• miss luxor

    Nån som har eller haft gallsten?

    Är det någon som haft eller har gallsten?

    Hej
    Är det någon som har eller haft gallsten alt problem med gallan?
    Jag har drabbats och undrar om någon har tips på vad man kan äta?
    Framförallt vad man inte ska äta (har hört att man ska undvika fet mat, äpple, päron, paprika), finns det mer man ska undvika?
    Vill aldrig mer uppleva den smärtan!!!!!

  • Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?
  • miss luxor

    förlovad29

    Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar :)

    Jag tror att du ifrågasätter varför man inte testar alternativ medicin, som tipset i början av tråden "dricka olivolja" och nått annat.
    Det var lite difusa tips för mig och oklart hur exakt man skulle gå tillväga.
    Men vet du mer, får du gärna berätta :)

    Jag vill gärna behålla alla mina organ, såklart!

    För mig gäller dock att konstatera att det är stenar - om det är det, testar jag gärna att få ut dom naturligt.

    Rent vetenskapligt gäller dock att, har man väl fått sten eller inflammation - återkommer de, och ofta av akut karaktär.

    Tror faktiskt inte att läkare vill operera i onödan.

    Vad menar du med "identitet"?

  • Jojoo

    Hej alla!

    Här är en till med gallstensbesvär. Har läst hela eran konversation och det känns bra att veta att man inte är ensam med alla dessa fruktansvärda smärtor. Även om det såklart inte är kul att det är fler som lider.

    För min del så har jag sedan i december vetat att jag har gallsten efter ultraljudsundersökning och väntar fortfarande på operationstid. I fredags fick jag veta att sjukhuset som skulle ha gjort operationen i slutet av april inte kan göra den eftersom att de inte kan göra en titthålsoperation på mig. jag har väen genomgått en sån där röntgen där man åker in i ett rör (blä ) De behöver alltså öppna upp hela härligheten (uurk) och göra en stor operation på grund av att min galla är i såpass dåligt skick. Så imorgon tänkte jag ringa sjukhuset och kolla när de tänker göra operationen. Om nu min galla är i så dåligt skick så borde det väl gå undan nu?

    Usha.

    I min dagbok på min hemsida kan ni läsa mer om mina vedermödor med gallan www. livsvinst .se (ta bort mellanslagen så går det bra att komma in på sidan)

    Kram till alla och lycka till!

  • Vicky01

    Hej på er alla gallor!
    Jag blev opererad i måndags och kom hem i förrgår kväll. Jag hade tur som klarade mig med en titthålsoperation. Mina problem började intensivt för ca 6 mån sen. Jag slutade då att röka och stoppade i mig desto mer. Mina anfall har suttit i ryggen, jag har inte känt något i magen förrän den sista tiden. En sprängande känsla som krampar utmed båda sidorna så att jag nästan tappat andan ibland. Symptomen kan variera kraftigt mellan olika individer. Från början fick jag tid för operation till hösten. Jag har åkt ut och in på akuten flera ggr, hjälpen där har varit sprutan dilatropin, som har avslutat anfallet och jag har fått åka hem. I februari blev jag inlagd en vecka för att en sten hade fastnat i gallgången och gav en fruktulös smärta. Stenen togs då bort med ERCP. Till slut flyttade de fram operationen till den 19/4. Hurra tänkte jag det var ju bra, jag kunde dock inte vänta tills dess. På påskafton åt jag soppa från blå band i påse. STENKÖRT fick ett anfall så jag blev inlagd eftersom det var svårt att smärtlindra mig. Jag hade konstant ont så fort smärtlindringen gick ur kroppen. Ingenting kunde jag äta för det bara rann rätt igenom. På tisdagen blev jag överflyttad till mitt sjukhus(jag blev inlagd på ett annat eftersom jag skulle fira påsken på annan ort). Ytterligare en vecka på sjukhus men med resultat att jag nu äntligen blivit av med den där j___a gallblåsan. Till alla er som "står ut med smärtan hemma" gör inte det, åk in varje gång, det snabbar på en operation. Har problemen väl börjat så slutar de inte bara helt plötsligt.

    Min operation gick bra men eftersom jag var i så dåligt skick innan kommer det ta lite längre tid för mig att återhämta mig. Jag får dock starka tabletter mot värken så nu skall det bara bli bättre.

  • S.N

    miss luxor

    Kolla på www.micmcmullen.se/
    (Ring till han så får du veta mer)

    Men identitet menar jag med att vissa kan man tro att dom verkar "bli någon" genom att ha en viss sjukdom, nån som "ser" dom, plåstrar om, bryr sig om, lyssnar på en mm..

    Det är ganska vanlingt tror jag, att folk inte vill bota problemet (för dom har valt att leva me det)

    Lycka till!

  • miss luxor

    Det ser ut som om jag har tur! Jag har inte behövt bli inlagd på sjukhus.

    Vicky01: skönt att den äntligen är urplockad. Hoppas du återhämtar dig snart!

    Jojoo: Lider med dig! Hoppas det går undan!

    Själv ska jag göra om ultraljudet imorgon.

  • miss luxor

    Jojoo: Var just inne på din hemsida! Ajaj stackare, du har verkligen farit in o ut på sjukhus!

    och HAHAHAH svimmade hon???!!!

    Själv känner jag mig frisk för tillfället. Anfallen känns avlägsna, var säkert en månad sedan nu. Jag kanske har botat mig själv?

  • Pallas Athena

    Nu har "kulan" i naveln nästan försvunnit.. Det var i själva verket huden som var svullen runt operationssåret, så det stack upp i naveln som en liten kula. Nu när jag inte är lika öm längre kan jag till och med sticka in fingret i naveln och känna efter. Det känns att det är hård ärrvävnad neråt i naveln, där ärret sitter, men det blir allt mjukare hela tiden. Om min navel kommer återgå helt till det mjuka stadium den var innan operationen vet jag inte, men den är på god väg!

    Skickar medlidande till alla er som ännu inte fått genomgå operationen! Den är ett helvete under några dagar, men det är verkligen sköööönt nu! Snart, snart för jag börja prova äta högriskmat igen - frukt mm. Åh, vad jag längtar!!

  • pärlsocka

    Jag har ingen aning om vad som har skrivits i denna tråd, men jag vet att man själv kan rensa sin kropp på gallstenar, utan operation. Jag ska själv prova det till helgen. Är någon intresserad av att veta hur det går till kan ni skriva ett inlägg :)

  • miss luxor

    Jaha där fick man för det... inatt har jag legat i krämpor.

    helt slut

  • depecha

    Hej, nu är jag tebax igen!
    Har inte varit inne på nätet så mycket.

    Miss Luxor: Stackare, kan du göra om UL idag iaf? Kanske bra att göra det nu när du har ont o på så vis kan se stenarna lättare?
    Lider med dig, gumman!

    Här har man varit i hyfsat skick ett tag nu. Har ju små känningar ibland, men det kan jag leva med.
    Väntar fortfarande på operationstid = //

    Pallas: Va skönt att allt är avklarat för din del. Känns skönt kan jag säga? Är du inte rädd för att börja äta vanlig mat igen? Att du ska få ont?

    Pärlsocka: Jag är jätteintresserad av den metoden. Vad går det ut på? Funkar det även om man har mycket stenar eller bara om man har nån enstaka?

Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?