• Anonym (känslig?)

    möhippa på vännernas eller brudens sätt?!

    Hej!
    Min kompis ska gifta sig i sommar. Möhippan planeras av hennes andra vänner och ajg är lite delaktig- vill itne trampa de andra på tårna!
    Kompisen som ska gifta sig uppskattar inte sexskämt eller strippor osv! Hon är inte en sån person!!
    Nu har hennes bästakompisar planerat poledance till hippan och jag känner mej anti till det! min kompis gillar dans kanske ska tilläggas.

    Hur tänker ni kring poledance? Är det för sexistiskt?

  • Svar på tråden möhippa på vännernas eller brudens sätt?!
  • afturelding

    Poledance måste inte vara något sexigt alls, bara för att det förknippas med strippklubbar. Det är faktiskt väldigt roligt, och tycker bruden om dans så ser jag inte problemet. Såvida hon inte ska ta av sig kläderna samtidigt, men det betvivlar jag starkt.

  • Js Fästmö

    Poledance är inte så farligt tycker jag för det är i en vanlig danslokal och det blir inte särskilt sexigt om man inte trnat det innan. ;) Sen förstår jag inte vad du är rädd att trampa på tårna för, våga säg vad du tycker.

  • Anonym (känslig?)

    Bruden är en av mina närmaste vänner, men hon kommer inte från min stad där hon nu bor, och har flera nära vänner som hon är uppvuxen med och det är de som planerar hippan. Jag vill inte ta över! Är redan engagerad i tårta, hår, dukning, bukett, städning osv och vill att hennes nära vänner ska känna delaktighet och inte att jag tar över.

    Själv tycker jag inte att poledans är roligt alls, varken att titta på eller försöka göra, och jag är inte i närheten så pryd som bruden!!! Därför reagerar jag nu på dansvalet!

  • snowstars

    Det beror väl på hur upplägget är runt själva aktiviteten. Pole dance i sig är inte sexistiskt, det är väl en ganska effektiv träningsform har jag för mig? Men är det så att du tror att bruden inte skulle uppskatta det så säg det åt de andra! Det är ju bruden som ska ha roligt, inte kompisarna. (eller ja, kompisarna också, såklart).

  • Chicita

    Jag tycker att du ska fråga dom som arrangerar hippan om dom verkligen tror att hon kommer att uppskatta det.
    För det är ju bara att kasta pengarna i sjön för er andra om ni arrangerar något som bruden vägrar ställa upp på eller som hon blir ledsen av.

    Ni ska skratta med bruden - inte åt henne.
    Det brukar vara en bra fingervisning Glad 

  • Theuglyorgan

    Tycker inte heller det är sexistiskt. Om alla som är med på hippan deltar så blir det lika "pinsamt" för alla om man inte har dansat innan. Man kommer nog inte se sådär jättesexig ut i sina träningskläder och oviga ben utan bara rolig: )

    Men som chicita sa, så är det bäst att prata med dem annars kan man bara gissa sig till det

  • TheD

    Det är en träningsform. Men det går att vrida till det mer sexiga om man vill. Beror på hur man gör dvs.


     

  • Kalaspinglan

    Det är nog bäst att försöka höra lite med bruden om det är något hon absolut inte vill göra på sin hippa + fråga hennes fästman vad han tror om poledancing.

    Min sambo var på en svensexa häromåret där alla killarna skulle testa pole dancing. Det lär ha varit väldigt kul, och otroligt mycket tyngre (rent träningsmässigt) än de flesta trott.
    I grupp kan ju pole dancing vara ganska kul, speciellt som alla är påklädda och får göra sitt bästa.

    Men om man känner på sig att bruden inte alls kommer att gilla det så tycker jag man får försöka avstyra det hela, alternativt avdramatisera det genom att inte alls anspela på sex.

  • niriel

    Jag var med på pole dancing med en kompis möhippa, det var ohyggligt kul och jag hade sån träningsvärk under nära nog en vecka att det var helt galet. Och som övriga ovan säger, det behöver inte alls göras speciellt sexigt, det kan göra det men på det tället vi var var instruktören väldigt noga med att känna in vad vi ville göra och vad som var ok med alla inblandade innan hon föreslog något speciellt utmanande. Jag skulle gissa att det blir en väldigt uppskattat aktivitet!

  • Humle

    Jag var med på en möhippa förra året där det var liknande, dvs det var brudens gamla kompisgäng som var mest drivande i planeringen. Jag har också känt henne länge men vi har vuxit upp på olika orter.
    Det kom i princip ett mail med hur information om hur möhippan skulle se ut, bl.a att det skulle vara poledance och jag kände precis samma sak, att det inte alls kändes som henne. 
    För egen del var jag väldigt tveksam till att ens vara med, MEN jag la mina egna priniper åt sidan och följde med och det var riktigt kul. Bruden tyckte att det var jättekul och var dessutom väldigt duktig på det.
    Jag kan tänka mig att det är en bra träningsform för man hade träningsvärk lite här och var dagen efter.

    Jag har varit med fler gånger om att man tycker olika när möhippor ska planeras. Jag tror att en del i det kan vara att man känner bruden på olika sätt och beroende på vem man är så förstärks vissa drag osv hos personen när man träffas medan andra kanske inte märks lika mycket utan framträder mer när hon träffar andra kompisar. Men det brukar bli bra i slutändan.

Svar på tråden möhippa på vännernas eller brudens sätt?!