• Sara1991

    Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

    Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

  • Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • Vichy

    Drömmer om en bukett i ljusa skira pasteller... Har bara fått för mig att det skulle bli dyrt. Skulle det det?
    Inte säker på vilken typ av bukett det skulle vara, eller exakt vilka blommor som skulle vara i...
    Har du nått tips på vilka blommor man skulle kunna ha och vad det skulle kosta på ett ungefär?

    Inspriation just nu:





     
  • Sara1991

    Vichy: Hej :) jättefina bilder , tror de kommer bli superfint :D Priset beror helt på vilka blommor och vilken storlek du Vill ha på buketten . Dem buketterna som är på bilderna är lite större än normalt och innehåller mestadels rosor , de är sådana saker som drar upp priset :) Bilderna du visat ligger ung mellan 1000-1300. När gifter ni er ?:).

  • Sara1991

    Passionsblomman : Tar absolut inte illa upp :) varit mkt i butiken eftersom det är morsdag så har inte haft tid att svara :)

  • Vichy
    Sara1991 skrev 2013-05-26 20:04:49 följande:
    Vichy: Hej :) jättefina bilder , tror de kommer bli superfint :D Priset beror helt på vilka blommor och vilken storlek du Vill ha på buketten . Dem buketterna som är på bilderna är lite större än normalt och innehåller mestadels rosor , de är sådana saker som drar upp priset :) Bilderna du visat ligger ung mellan 1000-1300. När gifter ni er ?:).
    Okej! Nej jag har ingen aning om blommor, kan ingenting verkligen. det enda jag vet är som sagt färgerna.. Vilka blommor skulle du rekomendera? 
    Storlek vet jag inte heller än eller form....

    Vi gifter oss först nästa sommar.. 
  • Maria466

    Skulle så gärna vilja ha gullvivor och liljekonvaljer i min brudbukett och ev rosor (inte bestämt mig för det sista än). Men har för mig att gullvivor är fridlysta så jag undrar om jag måste "tänka om"

  • Sara1991

    Chicita : haha ja precis , Jag kan mitt yrke men läsa tankar har Jag inte lärt mig än :P De jobbigaste i mitt yrke är att folk oftast vet exakt Vad dem inte Vill ha men har ingen aning om Vad dem gillar :P så dem ratar typ alla mina förslag men har inga egna idéer :P och sen tycker dem att Jag borde ha koll på sånt som florist :P men alla har ju olika smak :)

  • Katjaknas

    Hej!Jag tar gärna lite råd då jag är på jakt efter en blomma från Libanon som jag tror heter Aster på engelska... Vet du vad det är för en blomma och om det är svårt att få tag på den? Och i så fall undrar jag hur du tror att den funkar med Liljekonvalj som ju är Finlands nationalblomma? Jag är halv finsk och halv libanes, därav mitt udda val av blommor:)Tack på förhand/Katja   

  • passionsblomman
    Vichy skrev 2013-05-26 20:16:14 följande:
    Okej! Nej jag har ingen aning om blommor, kan ingenting verkligen. det enda jag vet är som sagt färgerna.. Vilka blommor skulle du rekomendera? 
    Storlek vet jag inte heller än eller form....

    Vi gifter oss först nästa sommar.. 
    En bukett kostar inte utifrån färg, utan beroende på material plus arbetstid. Jag tycker du har en bra utgångspunkt i att du vet färgskalan. Det du sedan behöver göra, är faktiskt att träffa en florist live så att säga. Den person som får se dig i verkligheten, föra en dialog, lyssna in vad för stil och helhet ni ska ha på ert bröllop liksom du själv som brud, med klänningsval och hela killivitten-DEN personen är det som ska och kan hjälpa dig att hitta fram till form, känsla och stil på buketten. Storleken på buketten ska avgöras utifrån hur du själv kommer att se ut med klänning och allt-och där är det också lättast att samråda med din egen florist. Och utifrån vad du har för budget kommer ni också fram till vad för material som är läpligt för just din unika bukett. Jag tycker helt ärligt att det blir lite bakvänt när man försöker komma fram till de här sakerna på nätet utan floristen-det är mycket lättare för den florist som ska göra arbetet att ge de här råden än för någon som faktiskt inte alls ser individen.
    Du kan lika gärna få en brudbukett i rosa toner för runt tusenlappen som en i rosa för det tredubbla.
    Det viktiga är att du känner dig trygg med din florist och får förtroende-du behöver inte kunna ett smack om blommor,det behöver man aldrig utan det är floristens jobb.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Sara1991

    Maria466: Hej :) stämmer att gullvivor är fridlysta så plocka dem får man inte göra men bör kunna gå att få tag på odlade gullvivor på antingen snitt eller kruka via en florist :)

  • passionsblomman
    Maria466 skrev 2013-05-26 20:20:27 följande:
    Skulle så gärna vilja ha gullvivor och liljekonvaljer i min brudbukett och ev rosor (inte bestämt mig för det sista än). Men har för mig att gullvivor är fridlysta så jag undrar om jag måste "tänka om"
    Förutsatt att du gifter dig när de blommar i natur/trädgård behöver du inte tänka om-ifall du bor i det landsakp där de inte är fridlysta-de är inte fridlysta överallt, så kolla upp vad som gäller dä du bor. Däremot finns de inte som snittblommor, och dessutom är det ju lite olika med hur våren slår till som vi märkt det här året inte minst. Alltså kan du behöva vara öppen för andra lösningar utifrån hur våren blir ditt bröllopsår.

    Sorry, nu lägger jag näsan i blöt igen här i tråden...Skäms
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)