• miss luxor

    Nån som har eller haft gallsten?

    Är det någon som haft eller har gallsten?

    Hej
    Är det någon som har eller haft gallsten alt problem med gallan?
    Jag har drabbats och undrar om någon har tips på vad man kan äta?
    Framförallt vad man inte ska äta (har hört att man ska undvika fet mat, äpple, päron, paprika), finns det mer man ska undvika?
    Vill aldrig mer uppleva den smärtan!!!!!

  • Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?
  • Pallas Athena

    Jo, mina anfall börjar alltid med "hunger" och illamående.. Nu är ju inte smärtan lika diffus längre, nu sitter den till höger i mellangärdet, men första gången var det svårt att lokalisera den..
    Jag är fortfarande öm i mellangärdet - gallblåsan - men så lite att jag klarar mig utan smärtstillande.. Men det känns ungefär som om jag har en svullen, öm "tennisboll" innanför höger revben som trycker mot revbenen.. Men däremot känns det inget annorlunda vid olika tider på dygnet..

    Det där med smärtan vid anfallen tycker jag är väldigt speciellt.. Jag har försökt förklara det för läkare och familjemedlemmar, men jag vet inte om de fattar.. För vanligtvis när man klämmer sig eller gör sig illa eller har ont öht så finns det alltid _någon_ konstig rörelse eller ställning man kan inta för att smärtan ska kännas lite mindre!?
    Men vid mina gallstensanfall har jag inte kunnat hitta någon som helst lindrande position! Det gör det tusen gånger jobbigare att stå ut med smärtan! För till och med under förlossningen blev ju smärtan lättare att leva med om jag rörde på mig, och därför gör jag det även vid ett gallstensanfall, men man blir ju så förtvivlad när det inte hjälper!

  • miss luxor

    Vet vad du menar..

    asså har du fortfarande ont? öm? gör det ondare när du rör dig (pröva hoppa)

    det kan vara inflamerat

  • Pallas Athena

    Nej, det blir inte värre när jag rör mig, och så här har det känts sedan jag låg inlagd.. Då konstaterade de ju med hjälp av ultraljud att det inte kunde vara inflammerat, då "väggen ej var uppsvullnad".. Så jag får väl lita på det, och vänta tills de opererar mig.
    Jag påpekade även då till läkaren att det var ömt, men han bara vimsade så jag tyckte inte jag fick något riktigt svar. Han var stressad, så jag kände att jag inte ville uppehålla honom för länge heller..

  • miss luxor

    Hm..jag vet. Sjukvården! Jag hade samma känsla när jag var inne på akuten, man vill liksom inte vara till besvär.

    Jag fick bara en spruta på akuten.. 3 veckor senare vid kontraströntgen upptäckte de att gallblåsan var inflammerad. Jag borde alltså ha åkt in igen..

    Men nu gör det som dagt inte ont längre, så det känns inte akut.

    Jag tycker faktiskt att du ska åka in igen.
    Om smärtan är mer koncentrerad kan den vara inflammerad. De säker att man ska ha feber men det hade inte jag!

  • Pallas Athena

    Hmm.. jag vet inte jag.. det var nog en av de värsta upplevelserna i mitt liv att vara tvungen att ligga inlagd! FY! Och så här öm var ju jag när jag åkte in sist, då när jag blev inlagd, och när jag åkte hem var jag lika öm..
    Men skillnaden var att när jag blev inlagd hade jag ca ½ grads förhöjning av temperaturen och var riktigt hängig och trött..
    Nu mår jag bra, har ingen feber och orkar det mesta - det är bara det att jag är öm. Så jag känner mig inte sjuk, och kan till och med leva med det här (åtminstone ett tag), men självklart åker jag in om det snabbt blir sämre, eller över huvud taget om det blir sämre!
    Jag har försökt få tag på operationsplaneraren för att få boka in en tid för operation (det ska bli skönt att ha ett datum att sikta in sig på!), men hon svarar inte på sin telefontid!

  • Pallas Athena

    Huuuu!
    Ska opereras på måndag!! Fy, vad läskigt.. men skönt att få det gjort!
    Ringde till operationsplaneraren, och hon gjorde ett superjobb när hon lyckades hitta en läkare ca 10 mil bort som kunde göra operationen redan nu!
    Men, usch, vad rädd jag är!

  • miss luxor

    Pallas Athena

    Jag förstår att du e skrajsen! De e jag med, men du - tänk vad SKÖNT att bli av med eländet, va?! Du har TUR som inte behöver vänta.

    Grattis

  • Pallas Athena

    Jo, jag vet, men rädslan sitter i maggropen i alla fall!! Tycker det är så läskigt med sjukhus, operationer osv över huvud taget.. men jag slipper väl förhoppningsvis fler anfall nu då, när jag trots allt har klarat mig så här länge!

  • depecha

    hej på er!

    Har inte varit här på ett tag. Har mått prima fram tills i måndags. eller egentligen en vecka innan. Då blev jag förstoppad och blev mätt så fort jag åt nånting. Prövade med microlax men funkade icke heller.
    Så i måndags fick jag ont o åkte in akut. Fick spruta o en del av smärtan avtog, men itne allt. Så nu springer man här hemma igen och är öm och hela baletten igen.
    Läkaren skulle iaf försöka skynda på operationen.
    Ingen feber eller hög sänka denna gången heller. O nu har jag frikort =D

    Lycka till med operationen Pallas. Får höra av dig sen o berätta hur det gått. Jag e själv livrädd för allt som har med sjukhus att göra. Men efter operationen slipper man iaf vara orolig att få ont igen.

  • miss luxor

    depecha
    Men NEEEEEEEJ du skulle ju inte få ont igen ju..vi hade ju en pakt...:(

    men suck..ja jag får väl också erkänna att jag brutit den..iförrgår natt.. jag lyckades hålla mig hemma och t.o.m en vanlig ipren fungerade!..men tilläggas bör att jag inte alls fick lika ont som de andra gångerna... inte för att jag fattar att jag får ont över huvudtaget..jag har ju INGA stenar.. fattar ingenting!?

    men depecha! stackare.. är det som förrut, så det gör ont när du rör dig o så?

    Isåfall ÄR den inflammerad! Åk in till sjukhus och kräv ett ultraljud! Om den är inflammerad ska man varken äta eller dricka, utan leva på dropp. Om du vill veta mer om inflammation, sök på google på "cholecystit" =gallblåseinflammation

    Pallas. vi förstår din rädsla, men det kommer att gå bra! Och framförallt bli mycket bättre sedan! Lycka till och hör av dig

Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?