• tr3apor

    september 2014

    En tråd för oss som gifter oss i September 2014.
    Här kan vi dela med oss av planering, frågor och såklart bilder!

  • Svar på tråden september 2014
  • Ninisen
    Rin skrev 2014-06-19 20:40:18 följande:

    Ninisen: Åh så fin! Vettigt att ta bort rosetten tycker jag, den verkar lite malplacerad där tycker jag.


    Tack!
    Förälskade skrev 2014-06-21 21:48:49 följande:

    Jag vet jag är ute i god tid men pillar lite med bordsplaceringen. Det är verkligen jätte svårt, vill på sätt och vis dela på par som bara är sambos, gifta par delar jag på men det är så svårt, blir nästan så att alla unga hamnar vid ett bord, släktingarna hamnar på två andra. Det kommer vara 4 barn på bröllopet och dem hamnar längst ut så att dem kan röra på sig men föräldrarna vill jag samtidigt ha med vuxna så att dem kan njuta av kvällen så är barnen nära dem men ändå sitter själva. Dem är mellan 5-12 så dem klarar det så länge man har ett öga på dem. Min son ska min lillasyster hålla koll på lite. Min stora syster med man kommer med sina 3 barn som är super duktiga vid sådana tillställningar. Hur har ni tänkt kring birdsplaceringen??


    Jag har också funderat kring bordsplaceringen, vi kommer endast ha våra egna och syskonens barn med på festen, och vi har tänkt att placera dem på en av tungorna från honnörsbordet. Vad det gäller övrig bordsplacering är det lite krångligt, eftersom hälften av våra 90 gäster är min närmaste familj. Sambons familj är mycket mindre men jag försöker blanda upp familjerna med varandra eftersom de knappt har träffats tidigare. Våra vänner är väldigt varierande, alltfrån mina scoutkompisar till våra mc-kompisar och mammagruppsvänner...... Inte alla som har gemensamma intressen, men de flesta är "socialt-kompetenta" och kommer med all sannolikhet att ha saker att prata om i alla fall. 
    Vid honnörsbordet kommer vi, våra föräldrar, prästen och hans fru och ett par äldre släktingar att sitta. 
    Men man vet ju inte hur det blir förrän alla meddelat om de tänker komma eller inte. Är lite trött på att vi satte OSA datumet till mitten av augusti, vill ju veta redan nu vilka som kommer eller inte.

    I veckan som kommer blir det till att ta tag i bokning av frisör, ringa församlingen och fråga varför de aldrig hör av sig etc etc. Måste snart lämna in min vigselring och sambons förlovningsring för gravering också, samtidigt som jag helst inte vill att datumet ska graveras in i hans ring förrän precis innan det är dags. Känns lite konstigt om han går omkring med en ring med ingraverat vigseldatum flera månader innan det ägt rum
  • sofiemagdalena
    Förälskade skrev 2014-06-21 21:48:49 följande:

    Jag vet jag är ute i god tid men pillar lite med bordsplaceringen. Det är verkligen jätte svårt, vill på sätt och vis dela på par som bara är sambos, gifta par delar jag på men det är så svårt, blir nästan så att alla unga hamnar vid ett bord, släktingarna hamnar på två andra. Det kommer vara 4 barn på bröllopet och dem hamnar längst ut så att dem kan röra på sig men föräldrarna vill jag samtidigt ha med vuxna så att dem kan njuta av kvällen så är barnen nära dem men ändå sitter själva. Dem är mellan 5-12 så dem klarar det så länge man har ett öga på dem. Min son ska min lillasyster hålla koll på lite. Min stora syster med man kommer med sina 3 barn som är super duktiga vid sådana tillställningar. Hur har ni tänkt kring birdsplaceringen??


    Jag har också pillat en del med bordsplaceringen! och delar också på paren, men tänker ändå att alla ska sitta nära någon de känner..och sen ska någon som kan hålla igång ett samtal bredvid de som är lite mer blyga.. ja.. det är ett pussel och svårt att få till så att alla sitter nära någon de känner.. det känns ju viktigt att alla ska trivas och ha roligt.. tur man har många bra och sociala vänner! ;)
    HH
  • tr3apor
    Rin skrev 2014-06-17 22:01:19 följande:
    Hihi Ja, ens omgivning blir ju lite trött på en. Men jag har tur, har ett par kollegor som av en eller annan anledning inte har så många vänner i bröllopstagen, så de lyssnar gärna.
    Vi bor i Lund och ska gifta oss i Sjöbo. Har sett är det är en del överlappning mellan denna tråden och Skånebröllop 2014. Extra poppis att gifta sig på hösten i Skåne kanske?
    Jag har efter mycket velande bestämt mig för denna klänning från Jenjenhouse: www.jenjenhouse.com/A-Line-Princess-Off-The-Shoulder-Court-Train-Satin-Wedding-Dresses-With-Embroidery-Sashes-Beadwork-Flower-S-002011760-g11760
    Till skillnad från med ringen så har det inte "klickat" så där totalt, men det blir nog bra. Enda tråkiga är att man inte kan få en annan accentfärg, hade velat ha mörkgrönt som är en av våra temafärger, men men. Ja, och sen hade jag egentligen velat ha snörning och lite högre rygg. Men jag har letat och letat efter den perfekta klänningen och till sist insett att nej, den finns inte och jag vill inte ta risken att beställa något för konstigt fråna Kina. Upplever att det är vanligare att folk är missnöjda med specialbeställningar.
    Knappt 40 gäster räknar vi med, har fått begränsa oss lite eftersom det är väldigt viktigt för oss med fullservice för festen. 

