• Sara1991

    Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

    Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

  • Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • Sara1991
    daniiel skrev 2014-03-01 08:20:28 följande:
    Lila blommor i augusti som man kan dekorera bordet med, vad finns det för något då att välja på? Jag är urusel på blommor! Vi ska ha barndop och färgtemat är lila i olika nyanser. Funderade på såna "Snärtig"-vaser från Ikea med en lila blomma och en grön kvist i varje.
    Hej :) Finns massor med fina lila blommor . Några förslag är : prärieklocka, veronica, nejlika, germini, gerbera, ros. Min favorit är prärieklocka, det är en gran med flerablommor på så den fyller ganskabra.:)
  • Sara1991
    HannaH2015 skrev 2014-03-01 09:46:57 följande:
    Hej!

    Jag gifter mig utomlands och har precis varit nere och träffat bröllopskoordinator mm. Nu ska jag välja bukett och det finns alltför många val för någon med beslutsamhetsångest som jag. Vill att det ska vara stilren, klassiskt så först tänkte jag vitt i alla blommor (brudbukett, tårta, altargång, blombåge etc etc.) men tror ändå det är roligt med lite färg iaf i min bukett när det finns så mkt exotiska blommor att tillgå..

    Jag kan välja på blommor såsom calla, rosor, orkideer, hortensia och frangipanis.... Frangipanis är roligt eftersom det är så kopplat till Asien och inget som finns hemma direkt. Dock är de ju gula inuti och inget som vi annars har som tema... (gammelrosa i save the date korten som gått ut)

    Jag kommer förmdoligen ha en enkel klänning i siden och chiffong, jag tror en rund handbukett är finast .. men har som sagt ingen koll på sådana här saker

     



    enkel vita rosor


    rosor, hortensia

     


    NU  till mina många frågor: !!!


    Traditonella frangipanin


    Bukett med orkide


    Orkider som finns där

    1. Jag har ingen aning om vilka blommor jag ska välja ska  jag bara ha en sort eller bland? Ex. bara köra på rosor,
    2. Viilka färger (vi har lite gammelrosa i inbjudningskort och save the date kort)  tror det skulle bli fint annars vill jag ha mycket vitt alternativt frangipanis med det vita och gula i mitten som tema och så går det igen i dekorationer på tårta, på borden mm.
    3. Form på buketten, jag är själv väldigt petite i mig själv så antar att jag ska ha en inte allför stor bukett har tex. hört att jag inte ska ha en "hängande" bukett, tänkte först bara några få vita kalla men kanske för stramt??

    Jag tar gärna emot alla tips och råd på hur ni tycker en riktigt fin brudbukett ska se ut när man har alla dessa exotiska blommor att tillgå och vilka färger jag ska ha ( som sagt vitt i basen men vi har lite gammelrosa i trycksakerna...)

    Stort tack på förhand!! 
    Hej :) Eftersom ni verkar ha vitt och ljusrosa som färgteman så hade jag valt migatt hålla mig till dessa toner men att välja lite roligare exotiska blommor. Exotiska blommor behöver inte alltid betyda mkt färg. Hortensia , olika sorters orkideer, anthurium, kallor mm tror jag skulle kunna bli jättefint :)

    Vill du bryta av färgerna lite så hade jag valt att blanda i lite lime, det tycker jag lättar upp väldigt fint :)
  • HannaH2015

    Hej igen Sara!

    stort tack för ditt snabba svar!! väldigt tacksam! har du några förslag på hur en bukett skulle kunna se ut med hortensia, olika orkideer kallor och limefärgat??  

    mvh
    Hanna  

  • Sara1991
    HannaH2015 skrev 2014-03-01 13:50:34 följande:
    Hej igen Sara!

    stort tack för ditt snabba svar!! väldigt tacksam! har du några förslag på hur en bukett skulle kunna se ut med hortensia, olika orkideer kallor och limefärgat??  

    mvh
    Hanna  
    Hej !

    Nej de har jag tyvärr inte . De bästa du kan göra är att googla runt, titta på olika sorters buketter. Olika blandningar av färger och blommor . Du kommer du få en mkt bättre känsla över vad du gillar. sedan tar du kontakt med din florist och går igenom allt tillsammans , allt från färger till form till blomval och kommer tillsammans fram till ettbra alternativ.



