• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Trattkantarellen

    Haha, jag kan såå se det framför mig :-P Vi jobbiga tjejer som ska tjata :-P När vi var och kollade på lokalen började min m2b fundera lite kring budget etc, och sa typ "vi kanske borde göra ett Excelblad med budgeten" - Det har jag redan gjort. "Vi får se till att räkna in hyran för dukar också" - det har jag redan gjort. Så han var lite imponerad och ville kika på budgeten när vi kommer hem igen

  • frkmaria

    Vad bra att det kommer från honom först innan du visar! Då blir han ju mer intresserad! :) 

    Näee. Alltså. Jag har argumenterat om att vi måste boka lokal i tid för att vi har ett specifikt datum vi verkligen vill (han är ju också med på precis det datumet) och att det är värre att boka för sent och att lokalen redan är bokad än att boka lite tidigt och faktiskt få lokalen då! :)

    Appropå tårtor så skulle jag nog aldrig åka till konditori och provsmaka tårtor. Jag ville mest få en uppfattning om hur mycket jobb/hur dyrt det blir att göra tårtorna själv och om det är värt det eller om man ska överlåta det jobbet till en konditor. Därför bakade jag en tårta. Och för att jag gillar att baka och vill göra något nytt istället för den ständiga kladdkakan liksom. Och det är han med på eftersom det i slutändan "bara" är en tårta som han får lov att äta av! :)  

  • Trattkantarellen
    filibustern skrev 2013-10-06 10:40:39 följande:
    då måtte dom inte ha haft mycket i lager, för jag tog bara två paket :P haha, ne min karl skulle inte gå med på att börja kolla tårtor NU. ärligt talat skulle inte ens jag vilja det. :P har pratat med han btw om att ev. gå in på guldfynd när vi far till "stan" nästa gång och ska köpa råttor till våra ormar. när han fick veta att det var för att prova ringar så suckade han djupt hahaha! 
    Jag hoppas dom hinner få in dom i lager igen dock, två paket skulle räcka bra för oss också tror jag. Där har jag den fördelen att vi redan har valt förlovningsringarna, och eftersom m2b också har en ingengörsring i guld på andra handen kom vi fram till att vi graverar in vigseldatumet också i hans förlovningsring, och så köper en vigselring till mig. Jag vet ju redan vilken ring jag vill ha, och egentligen infattning också, ska bara välja antal stenar. Imorgon ska vi sätta oss tillsammans och arbeta med budgeten! =)
    frkmaria skrev 2013-10-06 12:16:57 följande:
    Vad bra att det kommer från honom först innan du visar! Då blir han ju mer intresserad! :) 

    Näee. Alltså. Jag har argumenterat om att vi måste boka lokal i tid för att vi har ett specifikt datum vi verkligen vill (han är ju också med på precis det datumet) och att det är värre att boka för sent och att lokalen redan är bokad än att boka lite tidigt och faktiskt få lokalen då! :)

    Appropå tårtor så skulle jag nog aldrig åka till konditori och provsmaka tårtor. Jag ville mest få en uppfattning om hur mycket jobb/hur dyrt det blir att göra tårtorna själv och om det är värt det eller om man ska överlåta det jobbet till en konditor. Därför bakade jag en tårta. Och för att jag gillar att baka och vill göra något nytt istället för den ständiga kladdkakan liksom. Och det är han med på eftersom det i slutändan "bara" är en tårta som han får lov att äta av! :)  
    Precis! Försöker att så långt som möjligt göra så, t.ex också genom att minska ner antalet valmöjligheter så långt det går, typ jag kollar 10 olika cateringföretag, väljer ut 2 el 3 och sedan ber om hans åsikt etc.

    Det tycker jag låter som ett bra argument, vi kommer gifta oss 23/5-2015, och den lokalen är redan fullbokad i juli 2015, och sen var det 2-3 datum till som var bokade det året. Så vill ni gärna ha ett specifikt datum, boka nu så ni inte ångrar er sen! Man kan lugna sig med allt annat bara man vet att lokalen är bokad. Tycker ajg iaf, och det argumentet köpte min m2b, så jag ska inte tjata på honom om färgteman/klänning/blommor etc förren nästa år =p

    Haha, ja det är nog inte många killar som skulle störa sig på att man bakar en tårta som dom kan äta. Jag skulle nog vilja provsmaka, men inte än, om ett år kan det nog vara mer aktuellt =)
  • frkmaria
    Trattkantarellen skrev 2013-10-06 22:02:32 följande:
    Jag hoppas dom hinner få in dom i lager igen dock, två paket skulle räcka bra för oss också tror jag. Där har jag den fördelen att vi redan har valt förlovningsringarna, och eftersom m2b också har en ingengörsring i guld på andra handen kom vi fram till att vi graverar in vigseldatumet också i hans förlovningsring, och så köper en vigselring till mig. Jag vet ju redan vilken ring jag vill ha, och egentligen infattning också, ska bara välja antal stenar. Imorgon ska vi sätta oss tillsammans och arbeta med budgeten! =)
    frkmaria skrev 2013-10-06 12:16:57 följande:
    Vad bra att det kommer från honom först innan du visar! Då blir han ju mer intresserad! :) 

