• VinterBrud2015

    Bröllop vintern 2014/2015

    Hej!

    Tänkte att det vore roligt att höra från er andra som planerar bröllop till vintern! :)

    När gifter ni er? Vad har ni för planer? Hur långt har ni kommit? Och alla andra funderingar..

    Så kan vi hjälpas åt lite med alla problem som vi garanterat kommer att springa på ;)

  • Svar på tråden Bröllop vintern 2014/2015
  • Fia88
    VinterBrud2015 skrev 2014-05-07 08:25:18 följande:
    Ja nu är vi redan tre stycken den 7e feb, kul att fler fastnat för just det datumet! :)
    För oss stod det mellan ganska många datum där omkring.
    Februari blev det då alla då har fått ln och kanske är lite mer villiga att åka 36 mil för ett bröllop.
    Sedan är det mer vädersäkert att ha bröllopet i början av februari och då vi inte vill gifta oss på alla hjärtans dag så blev det den 7e.

    Hur långt har ni kommit i planeringen?
  • VinterBrud2015
    Fia88 skrev 2014-05-09 09:38:31 följande:
    För oss stod det mellan ganska många datum där omkring.
    Februari blev det då alla då har fått ln och kanske är lite mer villiga att åka 36 mil för ett bröllop.
    Sedan är det mer vädersäkert att ha bröllopet i början av februari och då vi inte vill gifta oss på alla hjärtans dag så blev det den 7e.

    Hur långt har ni kommit i planeringen?
    Det låter ganska likt vårt resonemang :) Från början var vi inne på december för att vi både blev tillsammans och förlovade oss då men sen kändes det som att det skulle krocka med för mycket annat, början på året kändes också för tätt inpå alla helgdagar och ett förväntat 90årskalas i slutet av januari gjorde att vi hamnade i februari. Och precis som ni valde vi bort alla hjärtans dag så då blev det 7e feb :)

    Vi har kommit en ganska bra bit i planeringen ändå tycker jag, av vad man kan göra såhär långt i förväg: bokat lokal inkl mat/dryck och övernattning, vigselförrättare, fotograf, frisör/make-up. bestämt gäster, tärna/marsalk och toastmasters. och så en generell idé på vilka färger och känsla vi vill ha på inbjudningar, dekorationer, blommor osv.

    Det vi klurar mest på just nu är våra kläder och musik till vigseln.

    Hur långt har ni kommit? :)
  • Fia88
    VinterBrud2015 skrev 2014-05-09 12:33:14 följande:
    Det låter ganska likt vårt resonemang :) Från början var vi inne på december för att vi både blev tillsammans och förlovade oss då men sen kändes det som att det skulle krocka med för mycket annat, början på året kändes också för tätt inpå alla helgdagar och ett förväntat 90årskalas i slutet av januari gjorde att vi hamnade i februari. Och precis som ni valde vi bort alla hjärtans dag så då blev det 7e feb :)

    Vi har kommit en ganska bra bit i planeringen ändå tycker jag, av vad man kan göra såhär långt i förväg: bokat lokal inkl mat/dryck och övernattning, vigselförrättare, fotograf, frisör/make-up. bestämt gäster, tärna/marsalk och toastmasters. och så en generell idé på vilka färger och känsla vi vill ha på inbjudningar, dekorationer, blommor osv.

    Det vi klurar mest på just nu är våra kläder och musik till vigseln.

    Hur långt har ni kommit? :)
    Vad roligt att höra att tankarna har gått likadant.

    Ska ni ordna maten själva eller har ni bokat lokal som står för allt?

    Vi har kyrka, festlokal, präst, tärna & marskalk och fotograf ordnad.
    Toastmaster har vi inte klurat ut ännu. Vi har två manliga vänner som båda skulle vara perfekta men kan inte välja.
    Min klädsel är helt utklurad men min fästman är inte säker. han väger mellan två olika klädstilar.

    Mycket av dekorationerna ordnas av festlokalen och vi behöver endast lägga till för extra blommor.
    En vän ska designa våra inbjudningar och en annan vän kommer göra min bukett, så det känns väldigt bra. :)
  • VinterBrud2015
    Fia88 skrev 2014-05-09 14:25:34 följande:
    Vad roligt att höra att tankarna har gått likadant.

    Ska ni ordna maten själva eller har ni bokat lokal som står för allt?

