• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • filibustern
    ellie01 skrev 2013-10-17 18:31:20 följande:
    Ekonomin är det absolut tråkigast med att gifta sig :/ vi har en helt ok budget, men jag känner iallfall hur kostnaderna börjar dra iväg! Och då har vi försökt utnjyttja våra kontakter så mycket som möjligt! Min vän är designer och är så gullig och ska sy upp mina (passar på ;) ) klänningar (ceremoni + lättare festklänning) utan kostnad, utöver tyg. Min fästmans styvpappa är grafiskdesigner och ska designa inbjudan, program, save the date etc. Men det drar iväg alltså! Börjar kallsvettas lite när jag tänker på blommor och dekoration! Spöke

    OCH gud så kul med tapertern! Finns inget värre än att känna att man bor i något halvklart! Stort grattis! 
    filibustern skrev 2013-10-17 18:09:21 följande:
    superlim för att det är något som symboliserat vårt förhållande ända från start, då gubben sa "det är inte mitt fel att du tog min hand när jag hade den full med superlim". :P göbben får väl bestämma om han ska idas ta någon ingravering.. :P 
    Älskar superlim! haha!1 Vad underbart!! Det måste ni ju bara ingravera! 
    ekonomin ÄR jobbig ja. vi ska försöka hålla oss ganska billigt. men det drar iväg lätt märker jag när man kollar runt på vad saker och ting kostar. vi ligger på ca 30 k nu. en sak som.. inte oroar, men som kanske gnager lite är buketten till mig. vi kom överens om att karln ska göra min bukett (enligt en förlegad tradition) och efter lite tips från mig, fann han att Glameliabukett är väldigt fin, tycker jag med! problemet? priset.. dom kan tydligen gå på 2-2500kr. OCH, i vår lilla kommun är det inte så säkert att floristerna här KAN göra dom överhuvudtaget. :P och vi tänkte oss en budget på kanske.. ja max 1000. men vi får se hur det går med den. 

    men ekonomin måste nog lätt dra iväg då man speciellt gifter sig utomlands? tur ni har en som kan göra två av grejerna. klänningen kan vara ett dråpslag för budgeten ibland. :P

    ja "superlim" vore ju faktistk något^^  
  • frkmaria

    Haha. Vi kom faktiskt överens om tapeten (är inte så överens annars vad gäller färger) och blev väldigt nöjda när den kom upp! Dock är här svinigt kallt inne (typ 18 vilket tydligen är godkänt... ) och drar dessutom något fruktansvärt. Märks ännu mer nu när vi passade på att möblera om lite. Superlim låter väldigt gulligt! Alltid kul att ha något lite internt sådär! Skriver på mobilen så kan inte citera er... Men skönt att då hjälp med klänning och inbjudningskort! Härligt. :D Köpte även häromdagen bokstavsstansar. Blir det bra när jag fortsätter med provbaknigar tänkte jag göra alla tårtor olika! En med våra namn, en med initialer, en med "musikquiz"-papper eftersom det var där vi träffades, en med Paris och Eiffeltornet eftersom det var där vi förlovade oss, en med en gitarr eftersom musi är ett gemensamt intresse och vi spelat mycket ihop. Får se om vi kan komma på något mer! Men tycket det hade varit lite skoj att inte bara ha 6-7 exakt likadana tårtor! :P

  • filibustern
    frkmaria skrev 2013-10-17 18:58:33 följande:
    Haha. Vi kom faktiskt överens om tapeten (är inte så överens annars vad gäller färger) och blev väldigt nöjda när den kom upp! Dock är här svinigt kallt inne (typ 18 vilket tydligen är godkänt... ) och drar dessutom något fruktansvärt. Märks ännu mer nu när vi passade på att möblera om lite. Superlim låter väldigt gulligt! Alltid kul att ha något lite internt sådär! Skriver på mobilen så kan inte citera er... Men skönt att då hjälp med klänning och inbjudningskort! Härligt. :D Köpte även häromdagen bokstavsstansar. Blir det bra när jag fortsätter med provbaknigar tänkte jag göra alla tårtor olika! En med våra namn, en med initialer, en med "musikquiz"-papper eftersom det var där vi träffades, en med Paris och Eiffeltornet eftersom det var där vi förlovade oss, en med en gitarr eftersom musi är ett gemensamt intresse och vi spelat mycket ihop. Får se om vi kan komma på något mer! Men tycket det hade varit lite skoj att inte bara ha 6-7 exakt likadana tårtor! :P
    jag lever med 17-19 grader inomhus mest hela tiden.. kallt men ok. :P du ska baka egna? var ju en smart idé att göra dom olika! vi har inte bestämt hur tårtorna ska se ut eller nåt. om vi ska ha en vånings eller flera "vanliga". 

