• PimPim83

    Bröllopsresa till Rom. Tips önskas!

    Nu är vi gifta, men bröllopsresan sparar vi till våren. Vi har bestämt oss för att åka till Rom. Ingen av oss har varit där.

    Vi åker troligtvis någon av de två första helgerna i april 2014. Eftersom vi har två små barn ska vi bara vara borta en långhelg (torsdag-söndag).

    Nu efterlyser jag tips av er som varit i Rom!


    Var ska man bo? Vad får man inte missa? Vad kan man hoppa över/ vad är överskattat? Var äter vi bäst?
    Tack på förhand! Glad
  • Svar på tråden Bröllopsresa till Rom. Tips önskas!
  • bettansss

    Vet inte om nån redan skrivit det, men när jag och min sambo var där för några år sedan köpte vi en kombobiljett för Forum Romanum och Colosseum. Köp den i så fall på Forum Romanum och gå efteråt till Colosseum. Vi lyckades tajma in rätt kort kö på Forum Romanum och sen när vi kom till Colosseum med oändliga köer (typ) kunde vi glida förbi allihopa eftersom vi redan hade biljett dit. Mycket smidigt! 

    Vi åt på ett supermysigt ställe också som heter La Carbonara, på via panisperna 214. Har för mig att de rekommenderade att man bokade bord. Vi hade supertur och kunde efter ett glas vin i baren knipa sista bordet för kvällen utan att ha förbokat men det kanske man inte alltid kan räkna med. :) Vi bodde på ett helt ok hotell som jag tror låg på samma gata som La Carbonara men kommer inte ihåg vad det hette...

    Trastevere är också jättemysigt som alla säger. Öht tycker jag att man ska gå runt så mycket som möjligt i Rom och att man inte behöver åka så mycket kollektivtrafik, vilket jag gillar. Tror att vi åkte buss sista dan till Trastevere just för att vi ville hinna dit innan flyget hem men annars gick vi överallt helatiden. 

  • PimPim83
    bettansss skrev 2013-09-16 21:43:33 följande:
    Vet inte om nån redan skrivit det, men när jag och min sambo var där för några år sedan köpte vi en kombobiljett för Forum Romanum och Colosseum. Köp den i så fall på Forum Romanum och gå efteråt till Colosseum. Vi lyckades tajma in rätt kort kö på Forum Romanum och sen när vi kom till Colosseum med oändliga köer (typ) kunde vi glida förbi allihopa eftersom vi redan hade biljett dit. Mycket smidigt! 
    Bra tips! Tack! Glad
  • yavanna81

    ÄT GLASS! Rom har en fantastisk glasskultur - det är ganska dyrt men värt det. (Då menar jag kulglass, inte styckeglass)


     


    Det går att köpa ett turistkort som ger gratis inträde på en massa ställen och som gör att man kan gå förbi kön också (åtminstone vid Colusseum/Forum romanum).


     


    När det gäller Vatikanen så var vi där när de öppnade kl 7 på morgonen och då var det inte alls någon kö.

  • stormhelen
    Hbettansss skrev 2013-09-16 21:43:33 följande:
    Vet inte om nån redan skrivit det, men när jag och min sambo var där för några år sedan köpte vi en kombobiljett för Forum Romanum och Colosseum. Köp den i så fall på Forum Romanum och gå efteråt till Colosseum. Vi lyckades tajma in rätt kort kö på Forum Romanum och sen när vi kom till Colosseum med oändliga köer (typ) kunde vi glida förbi allihopa eftersom vi redan hade biljett dit. Mycket smidigt! 

    Så gjorde vi också när vi var i Rom (vi var där 2011). Vi var vid Palatino (där Forum Romanum ligger) - som var den plats där Roms elit bode under romarriket. Det sägs att Romalus bode där, och man kan se hans hus där och även Roms första reigents. Det var alltså väldigt pristigfyllt att bo där.


