• jolm

    Hur gör ni med foto?

    Vi försöker bestämma oss om vi ska lägga ner pengar på en fotograf eller inte.

    Å ena sidan har man kvar bilderna länge, det känns orättvist att lägga det på någon som ska vara gäst och det är roligt att ha med alla på fotona.

    Å andra sidan så blir det en rätt så stor utgift, det blir konstigt med någon utomstående när vi har ett så litet bröllop och vi har rätt så duktiga hobbyfotografer bland gästerna.

    Hur tänker ni och hur gör ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gör ni med foto?
  • sommaren13

    Vi har också bokat proffsfotograf, Malin Norlén. Hon och en till är med oss i fem timmar. Vi tycker att bilderna är så pass viktiga att det var värt att lägga ner 7900kr för det. Kommer ev att hyra in nån som filmar också.

  • Vichy

    Jag har flera vänner som är jätteduktiga fotografer så kommer nog be några av dom att ta några fina bilder på oss under dagen... 

  • confuzed86

    Då vi har ett budgetbröllop så har vi ej råd med en dyr fotograf och då min styvsyster går media samt jobbar extra på son mammas layoutföretag så valde vi att fråga henne. Hon blev jätteglad så det blir en win win för oss alla :)

  • Kalaspinglan

    Efter att ha sett diverse misslyckade gästfoton så var det ett självklart val för oss att boka professionell fotograf. Vår fotograf fotograferar oss före vigseln, sen vigseln och minglet i festlokalen. Sen får ivriga amatörfotografer bland gästerna ta bilder under middagen.

    Det som är värt att tänka på är att många icke-proffsfotografer eller såna som inte är jätteduktiga fotografer inte alltid är så bra på det här med att bruden har vit klänning och brudgummen oftast mörka kläder. I strålande solsken kommer den ena personens (oftast brudgummens) klädsel att se väldigt platt ut. En proffsfotograf/duktig amatör ser därför till att placera folk i skuggan för att inte få utfrätta bilder.

    Jag är själv fotointresserad, så bilderna är viktiga för mig.

  • Marjasinus

    Efter att ha sett flera exempel på riktigt tråkiga bilder som brudpar betalat 10 000+ för så var det självklart för oss att inte lägga pengar på det. Min svåger tar bilderna, han har en bra kamera och det blir nog bra.

  • Ayla
    Kalaspinglan skrev 2013-05-11 22:24:22 följande:
    ...

    Jag är själv fotointresserad, så bilderna är viktiga för mig.
    Samma här. Därför blir det proffsfotograf.
  • Anneli256

    Först hade vi bokat en väninna som är fotograf som fick förhinder pga cancersjukdom och cytostatikabehandling. Vi bokade därför en proffsfotograf för bilder efter vigseln. Väninnan orkade vara med på bröllopet trots behandling och tog en del bilder, en vän till maken som även han arbetar professionellt med fotografering erbjöd sig att fota o filma. Sedan hade vi  gäster som valfritt tog bilder som vi fick ta del av.Detta resulterade i att vi fick ett mycket väldokumenterat bröllop, något som vi är väldigt glada för idag.Jag kan inte sticka under stol med att de professionella bilderna har en kvalite som inte de andra har, även om det finns flera bra foto bland dem också.Det handlar om en kostnadsfråga för många. Att ha en proffsfotograf heldag är mycket dyrt men  definitivt något som jag rek om ni har möjlighet. Vi hade inte haft råd med det kan jag säga, som tur var så hade vi vänner som erbjöd sig utöver vår "timmesfotografering". Fördelen med flera olika fotografer är att alla har sin egna stil.  Vet andra som valt bort fotograf som endast har ett fåtal bra foto från sitt bröllo ett faktum som de ångrar  

  • Anneli256

    ps.. om ni nu har duktiga hobbyfotografer så rek jag er att verkligen prata med dem och fråga om det är ok, samt ev erbjuda dem någon typ av ersättning för att de fotar - även om de inte önskar något. Så att ni är säkra på att få några fina kort från eran dag.

  • FruForsmark

    Vi hade ett proffs i tre timmar som tog vackra porträtt bilder innan vigseln, bilder under vigseln och bilder när vi kommer ut ur kyrkan. Därefter tog min kusin över som är otroligt duktig amatörfotograf. Detta blev en bra kombination eftersom jag inte ville lägga den pressen på henne att ta de viktiga portsättbilderna. Dock så fotograferade min kusin hela dagen och kvällen med ett engagemang som aldrig sinade. Hon tog tusentals bilder som hon i efterhand bearbetade och justerade till perfektion. Jag tror att om man ber någon att vara amatörfotograf så kommer det bli den personens uppgift hela kvällen. Det är svårt att förlita sig på att gästerna kommer ta på sig det ansvaret.

  • 2barnsmor
    Vi ska ha en tjej som har gått mediautbildning på gymnasiet och är skitduktig på att fota och vi tänker godkänna att hon får använda de senare i sin portfolio för att så småningom kunna bli proffsfotograf :)
  • Helipa

    Vi har en bekant som är en otroligt duktig amatörfotograf och som dessutom fotograferade min brors bröllop. Hon tar 2500:- för fyra timmars fotografering (vigsel, mingel, början av middag). Det känns väldigt prisvärt och tryggt eftersom vi vet att vi får fina foton, hon känner till oss hur vi är som par och vilka typer av foton vi är intresserade av och vi kan ha mycket kontakt med henne innan bröllopet (för planering, m.m).

    Vi kollade på proffsfotografer som en back up ifall hon inte hade möjlighet och sa väl då att en fotografering precis efter vigseln för ca 4000:- kändes rimligt och sedan tänkte vi isåfall överlämna fest/middags-fotona till våra fotograferingsglada vänner :)

    Fina foton känns viktigt men inte så viktigt att vi vill att det ska äta upp hela budgeten, därför har vi hela tiden satt priset i förhållande till t.ex. vad maten kostar, musiken, klänningen, etc. och sagt att det inte får bli den dyraste posten. 

  • jennyckbengtsson

    Vi låter nära väner och familj vara lite forografer innan vigseln och sedan låter vi gästerna fotografera och ladda upp alla högupplösta bilder på photago.com där vi skapat ett album. På så sätt får vi in alla gästernas foto från dagen på ett enkelt sätt som inte blir besvärligt för gästerna och vi tror vi på så sätt kan få in många bra foto. 

  • Riccardo

    This is a very good question (sorry if I go with English, but my Swedish i good for reading, not so good for writing! Skäms)

    When we got married, two years ago, we decided to go for a well known top photographer, from Stockholm. And we paid 30.000 Swedish crowns. And this was not the full package. We had photo for the preparation, the ceremony and the mingle. We also had an extra session, few days after the wedding. But we did not hire the photographer for the dinner, since we thought many friends would have come with a camera.

    And yes, many friends came with a camera. Still, these are two very different things, and results were not the same -- of course.

    So, would I do the same choice, today? Probably yes. But a lot depends on budget, and what is important for you.

  • Grodprinsens brud

    Vi ger 6000 kr för 4 timmar och 300 redigerade digitala bilder av en bröllopsfotograf på "lagomnivå" plus att vi skapat en mapp på Photago där gästerna smidigt kan lägga in foton både från datorn och direkt från sin smartphone. 


Svar på tråden Hur gör ni med foto?