i morgon ska jag till kirurgen.

    Undras vad de har att säga

  • Rystall

    miss luxor: Hur gick det hos doktorn?

    Pallas: Vad skönt att höra att allt gick så bra. Nu har du väl fått återgå till det normala?

  • Tant Pernilla

    Mina ärr syns bara som svaga streck nu tio år efter jag opererade mig. Och så har de faktiskt sett ut nästan hela den tiden, så det ska ni inte oroa er för!

    miss luxor: Jag fick inte utåtnavel av det här, fast den blev lite extra veckig inuti om man säger så. Men det kan nog variera lite från person till person.

    Pallas Athena: Hoppas att tillfrisknandet fortsätter i samma goda takt!

  • Pallas Athena

    Ja, än så länge går det enligt planerna med tillfrisknandet!
    Men än får jag inte börja äta "högriskmat", då gallgången tydligen fortfarande kan reagera som vid ett anfall. Så t ex äpplen, ägg och fet mat måste jag vänta en månad innan jag försiktigt kan börja prova äta igen. Och det är inte helt säkert att jag ens då klarar mig utan anfall, för i en liten andel opererade fortsätter gallgången spöka trots operationen.. Men det tror jag inte är så stor risk, men jag tänker i alla fall ta det lugnt för att om möjligt förhindra sådant..
    Och ridningen får jag vänta med i någon vecka till för att förhindra inre bristningar vid eventuella häftiga rörelser..
    I övrigt lever jag åter som vanligt och känner bara av såren om huden sträcks extremt..

  • miss luxor

    Hejsan!

    Jo doktorn sa att de skulle operera! Även fast de inte hittat några stenar. De ska göra om ultraljudet, och doktorn sa att "vi ska nog hitta några stenar".

    Hittar dom inga, kommer dom operera snabbare för då kan det vara andra orsaker dvs en tumör :(

    Men han sa att sannolikheten inte var så stor för det eftersom jag är ung, men de tar det säkra för det osäkra.

    Jag är lite orolig, fast jag ska försöka att inte hetsa upp mig i onödan innan ultraljudet.

    Nu ska jag åka bort en vecka så ultraljudet kommer att ske om ca 2 veckor.

    Rystall: hur går det för dig?

  • snuttis_25

    Hej,kan någon säga exakt symptom på gallsten? jag har en "molande" smärta ofta under lång tid innan det släpper på höger sida. senast började det efter påskmiddagen hos de blivande svärföräldrarna. dvs fet mat.hur snabbt kan man komma upp på slaktbänken och bli opererad?OM jag går till farbror Doktorn :S jag är mkt envis vad gäller sjukhus. vi gifter oss ju den 18/6 då vill man ju må bra och kunna festa. ha det gott allihop!/snuttis_25 s Man 2 B.

  • Pallas Athena

    snuttis_25: Oftast brukar man säga att det är extrem smärta det handlar om vid gallstensanfall, men jag är ju ingen läkare! Gå till en läkare för att få utrett vad det är!
    Sedan beror tiden till operation på många faktorer. T ex hur akut det är, vilket landsting du tillhör, om du är beredd att åka till ett annat sjukhus för att bli opererad osv. På mitt sjukhus är väntetiden ett år, men på grund av att jag var ordentligt dålig och jag dessutom valde att åka till ett annat sjukhus i länet (10 mil bort) så fick jag en tid inom en vecka efter att jag pratat med operationsplaneraren (och ca 3 veckor efter att jag legat inlagd för misstänkt gallinflammation). Där var väntetiden egentligen 4 veckor, men pga ett återbud fick jag komma ännu tidigare.

  • miss luxor

    snuttis_25
    Jag tror det är lite individuellt hur det känns. Men smärtan sitter i den övre regionen. Vid alla mina anfall har jag haft extrem smärta runt magmunnen och runt om hela kroppen som ett band, alltså även i ryggen.
    Jag har haft så ont att jag inte kunnat sitta still eller klä på mig själv (för färd till akuten - jag lovar man VILL till akuten). Smärtan känns som en kraftig värk och det spelar ingen roll hur man står eller ligger, det lindras inte.
    Mina anfall har varat allt från 4-8 timmar, beroende vad för typ av smärtstillande jag får tag på.

    Ibland är smärtan så kraftig att man spyr.

    Vi gallblåseinflammationen däremot var smärtan mer lokal vid revbenen på höger sida. Då gjorde det ondare när man rörde sig och tog djupa andetag och så.

    Om du går till doktorn kan de se stenarna med hjälp av ultraljud, men inte alltid.

    Sen är det som pallas säger: operationstid beror helt på hur akut det är och vart du bor.

    Lycka till

  • förlovad29

    miss luxor

    Hallå!
    Ibland undrar man om en del som har sjukdommar inte valt dom själv för att man får en "identitet" med tanke på att du fått ett tips om hur man kan bli av med stenarna utan att operara.. (i början av din tråd)
    En kompis till mig och min mamma är ett levande bevis för det

    Konstigt tycker jag att man frivilligt väljer den krångligaste vägen med operation

  • snuttis_25

    Tack för svaren! mjo, det är nog läge för att ta mig till sjukan snart. vaknade inatt av att jag behövde kräkas. och det gör ont i magmunnen o ryggen. på sidan känns det bara konstigt.*typ som när en han domnat? ugefär. jättekonstigt.* vågade inte säga nånting till min älskling utan bara log sött imorse när hon gick till jobbet. suck det är ju ca tio veckor tills bröllopet. då vill jag kunna röra mig och må bra. /Snuttis Man 2 B.

Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?