• miss luxor

    Nån som har eller haft gallsten?

    Är det någon som haft eller har gallsten?

    Hej
    Är det någon som har eller haft gallsten alt problem med gallan?
    Jag har drabbats och undrar om någon har tips på vad man kan äta?
    Framförallt vad man inte ska äta (har hört att man ska undvika fet mat, äpple, päron, paprika), finns det mer man ska undvika?
    Vill aldrig mer uppleva den smärtan!!!!!

  • Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?
  • Pallas Athena

    Det är bättre att få det gjort direkt än att gå och ängslas! Och helst av allt skulle du ju få den minst en vecka innan bröllopet (inom en vecka med andra ord, men det är nog ingen större chans att det blir)!
    Ja, jag var sövd hela tiden tuben var inne! Jag frågade narkossköterskan innan om man skulle ha tub, annars hade jag inte vetat om det!
    Vilket län bor du i? Om du kan tänka dig att opereras i någon annan stad i ditt län kan det gå fortare!

  • depecha

    så du tror att det kan ta flera månader efte detta besök?
    Trodde man skulle få tid veckan efter eller så jag..

    Jaja, får prata med dom där..

    Ska hoppa i säng här nu. hade ett ltiet anfall i natt o nu är man helt öm i mge o rygg.. hopaps det e bättre i morrn..
    men fler frågpr kommer granterat =)

  • Pallas Athena

    Nja, kanske inte månader, men däremot veckor..
    Hoppas också att du blir bättre!
    Godnatt, och fråga mer om du vill!

  • miss luxor

    Hej tjejer!
    Har varit borta ett tag!
    Bra Pallas att du mår bättre! Och Depecha, berätta hur det går hos doktorn.

    Ska åka bort igen, men återkommer om en vecka.
    Hoppas ni har det bra så länge!

  • Myzan**

    Hejsan. Nu idag har det gått en vecka sedan jag opererades, åkte in på akuten på lördagen å blev inlagd. Redan på söndagen blev det operation för min del. Hade något prov som visade på att det kunde vara infektion på G. Så jag fick veta att jag skulle opereras 4 timmar innan det skulle göras. Trodde inte alls att jag skulle vara nervös, men oj så fel jag hade. Var så nervös så sköterskorna trodde att jag hade fått något lugnanade, för jag var helt vimmsig.
    Det känns hur skönt som helst att detta är gjort nu å att man slapp stå på en väntelista i flera veckor. Nu kan jag fokusera mig på bröllopet som är om 13 dagar. Lycka till ni andra som väntar på operation.

  • Pallas Athena

    Tänkte peppa er lite med att ge er en bild på hur mina ärr ser ut nu, en månad efter operationen! De syns så lite nu att jag har fått lägga till pilar på bilden, annars skulle ni nog inte se var de var! (Dessutom har jag ju bristningar efter gravididteten som ser ungefär likadana ut!)

    Här finns min mage : web.telia.com/~u54520179/Galloperation.jpg

  • depecha

    Pallas!
    Oj, de syns ju nästan inte alls! Och vilka små de är.. Hur 17 får de ut gallan där? Och hur stor är gallan egentligen?

    Måste berätta att jag var hos kirurgen idag på läkarbesök. Bestämde oss för operation och fick prata operationshanteringen. 3-4 månaders väntetid och under sommaren är det helt stängt. Hon frågade om jag ville hamna på listan med kort varsel, alltså få reda på dagen innan jag isf skulle opereras. Men har så mycket för mig just nu och så, så vi satte upp att jag ville ha en tid i augusti när de öppnar igen efter sommaren.
    Skulle de bli värre igen så skulle jag bara ringa o de skulle försöka klämma in en tid..

    Sen fick jag prata med en narkosläkare lite snabbt. Han berättade hur det gick till när man blev sövd och sådär och jag berättade för alla jag träffade att jag är livrädd för detta och de lugnade ner mig för stunden och ja sa till dom allihop, dör jag så kommer jag och spökar hos er på nätterna :P

    Allt gick bra idag och känns lite bättre, men vet hur jag kommer känna mig när jag ligger där på operationsbordet! hua!

  • Pallas Athena

    depecha:

    De suger ut innehållet i gallblåsan först, och sedan drar de ut den genom navelhålet, då är den som en ballong som man släppt ut luften ur.. Jag har för mig att gallblåsan är stor som ett plommon eller något sådant..?
    Men jag hoppas att bilden gör dig lite lugnare - snart nog kommer ju ärren bli osynliga!
    Det måste vara skönt att veta att det ska bli gjort, och ungefär när det blir.. men lite trist att vara rädd för att äta på bröllopet!? Nåja, det är ju inget man kan styra över, så man får ju göra det bästa av situationen. Jag kunde inte dricka alkohol på mitt bröllop (var ju gravid), och det var inte heller så roligt.. de andra var ju ordentligt packade och jag var nykter!

  • depecha

    he he he.. Jo, men jag är så van nu att inte äta vad jag vill. Och på middagen blir det buffe, så ska nog kunna hitta på nånting jag äter iaf =D

    Men när man såg dina ärr så ser man ju vilka små små hål de gör. De planerar iaf att göra en titthålsoperation, men ibland fick man öppna upp helt sa läkaren, men i de flesta fall funkar det med titthål.

    Men fortfarande själva sövningsdelen som oroar mig. men men..
    Narkosläkaren sa att det tar 2 minuter innan man somnar!!! Jag trodde man somnade på 2 sekunder. Han svarade att det känns så efteråt, så kommer du med säga =)

  • Pallas Athena

    depecha: Ja, alltså egentligen är det ju så hela tiden: Du minns bara vad som hände strax innan, inte vad som händer just nu - så på op-bordet kommer du uppleva vad som händer, men sedan helt plötsligt vaknar du upp och minns inte mer än att du fick en gasmask mot ansiktet, vilket tar ca 2 sek! Sedan har du minneslucka och hela operationen är över!

Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?