    Jenjenhouse är en Kinasida, således är klänningarna såkallande "kinaklänningar".
    Jag har beställt 3 klänningar från Kina och varit nöjd med samtliga gällande storlek och kvalitet. Att jag beställt 3 beror på att jag ändrat mig angående designen.
  • snowstars

    Här är en till som börjta pilla med bordsplaceringen. Egentligen helt i onödan eftersom vi har satt OSA i augusti. Jag tycker att det är jättesvårt. Jag vill helst inte dela på par, kommer att sätta dem bredvid varandra eller mitt emot varandra. Bara för att jag själv hatar att sitta med folk jag inte känner. Men vi har en del annat att ta hänsyn till i placeringen.. Ja, ja, det kommer att lösa sig på något vis :) 

    Vi skickade hinderprövningen förra måndagen och i torsdags fick vi papper från skatteverket. Vi fick gifta oss, tack och lov ;) 

  • Rin
    tr3apor skrev 2014-06-23 15:39:44 följande:

    Jenjenhouse är en Kinasida, således är klänningarna såkallande "kinaklänningar".
    Jag har beställt 3 klänningar från Kina och varit nöjd med samtliga gällande storlek och kvalitet. Att jag beställt 3 beror på att jag ändrat mig angående designen.
    Jo, jag vet att det är en Kinasida. Jag menade att jag inte vill ta risken att beställa något som är FÖR konstigt, dvs med för mycket ändringar från den ursprunliga designen.
  • Ninisen

    Fick ett tråkigt meddelande nyss! Känner att jag behöver få beklaga mig en aning... Jag är ju lite kinkig vad det gäller musiken vid vigseln, och har kanske inte valt de vanligaste bröllopsstyckena, utan musik som jag själv verkligen tycker SÅ mycket om. (sambon har fått lyssna och godkänna så klart) Vet dock att dessa stycken inte är direkt enkla att spela. Så jag har verkligen legat på församlingen för att få veta vilken musiker som ska spela på den stora dagen, lite för att kunna ge dem en chans att öva på styckena och lite för att jag vet att en av musikerna kan spela dem. Har mailat och bett församlingen att höra av sig vid ett flertal tillfällen, och idag ringde jag och frågade om de fått mina mail eftersom de inte hört av sig! 
    Och besvikelsen är ett faktum! Inte nog med att det inte blev den musiker vi önskade, men den som tjänstgör den dagen har semester till slutet av juli! Så just nu känns det riktigt pestigt och jag hoppas verkligen att jag får positiva besked när hon kommer tillbaka från sin ledighet. Men det känns så tråkigt att jag helst bara vill dra täcket över huvudet och försvinna.........
    BLÄ!!!!!

  • snowstars

    Ja, det låter tråkigt Ninisen. Men har du tur så kan det ju gå i alla fall, man ska inte ge upp hoppet. Jag har också lite problem på musikersidan. Vi gifter oss ju borgerligt så det finns ingen kantor som ska spela. Behöver en musiker och en solist som kan öva ihop, framföra de sånger vi har valt och som inte är så himla dyra. Hade några självklara men av olika skäl kunde inte dom.. 

    Men det kommer att lösa sig för både dig och mig! Ett alternativ för dig är ju att hyra in en musiker som spelar musiken, om inte det blir alldeles för dyrt, förstås. 

  • Förälskade

    Ninisen och snowstar, trist att det strular med musiken för er båda. Men det kommer nog lösa sig :)

    Har precis haft planering med min far och hand kärlek. Maten är bestämd nu vi kommer ha:

    Förrätt: Sallad med cevre ost, päron och balsamvinägercreme.

    Buffé: Fläsk, fågel och nöt

    couscous med citron, persilja, salt och peppar (heter nåt jag inte kommer ihåg)

    Ruccola, bladspenat , sallad

    Tomater i olika färger (Köper från tomtatens hus)

    Gurka

    mozzarella

    fetaost

    tzatsiki

    hummer

    Sen var det nog nåt mer.

    Passar dem flesta som har något dem inte äter. Känns bra att ha det klart :)

  • snowstars

    Låter gott, Förälskade. Vi ska ha något liknande, med buffé. Blir dock soppa till förrätt. Jag letar som en tok efter små soppskålar, någon som har ett tips? 

    Köpte hem dessa från IKEA (online, hade jag sett dem i butik hade jag nog inte köpt dem) men de blir så stora. Man måste servera typ 3 dl soppa för att det inte ska se snålt ut och då är man väl för mätt för buffén sen. 

    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40252289/

    De är lite i dyraste laget också. Helst skulle man ha hittat något för en femma. I lokalen fanns soppskålar, men de är ju liksom normalstora.. Har funderat på kaffe latte muggar men hittar inga bra. De får gärna vara svarta! Någon? :) 

Svar på tråden september 2014