• tr3apor

    september 2014

    En tråd för oss som gifter oss i September 2014.
    Här kan vi dela med oss av planering, frågor och såklart bilder!

  • Svar på tråden september 2014
  • Ninisen
    Förälskade skrev 2014-06-16 12:24:18 följande:

    Försöker bestämma mig för det där med ringkudde...vet inte om jag tycker det är fint lr ej. Gubben tycker om det...hmmm....tror jag får låta min son bestämma, han ska ju bära på dem


    Låter bra att sonen får bestämma. Min son kommer att hålla reda på vår/våra ringar. Funderar på att gravera in datumet för vigseln i sambons förlovningsring eftersom han inte vill ha någon vigselring. Jag har massa funderingar kring min ring just nu, känns som att det kommer bli väldigt brett på fingret, nästan upp till knogen, men det är en vanesak så det blir säkert bra. Föll som en fura när jag såg ringen första gången så jag tror att det kommer bli bra ändå.

    Höll på att storkna igår. Sambon hälsade på ett par som är bjudna till bröllopet och fick frågan vad som räknas till barn! Vi skrev namnen på de som är inbjudna i inbjudningskorten, skrev namnen utanpå kuverten, och inuti skrev vi: "Vi har valt att göra dagen barnfri för alla gäster utom våra syskon". Hur kan man missförstå detta? De tycker inte att deras 16 årige son är ett barn! Men hallå, står han med på inbjudan? Hur svårt kan det vara? Känns som vi varit hyfsat övertydliga trots allt!
    Men, men sambon förklarade läget och senare på kvällen kom ett mail med deras anmälan om medverkan. 

    En annan sak som retar livet ur mig just nu är att min systerson som skulle spela trumpet vid utgångsmusiken dessvärre inte kommer kunna vara med på bröllopet, fick reda på det för ett par månader sedan att hans klass ska på skolresa till London och inte skulle komma hem förrän på söndagen efter bröllopet. Nu har man ändrat sig och de kommer hem på lördagen, men så sent på eftermiddagen att han inte hinner ta sig de 20 milen! Suckar lite trött över detta och önskar att de istället bestämt sig för att komma hem på morgonen. Men vem vet, de kanske ändrar sig igen
  • Rin

    Jag har inte velat skriva innan, det känns som om alla har kommit så långt jämfört med oss.


    Men vi bokade festlokal redan i februari och ja, nu börjar resten rulla på.


     


    Klänningen och fästmannens kläder är bestämda och ska beställas efter löning. 


    Jag har tittat på tusentals ringar i flera månader, i lördags kom vi äntligen ut och tittade i verkligheten. Vi gick först till stället vi köpt förlovningsringarna på och jag berättade vad jag var ute efter (silver, gärna med sten men i så fall syntetisk, helst blästrad eller mönstrad på något vis) och fick veta direkt att nej, det hade de inte. De hade inget som matchade våra förlovningsringar heller utan de hade bara två "lådor" med vigselringar. Så tydligen har de slutat med Schalins (förlovningsringarna är från Schalins Ouvertyr, och jag vet att det finns en matchande vigselring).


    Men på nästa ställe hände det där magiska och vi bara hittade precis rätt ring, direkt. Det kändes totalt overkligt efter alla timmar jag spenderat med att leta. 


     


    Hår och make-up ska jag göra själv (ska ev färga ögonfransarna i förväg).


     


    Fästmannen är grafisk designer, så han designar allt tryckmaterial själv. Inbjudningskorten gick till tryck idag, hemsidan är typ färdig.


     


     


    Så, typ det som är kvar är att hitta en florist, boka vigselförättare och för tärnorna att bestämma klänningar (vilket dröjer ett tag, en av dem ska nämligen ha barn vilken dag som helst, så hon orkar inte riktigt ta tag i det just nu).

  • September2014
    Rin skrev 2014-06-17 21:40:20 följande:

    Jag har inte velat skriva innan, det känns som om alla har kommit så långt jämfört med oss.


    Välkommen hit! Väntade också att skriva under en lång tid för att våra planer kändes som nja... planer. :P Sen insåg jag dock att jag kanske ville diskutera bröllopet liiiiite för ingående med mina nära och kära och då jag redan fått massa tips härifrån tog jag till sist steget och dök in! 