    Här har du två bilder som visar vad jag menar .Men snöa inte in för mkt på olika sorter utan ge din florist lite fria händer att uttnyttja sin kreativitet och kunnande. Blir så mkt finare då :)
  • filibustern

    hej! nu är det ju så att min karl ska fixa min brudbukett helt utan min vetskap eller involvering, MEN.. man kollar ju runt lite ändå och hintar.. :P nu har ajg förälskat mig lite i hjärtan-på-tråd i brudbuketter. 

    1. det enda jag hittar på google är runda (eller hängande) buketter med rosor rosor rosor och så hjärtan på tråd. ser det konstigt ut med en annan sorts blomma? jag är ju kär i nejlika och gerbera. skulle de blommorna fungera med hjärtanpåtråd? och MÅSTE buketten vara rund eller hängande? ser det för hemskt ut med t.ex 6-8st gerbera i en liten bukett och så hjärtanpåtråd någonstans?  typ så? 




    2. jag kan TÄNKA mig att sätta hjärtan på tråd i en brudbukett ökar upp priset rätt så mycket! har jag rätt eller fel? självklart är det ju olika från butik till butik, tänkte mer generellt.?

    tack för svar :) 

  • Rin
    filibustern skrev 2014-03-05 20:07:57 följande:
    hej! nu är det ju så att min karl ska fixa min brudbukett helt utan min vetskap eller involvering, MEN.. man kollar ju runt lite ändå och hintar.. :P nu har ajg förälskat mig lite i hjärtan-på-tråd i brudbuketter. 

    1. det enda jag hittar på google är runda (eller hängande) buketter med rosor rosor rosor och så hjärtan på tråd. ser det konstigt ut med en annan sorts blomma? jag är ju kär i nejlika och gerbera. skulle de blommorna fungera med hjärtanpåtråd? och MÅSTE buketten vara rund eller hängande? ser det för hemskt ut med t.ex 6-8st gerbera i en liten bukett och så hjärtanpåtråd någonstans?  typ så? 
    Det klassiska tipset brukar ju vara att söka på engelska för att få fler träffar. Efter lite efterforskning lyckades jag räkna ut att man på engelska ofta verkar använda det latinska namnet Ceropegia om hjärtan på tråd. Så prova att söka på det +wedding eller +wedding flowers eller liknande så hittar du nog lite fler inspirationsbilder.
    Själv tycker jag absolut du kan kombinera hjärtan på tråd med andra blommor, varför inte gerbera liksom?
  • filibustern
    Rin skrev 2014-03-05 21:04:41 följande:
    Det klassiska tipset brukar ju vara att söka på engelska för att få fler träffar. Efter lite efterforskning lyckades jag räkna ut att man på engelska ofta verkar använda det latinska namnet Ceropegia om hjärtan på tråd. Så prova att söka på det +wedding eller +wedding flowers eller liknande så hittar du nog lite fler inspirationsbilder.
    Själv tycker jag absolut du kan kombinera hjärtan på tråd med andra blommor, varför inte gerbera liksom?
    har försökt det tidigare men det gick som dåligt.. men kanske sökte på fel ord. ska pröva igen
  • Sara1991

    Filibustern: Hej :) Självklart kan man ha hjärtan på tråd tillsammans med vilka blommor man vill . Gerbera är ingen direkt vanlig bröllopsblomma och just kombinationen med hjärtan på tråd är inget jag sett tidigare . har letat runt efter bilder överallt men finns tyvärr inga på just denna kombination . Så värst mkt dyrare blir de inte , de kanske handlar om ca 50-100:- . Inte mer än så troligen :) Ett litet tips från mig skulle vara att inte kolla runt och planera i detalj hur du vill ha det. då det i slutändan kommer vara din blivandes val. hinta om form och färg och så kan du ju alltid göra . men försök att inte detaljplanera , så riskerar du inte att bli besviken om det blir nåt helt annat än du tänkt dig :)

  • Salt

    Hej hej! Va härligt att du tar dig tid att tipsa om blommor! {#emotions_dlg.flower} 
    Jag äääälskar rosor och pioner, men vill hitta nåt alternativ till rosor för det kommer krylla av det i dekoren antar jag :-P och våran pionbuske blommar ju före augusti så jag vill hemskt gärna ha förslag på alternativ till pioner också!

  • Sara1991

    Salt : Hej :) nu förstår jag inte riktigt. Du älskar Pioner och rosor men väljer att inte ha det . varför ? När gifter ni er ?:)

Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)