    däremot! måste berätta när du skrev om musik. 

    jag och karln var på terminens första dragspelslektion igår, och vi hade väl tänkt att vår lärare skulle ev. få spela på vårt bröllop. och vi har bestämt ingångsmarsch till att bli höga gärdet (änglagård). så jag frågade om läraren kunde den.  han visste vilken låt ja mena, men av alla 500 000 låtar (han skriver själv bl.a) han har hemma har han INTE den. men den är vacker .frågade även om han spelat i kyrka förut, hur det låter, och då speciellt i den kyrka vi tänkte gifta oss i. 

    ni vet, sådär smygfråga lite. :P vill inte fråga om uppdraget förrän längre fram, men har letat fram en DEL av noterna till låten och sparat på datorn, så jag ska ta med till nästa lektion. för om han ser vilken tonart det är och så, så kan han med all säkerhet "klura ut" resten av låten också :) och så kan jag och karln också lära oss den^^
  • filibustern
    ellie01 skrev 2013-10-17 20:04:13 följande:
    filibustern Gud så roligt att gå dragspelskurs!! och speciellt med din m2b :) kul aktivitet att göra ihop! 
    ja visst! trodde inte det skulle vara så kul. har alltid vetat att karln gillar dragspel, då hans morfar spelade det, nyckelharpa och gitarr. men han är en sån som aldrig tar sig för att göra nåt, så jag anmälde honom till en kurs. sen ringde den ansvarige för kursen och berätta att det inte kan bli något, för de andra två hade hoppat av och då blir min karl ensam. och man måste vara två för att få börja. så för min älsklings skull så anmälde jag mig. och jag ångrar det INTE! skitkul! vi börjar nu fjärde termin :) och vi håller på tills vi blir less :P 
  • frkmaria

    Det är väl jag som är lite frusen av mig! Japp. Provbakade en tårta för nån månad sen, för skojs skull ska tilläggas! För jag gillar att baka och vill koncentrera mig på annat när jag är hemma. Storasystern ska få bebis om några dagar bara så tänkte inviga stansarna med en "välkommen till världen"-tårta. :) så tänker som sagt göra sådana grejer för att göra tårtorna snitsiga sen! Kan man testa lite och se om man lyckas göra tillräckligt rent estetiskt. Vi ska ju ha lila, silver och svart som färger (tror jag det blir) och ev turkos, så då kan man ju baka tårtorna i de färgerna även om grunden är vit! Tror det kan bli nice. Vad mysigt att gå och lära sig något sånt tillsammans! Och hade ju varit kul om ni hittade änglagård och fick spelhjälp! :) då har ni ju gått ett tag också så ni är lite närmare varann! Men gulligt att du gjorde det för hans skull och kul att du gillade så ni fan ert gemensamma intresse i det! Som det kan slumpa sig! Om de inte hade hoppat av liksom. Då hade ni inte haft det!

