• 2015

    Är det vanligt med tärnor och marskalkar på Svenska bröllop?

    Vi vill gärna ha brudfölje som tärnor och marsalkar. För det ser så fint ut med stort brudfölje tycker jag.
    Men vi har inte råd att köpa kläder och betala deras smink och hår och sånt.
    Och undrar då om det ser "dumt" ut om vi inte har brudfölje. 
    Eller kan man bara ha en tärna och en marsalk? 

    Vet inte om det finns en tråd om detta, svårt att hitta i söket anser jag. Så förlåt om jag startat en onödig tråd. 

  • Svar på tråden Är det vanligt med tärnor och marskalkar på Svenska bröllop?
  • 2015
    daniiel skrev 2013-11-17 21:21:25 följande:
    Vittnena kan vara vilka två personer som helst. Det behöver inte ens vara någon man känner. Och i Sverige har vi ingen bestman ;)
    Är inte bestman och marsalk samma sak?
  • Mathildatiger

    Jag har inte varit på något bröllop alls där de haft med följe och vi ska inte ha det heller. 

  • 2015
    Js Fästmö skrev 2013-11-17 21:32:33 följande:
    Jo, det har man. Bestman är ett nymodernt ord för brudmarshalk.
    Tack då vet jag. 
  • Chicita

    Bestman är det engelskspråkiga ordet för marskalk (kan man väl enkelt säga). Så eftersom vi är i Sverige så föredrar i alla fall jag ordet marskalk Glad

    När det gäller hur många ni vill ha i följet och vilka krav ni har på dom så är det bara ni som kan säga vad som är rätt eller inte.
    Jag själv känner att ju mer krav man har på sina brudtärnor och marskalker - destå mer ska man betala av deras klädsel mm (alltså det man har specifika krav på).
    Vi hade inte råd att betala allt för våra marskalker och tärnor heller. Så vi sa att dom fick 500:- i bidrag eftersom vi hade rätt tuffa krav på kläder och det var inget dom hade hemma liksom. Och frågade om dom var ok med det eller om dom ville att vi valde någon annan.
    Svaren vi fick var "vi vill inte ha några pengar, det är klart att vi ska betala våra kläder".

    Så ni kan ju alltid fråga. 
    Frågan är fri och svaren blir därefter. Någon kommer kanske säga nej - dom tänker inte köpa några speciella kläder. Och då är det ju upp till er om det är viktigast att ha personen i följet eller om det är viktigast vilka kläder dom har på sig Glad

  • 2015
    Chicita skrev 2013-11-17 21:47:06 följande:
    Bestman är det engelskspråkiga ordet för marskalk (kan man väl enkelt säga). Så eftersom vi är i Sverige så föredrar i alla fall jag ordet marskalk Glad

    När det gäller hur många ni vill ha i följet och vilka krav ni har på dom så är det bara ni som kan säga vad som är rätt eller inte.
    Jag själv känner att ju mer krav man har på sina brudtärnor och marskalker - destå mer ska man betala av deras klädsel mm (alltså det man har specifika krav på).
    Vi hade inte råd att betala allt för våra marskalker och tärnor heller. Så vi sa att dom fick 500:- i bidrag eftersom vi hade rätt tuffa krav på kläder och det var inget dom hade hemma liksom. Och frågade om dom var ok med det eller om dom ville att vi valde någon annan.
    Svaren vi fick var "vi vill inte ha några pengar, det är klart att vi ska betala våra kläder".

    Så ni kan ju alltid fråga. 
    Frågan är fri och svaren blir därefter. Någon kommer kanske säga nej - dom tänker inte köpa några speciella kläder. Och då är det ju upp till er om det är viktigast att ha personen i följet eller om det är viktigast vilka kläder dom har på sig Glad
    Vi tänkte också ge ett bidrag på 500 kr. För att de kanske ändå kan klä sig i vårt färgtema.
    Men sedan är klädsel fritt. Ja, fast vi vill att männen har mörk kostym/kostym i alla fall.
    Och kvinnorna får gärna ha klänning/dress (kjol + jacka) i vårt färgtemma.
  • TheD

    I Sverige heter det marsalk. I t.ex. USA så har man groomsmen men att en av killarna blir tillfrågad som bestman. Eller så har man bara en...osv.

  • Alyllyra

    Vi hade inget brudfölje. Jag har aldrig förstått poängen och tycker att det är ganska fånigt, men vill man ha brudfölje så vill man :)

    Därmed finns det inget som helst krav på att vittnena ska vara nån i brudföljet, man kan som sagt ha helt okända personer som närvarar, alternativt någon som man vill "hedra" på annat sätt. Vi bad två kompisar som var i närheten när vigselförrättaren ringde och frågade efter namn eftersom han behövde ha adresser också (eller var det personnummer? aja, hur som helst...). Så då blev det bekvämast.

  • 2015
    Alyllyra skrev 2013-11-18 11:54:36 följande:
    Vi hade inget brudfölje. Jag har aldrig förstått poängen och tycker att det är ganska fånigt, men vill man ha brudfölje så vill man :)

    Därmed finns det inget som helst krav på att vittnena ska vara nån i brudföljet, man kan som sagt ha helt okända personer som närvarar, alternativt någon som man vill "hedra" på annat sätt. Vi bad två kompisar som var i närheten när vigselförrättaren ringde och frågade efter namn eftersom han behövde ha adresser också (eller var det personnummer? aja, hur som helst...). Så då blev det bekvämast.
    Vittnen  vad är det? Vad är de till för? Förlåt alla frågor, är inte så insatt i bröllopsbiten då jag inte är intresserad av bröllop egentligen.
  • Chicita
    2015 skrev 2013-11-18 16:59:40 följande:
    Vittnen  vad är det? Vad är de till för? Förlåt alla frågor, är inte så insatt i bröllopsbiten då jag inte är intresserad av bröllop egentligen.
    Vigseln måste bevittnas av minst 2 personer.
    För oss så ordnade prästen med det på egen hand så att säga (Tror att kantorn och kyrkvaktmästaren skrev på papperna som vittnen).

    När svärmor och svärfar gifte sig så gjorde dom det samtidigt som ett annat par, men dom hade inga gäster någon av dom. Så dom bevittnade varandras vigslar. 
  • 2015
    Chicita skrev 2013-11-18 17:03:50 följande:
    Vigseln måste bevittnas av minst 2 personer.
    För oss så ordnade prästen med det på egen hand så att säga (Tror att kantorn och kyrkvaktmästaren skrev på papperna som vittnen).

    När svärmor och svärfar gifte sig så gjorde dom det samtidigt som ett annat par, men dom hade inga gäster någon av dom. Så dom bevittnade varandras vigslar. 
    Oki, då får vi tänka litet på det med. Men det är ingen ekonomisk grej i alla fall då? Utan "bara"  att de ska skriva på vigselbevis då.
  • Chicita
    2015 skrev 2013-11-18 17:12:02 följande:
    Oki, då får vi tänka litet på det med. Men det är ingen ekonomisk grej i alla fall då? Utan "bara"  att de ska skriva på vigselbevis då.
    Jepp precis Glad
  • 2015
    Chicita skrev 2013-11-18 17:40:35 följande:
    Jepp precis Glad
    Tack då vet man det också! Solig
Svar på tråden Är det vanligt med tärnor och marskalkar på Svenska bröllop?