• mulann

    får muslimer gå in i kyrkan?

    Någon som vet? Vi har en gäst som är muslim och som ev. då inte får gå in i kyrkan utan väntar utanför. Men är det så att dom inte ens får gå in i kyrkan? Att dom inte får gifta sig i kyrkan vet jag men om någon annan gifter sig.....

  • Svar på tråden får muslimer gå in i kyrkan?
  • cmfs

    Min blivande ar muslim och vi ska gifta oss i kyrkan!!
    Det finns ingen regel som sager att man inte far ga in i kyrkan. Det ar nog upp till var och en vad de kanner. 2/3 eller mer av vara gaster kommer att vara muslimer och alla ska komma till kyrkan!

  • Hestia

    Min svåger är troende muslim och han var med i kyrkan på vårt bröllop utan problem.

  • Bröllopstokiig

    Om personen är en troende muslim och fruktar ALLAH går den EJ till kyrkan! Den deltager inte heller på festen efter vigseln om den INTE är fri från alkohol, musik, gris, och att män och kvinnor är separerade.
    Detta gäller för ALLA Muslimer!!! Fanatisk eller inte!!
    Så din muslimska gäst skall EJ närvara om han skall följa Islam och vad som är föreskrivet!

  • E A L

    Får å andra sidan en del fanatiska vibbar här ovan...

  • Jeez

    Precis som det finns en mängd olika kristna kyrkor så finns det olika grupper eller "kyrkor" inom islam. Och precis som det skiljer sig på ex pingströrelsens och katolska kyrkans uttryck för den kristna tron så skiljer det sig rätt mycket mellan dessa gruppers uttryck för den muslimska tron. SÅ det går inte riktigt att ge ett allmänt svar på din fråga (som du märkt också). BAra att vänta in svar från personen det gäller.

  • Electric Lady

    Undrar hur många muslimska bröllop som följer kosmos regler...

  • Bröllopstokiig

    Det var min syster som ville att jag skulle komma med ett inlägg eftersom jag är svensk konvertit sedan flera år tillbaka. Jag deltog ej på mitt systers bröllop eftersom det går emot Islam. Dom muslimska bröllop jag har varit på har alla varit fria från gris, alkohol, musik (dock finns anasheed som kanske tas för musik men dom är fria från instrument och det används endast en trumma) och män. Dom bröllop man ser i tidningar och på TV skall man tänka på att det är media som gärna ger en fel bild av Islam, tyvärr.
    Har ni fler undringar svarar jag gärna på dom.
    Obs! jag är ej fanatisk och jag är svenska!

  • Betty_Boop

    Alla är välkomna i svenska kyrkan, sen är det deras eget val (eller deras religion) som avgör om de vill gå eller inte.

  • AstaC

    Hm - då får de väl vara rejält troende då. Vi har en muslim på jobbet och hon är med på alla fester oavsett vad som serveras. Sedan är det väl upp till henne vad hon äter. Det är ju massor av saker som kristna också inte får om man skall göra allt som Bibeln säger. Men var och en blir väl salig på sin tro eller vad man säger.

  • mulann

    Tack för svaren! Kosmos, dom har tackat ja redan men min jobbarkompis sa att dom ev. skulle komma efter vigseln och bara vara på festen. Vi kommer att dricka alkohol och vad jag förstår så är det inga problem och även han dricker själv. Han äter inte gris men det är ju inget problem. Det är heller inget problem om dom enbart kommer på festen men det är ju lite underligt att inte gå in i kyrkan pga religionen och sedan gå på fest och dricka sprit!?

    Men dom får göra som dom vill. Kul att höra hur det är i alla fall. Om det var så att han inte fick.

Svar på tråden får muslimer gå in i kyrkan?