• Sara1991

    Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

    Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

  • Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • Sara1991

    MrsEkkan: Hej Ha dem i en vas med iskallt vatten tills du ska in i kyrkan . Om det är möjligt så är de bra om du kan förvara dem lite svalt, i kylskåp eller utomhus. Då förhindrar man att dem slår ut. Annars så behöver du inte göra nåt annat.

  • Sara1991

    Aline83: Hej Nu ser jag buketten . Det är en kompakt brudbukett gjord i en brudhållare. Så den är alltså inte handbunden utan stucken i oasis .

  • Sara1991

    Fina: Hej Att få tag på grön rosa hortensia i maj ska absolut inte vara några problem alls kontakta butiken i god tid innan så beställer dem hem åt dig. Andra fina blommor är : pioner, prärieklocka, nejlika, ranunkler, rosor mm . Dessa är väldigt vanliga till bröllop. .

  • Sara1991

    Emma167: Hej Kallor har ingen direkt säsong utan finns att få tag på året om. Det är inte så vanligt att man har dem inne i butiken så besök din blomsterbutik och beställ i god tid innan så tar dem hem vita kallor åt dig .

  • Sanct

    Hej Sara1991, tack för svaret! Tror du har rätt i att jag borde se mig om efter ett alternativ. Tänkte höra en sak till med dig, finns en liten blomma som man brukar ha i tulpanbuketter som doftar underbart. Vet du kanske vad den heter? Har för mig att namnet börjar på bokstaven G om det hjälper alls. xD

  • Aline83

    Så om jag vill göra en sån köper jag en sån hållare med oasis längst upp, sticker i blommor sedan lindar ja runt sidbenand runt skaftet???? Tack för hjälpen :)))

  • Sanct
    Sanct skrev 2014-01-17 00:49:42 följande:
    Hej Sara1991, tack för svaret! Tror du har rätt i att jag borde se mig om efter ett alternativ. Tänkte höra en sak till med dig, finns en liten blomma som man brukar ha i tulpanbuketter som doftar underbart. Vet du kanske vad den heter? Har för mig att namnet börjar på bokstaven G om det hjälper alls. xD

  • marolo

    Hej Sara1991!
    Till min florist lämnade jag denhär beskrivningen, men jag är lite orolig att jag bara ska få en helvit bukett vilket inte riktigt passar mig, hur skulle du tolka denhär beskrivningen? bifogar inte bilderna för vill att du ska försöka få fram den känslan jag är ute efter, kanske bifoga en bild och se om vi tänker ungefär lika? (nu vet jag såklart att det är subjektivt men tänker att alla florister borde ha ungefär samma öga Flört) eller tror du att de kommer göra en helvit bukett enbart? 


    färgerna för bröllopet är grå, ljusblå och vitt. Därför är det viktigt att blommorna matchar med dessa färgerna, i alla 3 blomsterarrangemangen vill jag att det ska vara en silver/grå känsla över blommorna, exempelvis med lammöron eller liknande silverväxt. Jag bifogar även en bild på "silverkulor" som skulle vara fint att ha i blomsterarrangemangen dock inte för många.
    buketten -  Jag vill inte ha kottar, gran, tulpaner eller kallor i. Annars är jag öppen för de flesta vita blommor samt rosor. Blommorna ska vara vita men det funkar även med ljust pastelliga blommor så som ljust ljust rosa, den bild som heter bukett 1 är det jag vill likna mest, däremot med fler silvertoner och sedan att den är lite "busig" och inte så stel, som det står på lappen ska buketten inte vara jättestor eftersom jag inte är så lång, bilden på bukett 2 går mer till det bruna hållet, vilket jag inte vill ha men den är ett bra exempel på silverkänslan jag är ute efter, 
    kransen - Ser ni på bild 1 och två.Den ska vara lite sporadisk och inte så tät utan som på bilden fast i färger som matchar brudbuketten och inte i rosa, storleken på mitt huvud är 55-56 cm, men som ni ser på bilden ska det vara ett band (vitt) där bak så storleken är inte jätteviktig då den går att justera med bandet. 
    Crosaget - ska matcha de övriga blommorna, inte bara en enkel ros utan några få delar utav alla blommor någon silverkula etc. Men det ska inte heller vara för stort. 
     
Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)