• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Eriikah
    Sofia2015 skrev 2015-01-20 12:33:19 följande:

    Jag börjar äntligen kunna checka av lite saker på listan, igår hade jag möte med floristen och hon var helt fantastiskt söt och trevlig, så det känns toppen. =) 

    Idag har jag tagit tag i konditorn till tårtan, och jag fick en offert på 100:-/bit!! Deras grundpris var 75:-/bit, men när jag ville ha några enkla liljor i sockerpasta som dekoration gick priset plötsligt upp med 25:-/bit! Alltså jag kan göra de där jäkla liljorna själv om det ska vara så... Helt vansinnigt ju. 

    Funderar nu på att köpa helt odekorerade och dekorera själv (är rätt hyfsad på smörkrämsrosor i alla fall =P)

    Hur mycket har ni tänkt betala för era tårtor? Och vad ska ni ha för innehåll?


    På de ica jag jobbar tar dom 35:-/bit. Jag köper mina där. Jag och sambon är inte överens om innehållet är så det får bli en senare fråga.
  • Plättis
    Sofia2015 skrev 2015-01-20 12:33:19 följande:

    Jag börjar äntligen kunna checka av lite saker på listan, igår hade jag möte med floristen och hon var helt fantastiskt söt och trevlig, så det känns toppen. =) 

    Idag har jag tagit tag i konditorn till tårtan, och jag fick en offert på 100:-/bit!! Deras grundpris var 75:-/bit, men när jag ville ha några enkla liljor i sockerpasta som dekoration gick priset plötsligt upp med 25:-/bit! Alltså jag kan göra de där jäkla liljorna själv om det ska vara så... Helt vansinnigt ju. 
    Funderar nu på att köpa helt odekorerade och dekorera själv (är rätt hyfsad på smörkrämsrosor i alla fall =P)

    Hur mycket har ni tänkt betala för era tårtor? Och vad ska ni ha för innehåll?

    För övrigt kom sista delen till inbjudningskorten igår, så i helgen blir det verkstad! =)


    100 kr/bit?!??! Det är ju helt vansinnigt! Jag har hört priser omkring 40 kr/bit tidigare. Vad vill ni ha för typ av tårta? Bladguld?  

    Vår tårta ingår i kuvertpriset eftersom vi får allt från samma ställe. 550 kr/person för fördrink med tilltugg, förrätt (lax), varmrätt (oxfilé) och tårta, då ingår två glas vin också. 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • tesselessan
    Sofia2015 skrev 2015-01-20 12:33:19 följande:

    Jag börjar äntligen kunna checka av lite saker på listan, igår hade jag möte med floristen och hon var helt fantastiskt söt och trevlig, så det känns toppen. =) 

    Idag har jag tagit tag i konditorn till tårtan, och jag fick en offert på 100:-/bit!! Deras grundpris var 75:-/bit, men när jag ville ha några enkla liljor i sockerpasta som dekoration gick priset plötsligt upp med 25:-/bit! Alltså jag kan göra de där jäkla liljorna själv om det ska vara så... Helt vansinnigt ju. 
    Funderar nu på att köpa helt odekorerade och dekorera själv (är rätt hyfsad på smörkrämsrosor i alla fall =P)

    Hur mycket har ni tänkt betala för era tårtor? Och vad ska ni ha för innehåll?

    För övrigt kom sista delen till inbjudningskorten igår, så i helgen blir det verkstad! =)


    100 kronor/bit är ju ett hutlöst pris. Hittade en sida när de står att en specialbeställd tårta efter ens önksemål kostar 29 kronor biten men ska man ha en bröllopstårta kostar det 55 kronor biten - Så fort ordet bröllop kommer fram blir det automtiskt dubbelt så dyrt. Funderar på att säga att tårtorna är till min 30 års fest och bara beställa i vit marsipan och sen dekorera själv med sugarpaste. annarrs går tårtan på 6700 kroror och det tycker jag är enormt mycket.

    Kan tänka miig att köpa vita tårtor från ica oxå men är osäker över deras fyllningar. Vill ha mousse men den får inte vara gjord på gelatin så det blir lite krångligare då. 
  • Sofia2015

    Plättis och tesselessan: Jag vet, 100:-/bit är helt sjukt! Det hade tydligen ingen som helst betydelse vad den innehöll, det var dekorationerna som kostade. Och sex kallor med tillhörande blad tycker inte jag är så himla avancerat, det är i princip den enklaste blomman man kan göra i sugarpaste. 
    Jag hade förstått priset om jag hade bett om något superavancerat eller nån svindyr fyllning, men inte för några kallor... 
    55:-/bit kan jag acceptera om det är bra fyllning. 

    Jag har också funderat på ICA, men min sambo gillar inte mousse så jag vet liksom inte vad man kan ha då... kanske pannacotta och nån fluff, men gör ens ICA sånt? Kanske måste åka dit och prata med dem. 

    Jag har beställt utskärare från kina så jag och min lillasyster kan göra kallorna själva. Det känns faktiskt ganska roligt. =) Men nu måste jag hitta en annan konditor som gör goda tårtor för ett vettigt pris. Det är ju ändå smaken som är viktigast!

  • tesselessan
    Sofia2015 skrev 2015-01-20 13:30:21 följande:

    Plättis och tesselessan: Jag vet, 100:-/bit är helt sjukt! Det hade tydligen ingen som helst betydelse vad den innehöll, det var dekorationerna som kostade. Och sex kallor med tillhörande blad tycker inte jag är så himla avancerat, det är i princip den enklaste blomman man kan göra i sugarpaste. 
    Jag hade förstått priset om jag hade bett om något superavancerat eller nån svindyr fyllning, men inte för några kallor... 
    55:-/bit kan jag acceptera om det är bra fyllning. 


    25 kronor per blomma hade ju kanske varit ett okej pris - men 25 kronor per bit är ju bara löjligt. Hoppas du hittar ett anannt ställe som du blir nöjd med. :)
  • Eriikah

    Sofia: dom kan göra vad du vill i stort sett du bestämmer. Har ica:t ett bageri kan dom göra dina tårtor, inte bara i mousse =)

  • Nightrod
    Eriikah skrev 2015-01-20 13:59:47 följande:

    Sofia: dom kan göra vad du vill i stort sett du bestämmer. Har ica:t ett bageri kan dom göra dina tårtor, inte bara i mousse =)


    Precis.


    Och jag må inte va någon gourme kock eller expert. Men jag har ätit tårtor från de finaste bagerier och skillnaden från de som de gör på ica tycker jag inte är så stor. Damen min älskar att baka och det går i hennes släkt och hon kan bakverk och även hon anser att de på från ICA är de som vi skall ha.
    Live free, ride free
  • Sofia2015

    Nej jag gillar också ICAs tårtor, så absolut inget illa om dem! Jag har bara inte sett annat än mousse och vanliga sylt- och vaniljkrämstårtor där, så därför var jag inte säker på om de kunde göra annat. =) 

  • Eriikah

    Det jag har upplevt när jag pratat med våra bagare är att dom tycker det är kul med bröllopstårtor för det blir nåt annorlunda. Speciellt om de gäller innehållet och inte bara dekorationen.

  • Plättis

    Okej, så jag provade klänningen jag köpte i somras för att ha en utgångspunkt när jag försöker sälja den. Och jag kommer inte i den längre. Den är för liten. Gissa om självförtroendet fick sig en törn?

    Förra hösten är bland det värsta jag genomlevt, och tydligen märks det på min kropp också. Nu j*vlar måste jag ta tag i mitt liv.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!