  • ellie01
    filibustern skrev 2013-10-17 20:13:36 följande:
    ja visst! trodde inte det skulle vara så kul. har alltid vetat att karln gillar dragspel, då hans morfar spelade det, nyckelharpa och gitarr. men han är en sån som aldrig tar sig för att göra nåt, så jag anmälde honom till en kurs. sen ringde den ansvarige för kursen och berätta att det inte kan bli något, för de andra två hade hoppat av och då blir min karl ensam. och man måste vara två för att få börja. så för min älsklings skull så anmälde jag mig. och jag ångrar det INTE! skitkul! vi börjar nu fjärde termin :) och vi håller på tills vi blir less :P 
    Fan vad roligt! Jag har försökt att få min m2b i nu 3 år att börja på Argentinsk tango med mig :) Och jag skulle speciellt vilja gå och lära mig det men framför allt vals inför bröllopet! Han har godkänt men det blir väl upp till mig och boka...
    Det är så viktigt att hitta sånna där små aktiviteter som man kan göra ihop! Vi har nydligen skaffat en liten valp och det är så otroligt när man delar en kärlek till någonting utöver oss själva. 
  • filibustern
    ellie01 skrev 2013-10-18 08:47:30 följande:
    Fan vad roligt! Jag har försökt att få min m2b i nu 3 år att börja på Argentinsk tango med mig :) Och jag skulle speciellt vilja gå och lära mig det men framför allt vals inför bröllopet! Han har godkänt men det blir väl upp till mig och boka...
    Det är så viktigt att hitta sånna där små aktiviteter som man kan göra ihop! Vi har nydligen skaffat en liten valp och det är så otroligt när man delar en kärlek till någonting utöver oss själva. 
    jo, men tro mig, inte är det kul alla gånger. jag har i hela mitt liv haft väldigt lätt för musik. har gehör och sånt. visseligen har min karl också det, men han får inte till koordinationen mellan händerna. man ska jubasa på vä hand och spela med hö. och det, ja det går, men det är svårt för han. och det medför att han kan lätt bli avis och sur på mig, för att det går så bra för mig. dock väntade jag mig det, alla jag spelat något instrument med har blivit det för att jag "är så duktig". men de e klart, när allt klacka å man kan spela drömmen om elin med två stämmor, när man hör hur vackert det blir - då är det kul!
    frkmaria skrev 2013-10-17 20:33:06 följande:
    Det är väl jag som är lite frusen av mig! Japp. Provbakade en tårta för nån månad sen, för skojs skull ska tilläggas! För jag gillar att baka och vill koncentrera mig på annat när jag är hemma. Storasystern ska få bebis om några dagar bara så tänkte inviga stansarna med en "välkommen till världen"-tårta. :) så tänker som sagt göra sådana grejer för att göra tårtorna snitsiga sen! Kan man testa lite och se om man lyckas göra tillräckligt rent estetiskt. Vi ska ju ha lila, silver och svart som färger (tror jag det blir) och ev turkos, så då kan man ju baka tårtorna i de färgerna även om grunden är vit! Tror det kan bli nice. Vad mysigt att gå och lära sig något sånt tillsammans! Och hade ju varit kul om ni hittade änglagård och fick spelhjälp! :) då har ni ju gått ett tag också så ni är lite närmare varann! Men gulligt att du gjorde det för hans skull och kul att du gillade så ni fan ert gemensamma intresse i det! Som det kan slumpa sig! Om de inte hade hoppat av liksom. Då hade ni inte haft det!
    jag är jättedålig på de där med det estetiska när det gäller bakning. jag får inte ens till mockarutor (kärleksmums) snyggt.. minns en gång då jag gjore morotskaka i långpanna, å skulle skära.. jag börja grina för att dom vart så ful hahaha! men vad kul att du få börja öva lite! :)
  • ellie01
    filibustern skrev 2013-10-18 10:13:59 följande:
    jo, men tro mig, inte är det kul alla gånger. jag har i hela mitt liv haft väldigt lätt för musik. har gehör och sånt. visseligen har min karl också det, men han får inte till koordinationen mellan händerna. man ska jubasa på vä hand och spela med hö. och det, ja det går, men det är svårt för han. och det medför att han kan lätt bli avis och sur på mig, för att det går så bra för mig. dock väntade jag mig det, alla jag spelat något instrument med har blivit det för att jag "är så duktig". men de e klart, när allt klacka å man kan spela drömmen om elin med två stämmor, när man hör hur vackert det blir - då är det kul!
    Kan tänkta mig hur svårt dragspel är! Och förstår vad du menar, min fästman är inte den mest musikaliska eller rytmiska människan, han har spelat rugby och golf hela livet och jag har dansat balett sen jag var liten. Men några dansmoves ska jag nog lyckas får ur honom ;) 
  • filibustern
    ellie01 skrev 2013-10-18 10:29:06 följande:
    Kan tänkta mig hur svårt dragspel är! Och förstår vad du menar, min fästman är inte den mest musikaliska eller rytmiska människan, han har spelat rugby och golf hela livet och jag har dansat balett sen jag var liten. Men några dansmoves ska jag nog lyckas får ur honom ;) 
    ja alltså... det är ju inte lätt... men det är ju så klart olika svårt beroende på vem som spela. och om man kan harmonilära  och kan läsa noter så har man helt klart en fördel. vi kunde varken eller. men det går ändå :P min gubbe har svårt för Dans också. jag skulle vilja bugga med honom, men ärligt talat vette tusan om han kommer kunna klara det. :P 
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!