• Ms T

    Hur viktigt för dig?

    Jag har ett lite ovanligt efternamn och min sambo ett sonanamn. Min fråga till er är. Hur viktigt är det för dig att få behålla ditt eget efternamn när du gifter dig? För mig spelar det ingen roll. Jag är inte mitt efternamn

  • Svar på tråden Hur viktigt för dig?
  • snowstars

    Jag har ett tråkigt sonnamn. Ligger topp tre på vanligast i Sverige ;)  Och jag ville absolut inte byta då det kändes som en stor del av mig själv. Och jag hade nog stått fast vid det om inte sambon hade haft två efternamn (ett mellannamn och ett efternamn). Jag ville inte ha tre namn på dörren även som gifta. Så han har tagit bort ett namn och det kommer vi ha som gifta. Det namnet är det tydligen bara drygt 10 personer som heter, så det kändes lite fel att han skulle byta till mitt.

    Men det var en lång process att komma dit eftersom jag, som sagt, identifierar mig väldigt mycket med mitt efternamn. Jag har också tyckt det har varit skönt med ett vanligt efternamn då jag väldigt ofta får bokstavera mitt förnamn.. 

  • Nyfiken gul , nu fru

    Jag är för det första väldigt traditionell så för mig är det bara så att man byter till mannens efternamn  

    Jag är gift för andra gången och första vändan tog jag min dåvarande mans efternamn - jag bytte bort ett sonnamn . 

    Som skild behöll jag namnet och när jag nu mötte min nuvarande make så var det ganska enkelt att bestämma sig för att ta makens namn.  Och han ville jättegärna förstås se mig göra avslut på ex-makens namn. 

  • filibustern
    ballerina skrev 2014-09-02 19:10:26 följande:

    Varken jag eller fästmannen vill heta varandras namn... jag är helt emot att behålla mitt namn också. Så de alternativ vi har är att ta ett gammalt släktnamn eller hitta på ett nytt. Vi kom på ett nytt efternamn som vi båda tokälskar! MEN SÅKLART finns det FEM (5) personer som heter vårt älskade efternamn... Enligt prv kan man inte ta ett namn som någon annan redan heter. Men vet någon hur man kan "komma runt" problemet? Kan man t.ex prata med de som har efternamnet och fråga om man får ta det?


    ja, du kan fråga personerna med namnet om lov att ta namnet :) 
  • Nightrod

    Det är mitt namn  som gäller och inget annat
    Vi har ett väldigt speciellt namn med väldig speciell bakgrund.
    Det kommer aldrig bytas bort.


    Live free, ride free
  • ballerina
    filibustern skrev 2014-09-02 21:10:08 följande:
    ja, du kan fråga personerna med namnet om lov att ta namnet :) 
    KAN MAN!?? ÅH, så glad jag blev!! :D Ska man ringa, eller hur ska man gå till?
  • VinterBrud2015

    Vi har inte bestämt hur vi ska göra än, det är ett av våra största bekymmer inför bröllopet faktiskt. Jag vill gärna behålla mitt efternamn (inte jättevanligt men inte heller unikt, ca 2000 i sverige) då jag har en stark relation till det och dess historia. Min sambo vill inte behålla sitt son-namn. Så det hela hade ju kunnat vara ett lätt beslut om det inte var så att min sambo tycker att hans förnamn inte passar ihop med mitt efternamn, att det är svårt att uttala tillsammans. Han har en poäng i att det blir lite av en tungvrickare och jag vill verkligen inte att han ska ta ett namn han inte är bekväm med, även om jag tror att det kanske är lite av en vanesak också.

    Så nu är frågan om vi ska hitta på ett nytt namn, vilka båda tycker känns lite konstigt. Behålla våra egna namn vill vi inte heller. Möjligtvis skulle vi kunna tänka oss att ta något annat namn som finns längre bak i släkten men det är inget av de namnen som känns självklara heller. Vet verkligen inte vad vi kommer heta..
     

  • Utvandrare

    Vi jobbar ihop (och jag har ett ovanligt efternamn), så jag tog hans som mellannamn, och behöll mitt eget som efternamn. I jobbet använder jag "mitt" efternamn, och privat använder jag vårt gemensamma. 

    Ifall vi får fler barn vill vi också att de ska kunna heta som sina storasyskon (som har mitt efternamn som mellannamn), annars hade jag tagit hans till efternamn och mitt som mellannamn i stället. 

  • Plättis
    ballerina skrev 2014-09-03 08:35:08 följande:
    KAN MAN!?? ÅH, så glad jag blev!! :D Ska man ringa, eller hur ska man gå till?
    Jag skulle ha skrivit ett brev, faktiskt. Och lämna mitt telefonnummer och mejladress i brevet och bett dem höra av sig med besked. Om man inte får svar inom en vecka eller kanske två kan man ringa. 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Elenaproblema

    Jag och min blivande tänker ta mitt efternamn. Det är bara min familj som heter det och jag älskar det, så han får gott foga sig. ;) 

  • filibustern
    ballerina skrev 2014-09-03 08:35:08 följande:
    KAN MAN!?? ÅH, så glad jag blev!! :D Ska man ringa, eller hur ska man gå till?
    ja det kan man :) vad jag har hört och läst i alla fall. :P men om du vill vara helt säker så fråga skatteverket/PRV. men t.ex så hörde jag av någon att jag kanske var tvungen att fråga min karls familj om jag fick ta deras namn, men efter att ha frågat PRV, så var det bara att min karl (när han bytt till det namnet) är den som ska ge sitt medgivande. om han nu inte ville jag skulle ta hans namn, ja men då fick jag ju leva med det. så jag antar det är samma sak med främlingar med otroligt ovanliga namn- dom måste ge sitt medgivande. tja. ringa vore bäst, men vet du att någon eller flera bor i närheten så kan du ju gärna gå dit personligen. :) sen vet jag inte hur det blir med om de måste skriva under på att de medgivit (eller inte). som sagt. det kan du ju också fråga PRV. 
Svar på tråden Hur viktigt för dig?