• mulann
    Äldre 8 Apr 08:25
    57941 visningar
    52 svar
    52
    57941

    får muslimer gå in i kyrkan?

    Någon som vet? Vi har en gäst som är muslim och som ev. då inte får gå in i kyrkan utan väntar utanför. Men är det så att dom inte ens får gå in i kyrkan? Att dom inte får gifta sig i kyrkan vet jag men om någon annan gifter sig.....

  • Svar på tråden får muslimer gå in i kyrkan?
  • Mizz_
    Äldre 15 Apr 22:42
    #0

    MIKSEL

    Äntligen någon påläst å utbildad muslim (till)!!! Tack för inlägget, hoppas att alla läser detta nu.

    PS; vilket land kommer du från?

  • parisf­örlova­d
    Äldre 16 Apr 10:09
    #0

    Vad rädd man blir för hur vissa personer tänker!! Min blivande är muslim. Det enda som blir annorlunda med vårt bröllop är att vi ej gifter oss i kyrkan å ej serverar griskött (fast det senare är ju inte pga religionen i botten, utan det e ju egentligen en gammal tradition).

    Vi kanske ordnar en liten cermoni med en borgerlig vigselförättare så att gästerna får se när vi vigs.. Å för mig är det ingen större skillnad. Fast visst är det några i min släkt som reagerar på att vi inte ska gifta oss i kyrkan, men varför ska man gifta sig där när man inte är troende? Det känns lite dubbelt..!

  • Gripen
    Äldre 16 Apr 10:43
    #0

    En fråga bara, eftersom det verkar vara många här inne som är muslimer.

    Lite invecklat detta, men min sambos moster gifte sig med en muslim och hon var tvungen att konvertera för att de skulle kunna gifta sig.
    Har det kanske att göra med vilken "gren" man lever efter? Han (hennes man) är ganska fundamental av vad jag har förstått... kan det vara så att det finns olika typer av islam som lever efter olika bud?

  • Devote­d
    Äldre 16 Apr 10:51
    #0

    Det är inget krav att man själv är muslim för att man skall få vigas med en muslim av en imam. Man kan även vara tex kristen. Men om en muslimsk kvinna vill gifta sig med en muslimsk man så bör han, enligt Islam, konvertera. Annars betraktas inte barnen i äktenskapet som muslimer eftersom de ärver faderns religion. För kvinnor är det inte lika viktigt att konvertera eftersom barnen inte ärver hennes religion. Men om hennes muslimske make är starkt troende kan han ju ha ett sådant önskemål.

  • Hestia
    Äldre 16 Apr 12:42
    #0

    Jag har förstått det som devoted skriver. Min mans syster är gift med en troende muslim, och hon är kristen, det var inga problem.

  • Gripen
    Äldre 16 Apr 13:40
    #0

    Devoted..

    Tack, då förstår jag bättre.

  • Mizz_
    Äldre 17 Apr 13:44
    #0

    Självklart har också islam som andra religioner lite olika "regler" beroende på vilket land man kommer ifrån, hur fundamental man är, och dessutom spelar traditioner och seder en stor roll...

    OBS! Felet som de flesta icke muslimer gör, är att förknippa "terrorister" som tex Al-quida med Islam, då dessa endast utför sina "gärningar" för egen vinnings skull, och inte i Allahs namn.....

  • Electr­ic Lady
    Äldre 17 Apr 13:48
    #0

    Låter lite fördomsfullt att skriva att de flesta icke-muslimer förknippar terrrorism och islam. Så tror jag definitivt inte att det är.

  • clarke
    Äldre 17 Apr 17:27
    #0

    Parisförlovad:

    Man kan finna förbudet mot att äta griskött i Koranen 5:3. alltså är det inte grundat på tradition, utan finns med i läran. Grisen ses som det djur som överför mest sjukdomar till människan b.la trikiner. Men det kan vara tillåtet att under vissa förhållanden att äta griskött. Koranen 2:174. håller man på att dö av svält så är det tillåtet.

    (Kan tilläggas att jag är inte muslim, har studerat islam på universitet)

  • Electr­ic Lady
    Äldre 17 Apr 18:51
    #0

    Sen finns det väl en kulturell bakgrund till att förbudet hamnat där. Skulle en ny stor religion med matregler uppstå i dagens Sverige skulle den antagligen innehålla förbud mot att äta hundkött.

Svar på tråden får muslimer gå in i kyrkan?