     


    Ett annat besök som vi tyckte var super kul som många missar var att gå ner och se alla gamla katakomber. Här måste man dock ta guidadae turer då man måste ha en aktoriserad guid, eftersom katakomberna är rena laburinten, och vet man inte vart man ska gå så går man lätt villse.


     


    När ni besöker Vartikanen besök du muséerna förs och var där drygt 20- 30 min INNAN de öppnar. Kön är redan då lång (men det kommer inte att märkas när ni väl kommer in i museet).


    Om ni är där så pass tidigt kommer ni faktiskt SE vad som finns där, då det ännu inte är så  mycket folk där. Vi var klara med muséerna till lunchtid och då var det jätte mycket folk, och det var svårt att se alla saker som fanns lika tydligt. (Vi gick tillbaka till ett av muséerna bara för att kolla hur stor skillnaden var - den var enorm!).


     


    Palazza Venezzia är värt ett besök. (Ett stort vitt palats - går inte att missa då det som sagt är stort och alldeles snövitt).


     


    Om är historiskt intreseerad kan Caracalla vara kul att se. Men det är inte mycket kvar att se ens i ruin väg. Avgiften för att gå in på området var ganska så hög och inte värd det priset för det lilla man såg. Men det är kul att ha varit där. Men hinner man inte se allt i Rom, så kan man stryka detta från sin lista. Det finns annat som är mer imponerande och bättre bevarat som är roligare att se än det här. =/


     


    Hope -on- Hope- of - bussarna var inte så tokiga. Det var ganska så skönt och kul att åka sådana då fötterna började verka.


     


    Vi bode i Trestavare när vi var i Rom och det är precis så vacker som alla säger. Vi promenerade där varje dag. =)


     


    Använd er av deras tunnelbana, den är riktigt bra.


    Var trotts det beredd på att gå mycket, så ta med er bra skor.


    Vi vågade inte använda oss så mycket av taxi, då de kör som galningar. De ligger mellan två filer trots att det är en del trafik på vägarna. När vi var ute och promenerad (vi brukad gå från vårt hotell i Trestavare in till centrum, men tog t.banan tillbaka) noterade vi att mer eller mindre alla bilar som stod parkerade längst med gatona hade någon form av plåtskada.


     


    Ta mycket kort, det finns MASSOR att se. Man kan inte gå mer än några 100 meter utan att stöta på en fantastisk byggnad, konst (skulpturer osv), en utgräning etc.


     


    Ät glass den är helt otroligt bra.


    Skippa att äta på restaurangerna som är nära de stora sevärdigheterna som Pantheon, Fontana di Trevi osv, de är dyra och maten är inte den bästa. Sök er en bit bort från de ställerna.


    Trastevere har en del mysiga och bra restauranger.


     


    Vattnet i Rom är super bra och gott. Det finns massor av  grjjor som ser ut som brandposter eller liknande som det rinner vatten ur i hela Rom. Detta vatten är kallt och minst lika gott som vårt svenska vatten (om inte bättre). Köp bara en flaska med vatten första dagen och ta sedan med er den tomma flaskan i väskan och fyll på den vid behov.


    Så här kan de se ut: (det är den där grejjen nere till vänster som vatten rinner ut ur).



     


    Rom är en fantastisk stad, och det finns ingen som den, det finns så mycket kulturhistoria från så många olika tidsepoker som är väldigt lätt tillgängligt.


     


    Hoppas att ni får en underbar resa. Det hade vi. =)

  • lommila86

    nu blev jag nostalgisk, vi förlovade oss i Rom 2011
    Rom är et jättebra val, förutsatt att ni inte besöker det i högsommarvärme med en miljard andra turister. Isf försvinner charmen i nån ändlös kö i högsommarvärme

    De flesta guldkornen är nog redan nämnda. Men jag slår också ett slag för ett besök i katakomber, det finns flera att välja på

    Italien har underbar mat-tyvärr inte vid turiststråken. Så välj ett hotell en bit utanför nära metron så får ni mer för pengarna gällande allt. Fråga hotell personal etc om bra mat ställen

Svar på tråden Bröllopsresa till Rom. Tips önskas!