    Näee. Alltså. Jag har argumenterat om att vi måste boka lokal i tid för att vi har ett specifikt datum vi verkligen vill (han är ju också med på precis det datumet) och att det är värre att boka för sent och att lokalen redan är bokad än att boka lite tidigt och faktiskt få lokalen då! :)

    Appropå tårtor så skulle jag nog aldrig åka till konditori och provsmaka tårtor. Jag ville mest få en uppfattning om hur mycket jobb/hur dyrt det blir att göra tårtorna själv och om det är värt det eller om man ska överlåta det jobbet till en konditor. Därför bakade jag en tårta. Och för att jag gillar att baka och vill göra något nytt istället för den ständiga kladdkakan liksom. Och det är han med på eftersom det i slutändan "bara" är en tårta som han får lov att äta av! :)  
    Precis! Försöker att så långt som möjligt göra så, t.ex också genom att minska ner antalet valmöjligheter så långt det går, typ jag kollar 10 olika cateringföretag, väljer ut 2 el 3 och sedan ber om hans åsikt etc.

    Det tycker jag låter som ett bra argument, vi kommer gifta oss 23/5-2015, och den lokalen är redan fullbokad i juli 2015, och sen var det 2-3 datum till som var bokade det året. Så vill ni gärna ha ett specifikt datum, boka nu så ni inte ångrar er sen! Man kan lugna sig med allt annat bara man vet att lokalen är bokad. Tycker ajg iaf, och det argumentet köpte min m2b, så jag ska inte tjata på honom om färgteman/klänning/blommor etc förren nästa år =p

    Haha, ja det är nog inte många killar som skulle störa sig på att man bakar en tårta som dom kan äta. Jag skulle nog vilja provsmaka, men inte än, om ett år kan det nog vara mer aktuellt =)
    Haha. Men jag tänker lite, att OM jag ska baka tårtorna till bröllopet (tror det blir runt 8 isf) så måste jag ju träna nu och försöka hitta grejer att dekorera med, så tårtorna blir snygga. Kan inte komma med hur slafsig tårta som helst och bara skylla på att den är hemmabakad för vi ville spara pengar! Den måste ju vara god, såklart, och det är viktigast men vill ju gärna att den ska se fin ut också! :) 

    Men visst är det så! Idag pratade jag och sambon under en promenad om att jag varit hos en kompis igår. 

    Jag: "Och sen prata vi bröllop också. Såklart. Hon tycker det är jättekul eftersom hon saknar lite att vara mitt uppe i det och det är bra för då får jag ju en massa tips om vad jag ska tänka på och så."
    M2B: "Ja, och så kan du prata med henne om det så slipper andra.."(alltså han).

    Haha.

    Men då sa jag bara

    "Ja, precis! Så jag bestämmer allt och sen berättar jag bara för dig vad jag har bestämt. Har förresten bestämt mig för att vi ska ha babyrosa som tema istället, bara så du vet!"

    hehe.  
  • Trattkantarellen
    frkmaria skrev 2013-10-06 22:22:19 följande:
    Haha. Men jag tänker lite, att OM jag ska baka tårtorna till bröllopet (tror det blir runt 8 isf) så måste jag ju träna nu och försöka hitta grejer att dekorera med, så tårtorna blir snygga. Kan inte komma med hur slafsig tårta som helst och bara skylla på att den är hemmabakad för vi ville spara pengar! Den måste ju vara god, såklart, och det är viktigast men vill ju gärna att den ska se fin ut också! :) 

    Men visst är det så! Idag pratade jag och sambon under en promenad om att jag varit hos en kompis igår. 

    Jag: "Och sen prata vi bröllop också. Såklart. Hon tycker det är jättekul eftersom hon saknar lite att vara mitt uppe i det och det är bra för då får jag ju en massa tips om vad jag ska tänka på och så."
    M2B: "Ja, och så kan du prata med henne om det så slipper andra.."(alltså han).

    Haha.