    Var i landet håller ni till? Hur många har ni inbjudna? Har du hittat din klänning? :) 
  • Rin
    September2014 skrev 2014-06-17 21:47:18 följande:
    Välkommen hit! Väntade också att skriva under en lång tid för att våra planer kändes som nja... planer. :P Sen insåg jag dock att jag kanske ville diskutera bröllopet liiiiite för ingående med mina nära och kära och då jag redan fått massa tips härifrån tog jag till sist steget och dök in! 

    Var i landet håller ni till? Hur många har ni inbjudna? Har du hittat din klänning? :) 
    Hihi Ja, ens omgivning blir ju lite trött på en. Men jag har tur, har ett par kollegor som av en eller annan anledning inte har så många vänner i bröllopstagen, så de lyssnar gärna.
    Vi bor i Lund och ska gifta oss i Sjöbo. Har sett är det är en del överlappning mellan denna tråden och Skånebröllop 2014. Extra poppis att gifta sig på hösten i Skåne kanske?
    Jag har efter mycket velande bestämt mig för denna klänning från Jenjenhouse: www.jenjenhouse.com/A-Line-Princess-Off-The-Shoulder-Court-Train-Satin-Wedding-Dresses-With-Embroidery-Sashes-Beadwork-Flower-S-002011760-g11760
    Till skillnad från med ringen så har det inte "klickat" så där totalt, men det blir nog bra. Enda tråkiga är att man inte kan få en annan accentfärg, hade velat ha mörkgrönt som är en av våra temafärger, men men. Ja, och sen hade jag egentligen velat ha snörning och lite högre rygg. Men jag har letat och letat efter den perfekta klänningen och till sist insett att nej, den finns inte och jag vill inte ta risken att beställa något för konstigt fråna Kina. Upplever att det är vanligare att folk är missnöjda med specialbeställningar.
    Knappt 40 gäster räknar vi med, har fått begränsa oss lite eftersom det är väldigt viktigt för oss med fullservice för festen. 
  • Rin
    September2014 skrev 2014-06-17 21:47:18 följande:
    Välkommen hit! 
    Och tack så mycket!
  • September2014
    Rin skrev 2014-06-17 22:01:19 följande:
    Hihi Ja, ens omgivning blir ju lite trött på en. Men jag har tur, har ett par kollegor som av en eller annan anledning inte har så många vänner i bröllopstagen, så de lyssnar gärna.
    Vi bor i Lund och ska gifta oss i Sjöbo. Har sett är det är en del överlappning mellan denna tråden och Skånebröllop 2014. Extra poppis att gifta sig på hösten i Skåne kanske?
    Jag har efter mycket velande bestämt mig för denna klänning från Jenjenhouse: www.jenjenhouse.com/A-Line-Princess-Off-The-Shoulder-Court-Train-Satin-Wedding-Dresses-With-Embroidery-Sashes-Beadwork-Flower-S-002011760-g11760
    Till skillnad från med ringen så har det inte "klickat" så där totalt, men det blir nog bra. Enda tråkiga är att man inte kan få en annan accentfärg, hade velat ha mörkgrönt som är en av våra temafärger, men men. Ja, och sen hade jag egentligen velat ha snörning och lite högre rygg. Men jag har letat och letat efter den perfekta klänningen och till sist insett att nej, den finns inte och jag vill inte ta risken att beställa något för konstigt fråna Kina. Upplever att det är vanligare att folk är missnöjda med specialbeställningar.
    Knappt 40 gäster räknar vi med, har fått begränsa oss lite eftersom det är väldigt viktigt för oss med fullservice för festen. 
    Vad fin den var! Roligt med accentfärg även om det inte blev den du tänkt. Jag beställde en från DHGate först men den blev inte bra... Felsydd med snea sömmar och billiga detaljer. Så jag gick runt på butiker i stan och hade tur att springa på en på nästan 40% rabatt i min storlek. 

    Haha, har också märkt överlappande september/skåne-tråden. Vi bor i Malmö men gifter oss utanför Ängelhom där vi hittade en fantastisk skånsk gård som var precis vad vi sökte. Vi valde september för att vi båda älskar sensommaren och juli/början på augusti kan på fina år vara sjukt varma och med tanke på den mängd kläder man ändå har på sig. :P
  • Annatherese

    Är det fler än jag som fundera på dukning och dekorationer?