    Vi har kyrka, festlokal, präst, tärna & marskalk och fotograf ordnad.
    Toastmaster har vi inte klurat ut ännu. Vi har två manliga vänner som båda skulle vara perfekta men kan inte välja.
    Min klädsel är helt utklurad men min fästman är inte säker. han väger mellan två olika klädstilar.

    Mycket av dekorationerna ordnas av festlokalen och vi behöver endast lägga till för extra blommor.
    En vän ska designa våra inbjudningar och en annan vän kommer göra min bukett, så det känns väldigt bra. :)
    Vi har gjort det väldigt lätt för oss så vi har bokat en lokal som står för allt; mat, dryck, tårta, servering, blommor till borden, vigselplats och övernattning. Kommer antagligen beställa brudbuketten tillsammans med bordsblommorna också.
    Hur är det med er festlokal?

    Måste ni välja då? Vi valde att ha två toastmasters, eller en toastmaster och en toastmadame. Tänkte att det var roligt för dem att vara två och ha någon att bolla idéer med plus att de har lite olika egenskaper och kompliterar varandra väldigt bra.

    Min blivande har bättre koll än jag på vad han vill ha för kläder så jag ska försöka hitta nån klänning som jag känner kan matcha med det.

    Va kul att ha vänner som man kan få hjälpa av och inkludera sådär! Vi har läst IT båda två och många av våra vänner är i den branchen så inte mycket nytta av dem i det här sammanhanget
  • Johanne
    VinterBrud2015 skrev 2014-05-09 08:14:20 följande:

    Åh superfin klänning, väldigt romantisk! =D Ja nånstans där går min maxbudget också har jag tänkt men målet är förstås att få så mycket klänning som möjligt för så lite pengar som möjligt

    Vad har du funderat på att ha för jacka till?


    Ja det är väl där jag har svårt nu! Jag tänker mest att inte överarbeta det här med jacka. Mena ... När ska man använda den? När man går ut från kyrkan, när man tar lite kort ute och eventuellt då man kommer till festlokalen. En härlig ullfilt som kan funka som sjal skulle liksom lika gärna kunna funka för mig... Vill inte gömma klänningen under nån stor cape ellr så heller!

    Vi verkar ha hunnit lika långt som många andra här! Lokal och kyrka är klar. Lokalen som också är hotell och restaurang fixar mat och alkohol. Bröllopssvit finns på hotellet liksom boende för långväga gäster. Jag har två tärnor, han har en bestman. Två toastmasters är klar. Jag har en vän som fixar makeup då hon är makeup-artist. En av tärnorna är frisör så hon fixar håret.. Klänningen är beställd...

    Just de, vi har skickat ut save the date också. Vi redigerade en bild och mms:ade ut till alla! :)

    Oj! Man har hunnit fixa lite ändå. Men mycket kvar!
  • EochA

    Det här med jacka. Jag är sugen på fuskräv. De har sån otroligt fin färg! Min mor har en päls i räv men jag är rädd att den är tokstor så jag funderar på en liten sån där sak man slänger över axlarna (kommer för mitt liv inte ihåg vad de heter just nu!) annars har min mor en svart cape.. Den hade med varit fin.


    På mannen hade jag nog velat ha en snygg knälång sån där kavajliknande jacka (nu kommer jag inte ihåg igen vad det heter!) och en snygg halsduk som bara hänger runt halsen.


  • Fia88
    VinterBrud2015 skrev 2014-05-09 16:00:56 följande:
    Vi har gjort det väldigt lätt för oss så vi har bokat en lokal som står för allt; mat, dryck, tårta, servering, blommor till borden, vigselplats och övernattning. Kommer antagligen beställa brudbuketten tillsammans med bordsblommorna också.
    Hur är det med er festlokal?

    Måste ni välja då? Vi valde att ha två toastmasters, eller en toastmaster och en toastmadame. Tänkte att det var roligt för dem att vara två och ha någon att bolla idéer med plus att de har lite olika egenskaper och kompliterar varandra väldigt bra.

    Min blivande har bättre koll än jag på vad han vill ha för kläder så jag ska försöka hitta nån klänning som jag känner kan matcha med det.

    Va kul att ha vänner som man kan få hjälpa av och inkludera sådär! Vi har läst IT båda två och många av våra vänner är i den branchen så inte mycket nytta av dem i det här sammanhanget
    Vår festlokal är typ all-inclusive.
    De ordnar med allting, självklart mot en kostnad men vi vägde det mot att min stressnivå skulle skjuta i taket om jag skulle göra saker själv.
    De kan ordna blommor till borden för en extra kostnad så funderar på att be min vännina göra dem också möjligen.