    Men då sa jag bara

    "Ja, precis! Så jag bestämmer allt och sen berättar jag bara för dig vad jag har bestämt. Har förresten bestämt mig för att vi ska ha babyrosa som tema istället, bara så du vet!"

    hehe.  
    Hahahahahaha =p
    Perfekt, hoppas han klär i rosa
  • filibustern
    Trattkantarellen skrev 2013-10-06 22:02:32 följande:
    Jag hoppas dom hinner få in dom i lager igen dock, två paket skulle räcka bra för oss också tror jag. Där har jag den fördelen att vi redan har valt förlovningsringarna, och eftersom m2b också har en ingengörsring i guld på andra handen kom vi fram till att vi graverar in vigseldatumet också i hans förlovningsring, och så köper en vigselring till mig. Jag vet ju redan vilken ring jag vill ha, och egentligen infattning också, ska bara välja antal stenar. Imorgon ska vi sätta oss tillsammans och arbeta med budgeten! =)
    jag har fastnat för en ring på guldfynd som jag hoppas dom har i "stan" när vi far dit, så jag får känna på den och kolla om den passar, finns i vitt guld också. den är som ganska enkel på ett sätt.. :) och smal. det är viktigt. smal. har inte så mycket plats att leka med :P 


    frkmaria skrev 2013-10-06 22:22:19 följande:
    Haha. Men jag tänker lite, att OM jag ska baka tårtorna till bröllopet (tror det blir runt 8 isf) så måste jag ju träna nu och försöka hitta grejer att dekorera med, så tårtorna blir snygga. Kan inte komma med hur slafsig tårta som helst och bara skylla på att den är hemmabakad för vi ville spara pengar! Den måste ju vara god, såklart, och det är viktigast men vill ju gärna att den ska se fin ut också! :) 

    Men visst är det så! Idag pratade jag och sambon under en promenad om att jag varit hos en kompis igår. 

    Jag: "Och sen prata vi bröllop också. Såklart. Hon tycker det är jättekul eftersom hon saknar lite att vara mitt uppe i det och det är bra för då får jag ju en massa tips om vad jag ska tänka på och så."
    M2B: "Ja, och så kan du prata med henne om det så slipper andra.."(alltså han).

    Haha.

    Men då sa jag bara

    "Ja, precis! Så jag bestämmer allt och sen berättar jag bara för dig vad jag har bestämt. Har förresten bestämt mig för att vi ska ha babyrosa som tema istället, bara så du vet!"

    hehe.  
    hehehehehehe. lät som något min karl också skulle säga. :P 
  • Trattkantarellen
    filibustern skrev 2013-10-07 09:32:30 följande:
    jag har fastnat för en ring på guldfynd som jag hoppas dom har i "stan" när vi far dit, så jag får känna på den och kolla om den passar, finns i vitt guld också. den är som ganska enkel på ett sätt.. :) och smal. det är viktigt. smal. har inte så mycket plats att leka med :P 

     


    Snygg!
    Kan du inte ringa dom innan och fråga? För säkerhets skull, så slipper du släpa in m2b där i onödan
  • filibustern
    Trattkantarellen skrev 2013-10-07 11:36:06 följande:
    Snygg!
    Kan du inte ringa dom innan och fråga? För säkerhets skull, så slipper du släpa in m2b där i onödan
    haha, neee finns ju massa andra ringar att prova ;P
  • filibustern

    förresten.. ni kanske kan hjälpa oss lite.. eller nåt.. 

    det är ju så att min karl valt med några av sina kusiner som gäster, för att dom är så trevliga och coola, och så speciellt ett par (vi kan kalla dom anna och johan) som vi båda gillar helskarpt! och vi var överens om att dom ska med..

    MEN...

    så kom vi ju på ett tag senare att "fan.. johan är ju nykter alkoholist och fd drogmissbrukare.. hur går det med vår fest/middag som kommer innehålla alkohol???"  och Anna har öppnat sitt hjärta för oss och berättat att det är skitjobbigt för johan då en farbror till Anna kan komma och sätta sig bredvid och knäppa en öl, och det är ju förbannat respektlöst! och även att johan inte tycker det är kul då folk börjar supa och hålla på och kan då gå tidigare från tillställningen.. 

    nu är det ju det problemet vi har. vi vill ha alkohol på vår fest, om än inte mycket (som VI bjuder på i alla fall) men vi vill ju inte att johan ska må dåligt! hur ska vi göra?! ska vi skita i dom helt, eller ska min karl (som han föreslog själv) prata med Anna och förklara läget; alltså personligen fråga innan inbjudningarna åker ut om dom vill komma eller inte? 

    har ni eller någon ni känner liknande erfarenheter?  

  • Trattkantarellen
    filibustern skrev 2013-10-07 13:37:24 följande:
    haha, neee finns ju massa andra ringar att prova ;P
    Haha, det har du rätt i =p

    Ang dina Anna&Johan, så skulle jag prata med dom först innan inbjudningarna skickas ut, och se vad dom säger.

    Lycka till! 
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!