    Vi kommer enbart ha en fest, för vi har valt att gifta oss i Miami i hemlighet. Men vill fira när vi kommer hem, så en vän postar inbjudningarna samma dag vi gifter oss.

    Jag älskar hösten, det är så fina färger och allt känns mysigt innan det bara blir mörkt och jätte kallt. Jag tänker mig dukning med inspiration från hösten, med typ mossa, löv och kottar bland dekorationerna. Men jag hittar inte så mycket bilder på detta, och i och med att jag kommer hem en dag innan festen och har då varit i USA tre veckor så börjar jag bli nervös att det kommer bli svårt att få ihop helheten.

    Hur kommer ni att göra?

  • snowstars
    Annatherese skrev 2014-06-17 22:32:09 följande:

    Är det fler än jag som fundera på dukning och dekorationer?

    Vi kommer enbart ha en fest, för vi har valt att gifta oss i Miami i hemlighet. Men vill fira när vi kommer hem, så en vän postar inbjudningarna samma dag vi gifter oss.

    Jag älskar hösten, det är så fina färger och allt känns mysigt innan det bara blir mörkt och jätte kallt. Jag tänker mig dukning med inspiration från hösten, med typ mossa, löv och kottar bland dekorationerna. Men jag hittar inte så mycket bilder på detta, och i och med att jag kommer hem en dag innan festen och har då varit i USA tre veckor så börjar jag bli nervös att det kommer bli svårt att få ihop helheten.

    Hur kommer ni att göra?


    Jag tycker att det finns jättemycket om man googlar "autumn wedding decorations" till exempel :)   

    ______________

    Vi skickade in hindersprövningen i förrgår, så nu känns det som om allt blev på riktigt. Iiih! 
  • klonk

    Jag har inte heller velat skriva här, då alla verkade ha kommit väldigt långt, redan för längesedan. Idag hämtade jag dock ut ringarna, graverade och i rätt storlek, så det känns bra.

    Kyrka och serveringslokal är klara. Min morfar byggde en kyrka på 70-talet, i äkta sjuttiotasanda, så platsen kändes självklar. Varken jag eller min fästman är sådana som älskar att stå i centrum, så vi kommer ha en enklare bröllopsfest med smörgåstårta och buffé med tårtor efteråt, som våra nära och kära bakar. :)

    Klänning. Check!

    Fotograf. Check!

    Vigselförrättare. Check! (Min kusin råkar vara präst).

    Sånger. Check!

    Sångare. Check!

    Pianist. Check!

    Hår- och smink. Check!

    Nu är det snart dags att mäta borden och beställa tyg till dukar och tygservetter, samt att hyra smoking till min fina fästman och höra med blomsterbutiken när vi måste beställa blommor till dekorationen och buketten som min syster ska göra.

    Är det någonting som vi verkar ha missat totalt? :)

  • snowstars
    klonk skrev 2014-06-18 19:00:44 följande:

    Jag har inte heller velat skriva här, då alla verkade ha kommit väldigt långt, redan för längesedan. Idag hämtade jag dock ut ringarna, graverade och i rätt storlek, så det känns bra.

    Kyrka och serveringslokal är klara. Min morfar byggde en kyrka på 70-talet, i äkta sjuttiotasanda, så platsen kändes självklar. Varken jag eller min fästman är sådana som älskar att stå i centrum, så vi kommer ha en enklare bröllopsfest med smörgåstårta och buffé med tårtor efteråt, som våra nära och kära bakar. :)

    Klänning. Check!

    Fotograf. Check!

    Vigselförrättare. Check! (Min kusin råkar vara präst).

    Sånger. Check!

    Sångare. Check!

    Pianist. Check!

    Hår- och smink. Check!

    Nu är det snart dags att mäta borden och beställa tyg till dukar och tygservetter, samt att hyra smoking till min fina fästman och höra med blomsterbutiken när vi måste beställa blommor till dekorationen och buketten som min syster ska göra.

    Är det någonting som vi verkar ha missat totalt? :)


    När gifter ni er? 

    I mina ögon ser ni ut att ha med det viktigaste. Ska ni ha någon som serverar? Och har ni tänkt på hindersprövningen? :) 
Svar på tråden september 2014