• Sudditjuven

    Vi som gifter oss 2015!

    En dottertråd till Bröllop 2015.

    Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

    Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

    8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

    120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

  • Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Tessa

    Det där med vigselförrättare tror jag man själv kan välja tid. Såklart beror det ju på om de har någon annan bokning samma dag, men annars tror jag inte det är något hinder.

    Jag har hört att vigselförrättare inte så gärna bokar upp sig långt i förväg. Att man ska höra av sig tidigast ett år innan, helst senare.  


    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • cljung

    Vi bokade kyrka idag, de tyckte det var lite tidigt men att det var absolut helt ok ändå :)). Vet ni förrästen om det är ovanligt att mannen tar tjejens efternamn?

  • filibustern
    cljung skrev 2013-08-23 21:34:33 följande:
    Vi bokade kyrka idag, de tyckte det var lite tidigt men att det var absolut helt ok ändå :)). Vet ni förrästen om det är ovanligt att mannen tar tjejens efternamn?



    ne jag tycker det inte är helt ovanligt, kanske inte lika vanligt som när kvinnan tar mannens, men tycker ändå det är rätt ofta jag läst att mannen tar kvinnans.
  • Tessa
    cljung skrev 2013-08-23 21:34:33 följande:
    Vi bokade kyrka idag, de tyckte det var lite tidigt men att det var absolut helt ok ändå :)). Vet ni förrästen om det är ovanligt att mannen tar tjejens efternamn?
    Spännande! Visst är det skönt att ha det bokat! 
    Vilket datum gifter ni er?

    Det är väl vanligast att kvinnan tar mannens efternamn eftersom det har varit tradition så länge. Men idag är det absolut inte ovanligt att mannen tar kvinnans istället. Är inte helt ovanligt att parterna behåller sina gamla namn och inte byter alls (känner ett par som valde det). Har din blivande tänkt ta ditt namn?

    Hur ska ni andra göra med efternamn? 
    Vi har skapat ett eget namn. Jag har ett tråkigt vanligt -son namn och min blivande ett finskt efternamn. Blir nog troligen så att min fästman byter namn någongång nu innan vi gifter oss och jag tar det i samband med vigseln. Om det går igenom hos PRV alltså...  
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • filibustern
    Tessa skrev 2013-08-23 22:11:34 följande:
    Hur ska ni andra göra med efternamn? 
    Vi har skapat ett eget namn. Jag har ett tråkigt vanligt -son namn och min blivande ett finskt efternamn. Blir nog troligen så att min fästman byter namn någongång nu innan vi gifter oss och jag tar det i samband med vigseln. Om det går igenom hos PRV alltså...  
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
    jag bytte till min mors flicknamn för drygt 2 år sen. (hette johansson) och min karl har sagt han vill byta till sin fars namn, som är ett ovanligt släktnamn. och så ska vi då ta det namnet. jag kommer behålla mitt nuvarande som mellannamn. :)
  • frkmaria

    Åh.
    Vilken tråd!
    Vi ska också gifta oss 2015 (är tanken), vi förlovade oss 1/8 och tänkte gifta oss lördagen den 1/8. Vi har inte råd att lyckas fixa det till nästa sommar så får bli 2015, vilket passar bra eftersom det är en helgdag! :)

    Har tänkt oss utegiftermål eller vid dåligt väder inne på bygdegården och sen efterföljande fest på bygdegård. Har hittat hel helg för c:a 2000. Finns de som erbjuder att städa efteråt osv men hade varit mysigt med en bygdegård vid en sjö tycker jag!

    Vi tänker oss runt 90 gäster (eller egentligen mindre... men när man börjar räkna upp alla man vill bjuda hamnar vi där) och buffé som vi mestadels gör själv. Hoppas på hjälp från närmsta familjen med buffén, och kanske köpa en exotisk planka eller dyl!

    Vad har ni för budget på era bröllop?  

  • frkmaria

    Och på tal om efternamn, jag tror det blir vanligare att mannen tar kvinnans efternamn, iaf vad jag har märkt i min vänskapskrets.
    Jag vill behålla mitt efternamn. Det är relativt ovanligt och jag är släkt med alla i Sverige som har det, kanske 20 st. Farfar och hans bror valde att byta till det från ett -son-namn.
    Min fästman (fast jag ogillar ordet) vet inte om han vill byta... fast han har ett -son-namn och det vägrar jag byta till. Så vi får se hur många fighter det blir där innan vi bestämmer oss! ;)  

  • filibustern

    wuhu!!

    vi har ju funderat på skogstema på vårt bröllop, och jag har funderat på om man skulle kunna använda en näverbit på något sätt på inbjudningarna. well, idag när jag och svärmor var i en panduroshop typ, så hitta jag en påse med 20 st hjärtan i riktigt näver! 52spänn! perfekt! fann även ett billigare alternativ för korten. detta gick på typ 120kr (20 kort med kuvert) istället för 250 som jag hittat förut!

    även hittat en till parfym jag älskar - fresh woman, ganska citrusaktig, och jag älskar citrus!

  • Lislj

    Mys! Provat light blue av Dolce Gabanna? också jätte mycket citrus och en av mina absoluta favoriter!

Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!