• tr3apor

    september 2014

    En tråd för oss som gifter oss i September 2014.
    Här kan vi dela med oss av planering, frågor och såklart bilder!

  • Svar på tråden september 2014
  • Förälskade

    Alldeles för få veckor kvar! Mindre än 50 dagar och ja...festhäftet är färdigt (på datorn iaf) tänkte ha med bordsplaceringen i det men jag reder inte ut det så det får helt enkelt vara. Det jag har med i festhäftet är enkelt:

    "Regler" sådana roliga
    ordlexikon med dem olika dialekterna
    sånger
    och slutligen ett tack till dem som hjälpt till inga namn nämnda så inga glömda :)

    Tycker ni det fattas något? Funderade på presentation av gästerna men det blir svårt att beskriva dem på ett roligt och värdigt sätt om ni förstår vad jag menar.

    Imorgon ska jag inhandla tyget till tärnornas klänningar, lite nervöst kan jag säga då mitt mönster till dem inte är klara, men lite extra så löser det väl sig.

  • snowstars

    Vårt häfte är också så gott som klart. Ska fyllas i lite mer grejer under vissa rubriker, men annars så. 

    Vi har:


    Kvällens "meny"
    Välkomsthälsning med lite information om hur vi tänkt kring kvällen.
    Berättelse kring hur vi träffades. 
    Gästpresentation (typ halva häftet)
    Bordsplacering (ska klippas in när alla har OSA:t)
    Visste du att - fakta om gäster och brudpar

    Det är knepigt med gästpresentationer. Jag ville gärna ha det då jag nästan bara varit på bröllop där jag inte känner någon, eller är inbjuden som min blivandes respektive. Då är det lite kul att se vem som är vem. Men det är svårt att skriva lika bra om alla då man inte känner alla lika väl. 

    Man kan ju också bara skriva typ namn och relation. Anna Andersson, brudgummens moster. Hade jag velat ha på det bröllop jag var sist för där var det mycket folk ;) 

  • Förälskade

    Tänkte lägga in vem som är toastmaster/värdpar men vet inte hur det skall läggas in eller vart. Vårt festhäfte innehåller mest bara "skoj" då vi kommer ha buffé och skippar ju då menyn. Så mycket man vill få med och göra rätt.

  • snowstars

    Vi kommer också ha buffé, men även förrätt och efterrätt så därför har jag lagt in det. Skulle dock vilja ha några roliga namn på maten. För något år sen var det en brud här som hade döpt en rätt till "Friande Jakob" eftersom hennes blivande hette så.. 

    Ja, det är svårt. Men när det gäller festhäftet finns det nog varken rätt eller fel. Det går inte att göra typ en ruta där man kan skriva "kvällens toastmaster/par är X. Kontakta dem om du vill hålla tal, spexa eller göra något annat kul"? Till exempel. 

  • Förälskade
    snowstars skrev 2014-08-04 21:06:36 följande:

    Vi kommer också ha buffé, men även förrätt och efterrätt så därför har jag lagt in det. Skulle dock vilja ha några roliga namn på maten. För något år sen var det en brud här som hade döpt en rätt till "Friande Jakob" eftersom hennes blivande hette så.. 

    Ja, det är svårt. Men när det gäller festhäftet finns det nog varken rätt eller fel. Det går inte att göra typ en ruta där man kan skriva "kvällens toastmaster/par är X. Kontakta dem om du vill hålla tal, spexa eller göra något annat kul"? Till exempel. 


    I inbjudan så stod ju toastmastern med men folk verkar inte ha läst igenom det ordentligt :/ Men jag har lagt in det nu så det får vara som det är :)

    Vet inte om det bara jag som är lite dum lr vad men vill ge ett TIPS!
    Skriver ni ut på kartong/glansigare papper så låt dem inte nudda varann! Har fått kasta 10 omslag till festhäftena då dem skrevs ut, hamna på varann och sudda ut bläcket som tar extra lång tid på sig att torka på sådant papper.
  • snowstars

    Serveringspersonal är klart! Sambon har några äldre kusiner (gott och väl vuxna, alltså) som inte är bjudna till bröllopet (på grund av platsbrist/pengabrist) och de ville gärna vara med på ett hörn. Så de ska servera. Känns skönt att ha folk som man vet vilka det är och som man litar på i köket. 

    Solister är egentligen det enda stora vi har kvar. En annons på facebook hoppas jag kan avhjälpa det.. 

    Och så ska vi köpa in soppskålarna, de är slut där vi tänkte köpa (så klart). 

    Men det är klart, det är en massa småfix ändå som ska göras :) 

  • snowstars

    Åh.. Jag bara måste få dela med mig. Har en kompis som flyttar runt hela världen, och för tillfället befinner sig i alperna. Blir alldeles rörd när hon hör av sig och säger att hon ska komma på vårt bröllop. Att det är så pass viktigt att hon kommer, det blir man ju alldeles rörd av! 

  • klonk

    Idag var vi i kyrkan och pratade med prästen (som också är min kusin) och gick igenom och övade så smått på vigselakten. Nu känns det betydligt lugnare.

    På söndag ska vi köpa dekorationerna och karaffer, och på måndag ska jag gå till blomsterbutiken och beställa våra blommor. Det visade sig även att min fästmans mamma har kompisar som äger ett tryckeri, så de trycker upp våra vigselprogram!

  • Septemberbrud

    [quote=4392629][quote-nick]September2014 skrev 2014-08-03 12:37:00 följande:[/

    Vad pysslar ni med nu? Något ni nojjar över??

    [/quote]

    Jag nojjar över att vi inte har träffat prästen än och nojjar lite över maten.

    Vi ska ha kallskuret med pastasallad och potatissallad som min mamma och syster ska hjälpa mig med. Men än så har inte alla svarat och osa datumet är imorgon. Känner inte för att ringa och jaga svar!

    Så om folket inte börjar ge oss svar så lär det bara bli 10 st som kommer

    Det är så respektlöst att inte svara i tid tycker jag!

  • snowstars

    Här är det också bara 10 stycken som har svarat, dock har vi två veckor kvar till OSA. Tänkte skicka ut en påminnelse till de som inte har svarat till veckan så har de ändå en vecka på sig. Och sen ringer jag till de som inte har svarat då :) 

    När man läser här på BT är det jättevanligt att folk inte svarar i tid och det beror sällan på brist på respekt. Ofta får man inbjudan långt i förväg och lägger undan den för att man ska kolla med jobbet eller bara för att det är länge kvar. Och sen glömmer man.  En del kan ju faktiskt ha trott att de har svarat/anser sig vara självskrivna på bröllopet också :)  Själv ska jag på bröllop i helgen och ringde på absolut sista dagen att svara, klockan åtta på kvällen ;) 

    Men visst förstår jag att det känns tråkigt. Hoppas på många svar idag :) 

Svar på tråden september 2014