    Jag tycker det skulle vara lättare att bara ha en, men vi har lite tid på oss så det löser sig nog vem det blir eller om vi frågar båda.

    Vad ska ni ha för klädkod på bröllopet?
    Jag har hittat min drömklänning för endast 4.000 skräddarsydd.
    Hon har väldigt många olika typer av modeller. Loveyourdress.se

    Jag gissar på att IT vänner kan vara bra och ha i andra sammanhang. :)
  • Johanne
    Fia88 skrev 2014-05-11 15:33:13 följande:

    Vår festlokal är typ all-inclusive.

    De ordnar med allting, självklart mot en kostnad men vi vägde det mot att min stressnivå skulle skjuta i taket om jag skulle göra saker själv.

    De kan ordna blommor till borden för en extra kostnad så funderar på att be min vännina göra dem också möjligen.

    Jag tycker det skulle vara lättare att bara ha en, men vi har lite tid på oss så det löser sig nog vem det blir eller om vi frågar båda.

    Vad ska ni ha för klädkod på bröllopet?

    Jag har hittat min drömklänning för endast 4.000 skräddarsydd.

    Hon har väldigt många olika typer av modeller. Loveyourdress.se

    Jag gissar på att IT vänner kan vara bra och ha i andra sammanhang. :)


    Skönt med all inclusive! Minskar ju stressnivån jättemycket! Har ni bestämt att göra nånting själva? Typ inbjudningskort å så?

    Blir nyfiken på klänningen! Bild? :)

    Vi ska troligen ha klädkod mörk kostym. Eller kavaj.... Inte spikat än! Ni då?
  • VinterBrud2015
    EochA skrev 2014-05-10 09:28:54 följande:

    Det här med jacka. Jag är sugen på fuskräv. De har sån otroligt fin färg! Min mor har en päls i räv men jag är rädd att den är tokstor så jag funderar på en liten sån där sak man slänger över axlarna (kommer för mitt liv inte ihåg vad de heter just nu!) annars har min mor en svart cape.. Den hade med varit fin.


    På mannen hade jag nog velat ha en snygg knälång sån där kavajliknande jacka (nu kommer jag inte ihåg igen vad det heter!) och en snygg halsduk som bara hänger runt halsen.


    Jo äldre pälsar har ju en tendens att vara väldigt stora i modellen, testade en av mormors men den var som ett tält, inte så kul :P

    Låter som en snygg klädsel till din karl :) Uppklätt men ändå lite avslappnat sådär. Är han inne på det själv också?

    Min blivande tänker sig en kostym i något lite grövre material, kanske inte så grovt som tweed men lite åt det hållet, lite struktur. Och sen skorta, väst och kravatt.
  • VinterBrud2015
    Fia88 skrev 2014-05-11 15:33:13 följande:
    Vår festlokal är typ all-inclusive.
    De ordnar med allting, självklart mot en kostnad men vi vägde det mot att min stressnivå skulle skjuta i taket om jag skulle göra saker själv.
    De kan ordna blommor till borden för en extra kostnad så funderar på att be min vännina göra dem också möjligen.

    Jag tycker det skulle vara lättare att bara ha en, men vi har lite tid på oss så det löser sig nog vem det blir eller om vi frågar båda.

    Vad ska ni ha för klädkod på bröllopet?
    Jag har hittat min drömklänning för endast 4.000 skräddarsydd.
    Hon har väldigt många olika typer av modeller. Loveyourdress.se

    Jag gissar på att IT vänner kan vara bra och ha i andra sammanhang. :)
    Låter som vi tänkt väldigt lika. Jag skulle inte hinna njuta av bröllopsdagen alls om vi skulle fixa med mat och sånt själva, skulle vara alldeles för stressad och orolig, så därför valde vi att betala lite extra för att få en helhetslösning.

    Jag tror vi kommer sätta klädkod Kavaj. Vi är ute efter en mer avslappnad stämning och tror våra gäster kommer trivas bäst i den klädkoden. Eftersom min blivande kommer välja att ha brun/grå kostym skulle det ändå inte vara naturligt att sätta en finare klädkod. Vad har ni tänkt?

    Loveyourdress verkar som en jättebra tjänst, fina klänningar och bra pris. Har du redan fått klänningen eller när beräknas den komma?
Svar på tråden Bröllop vintern 2014/2015