• Sara1991

    Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

    Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

  • Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • 20th century fox
    Eliin skrev 2013-05-21 09:34:39 följande:
    Jag förstår att klänningen spelar in, men jag undrar vad min längd och kroppsform har för inverkarn på val av bukett? (nyfiken)
    Det handlar om proportioner. Ex. Om du är kort och har nätt kroppsform och vill bära en jättestor droppformad bukett så kan den få dig att se ännu mindre ut. Medan om du är bredaxlad, lång och har jättestor kjol så kan det nästan se lite fjompigt ut att ha för liten.

    För övrigt håller jag inte med om att man endast skall blanda kalla eller varma färger. En av de vanligaste färgkonstrasterna är när man blandar kalla och varma och det upplevs mer livfullt än om man endast har den ena sorten, det kan bli lite platt och sakna wow-effekt. Ex. på bukett med kalla och varma konstraster men svaga färger och en med starka färger:



    Jag brukar också titta på hur bruden och brudgummen ser ut och rekommendera färger som passar dem. /hår, ögonfärg, hud, osv) förrutom att det skall passa temat då förståss.
  • Sara1991

    20th century Fox : Hej :) oj då måste du missat Vad Jag skrev , de Jag skrev var att man vanligtvis skiljer på varma och kalla färger för ett harmoniskt intryck men att de självklart beror på vilken känsla man Vill ha . Så sa inget om att man inte ska blanda dem :) jättefina bilder men är inte den undre bara varma färger , ser ut så :)

  • blivande brud

    Hej!
    Tacksam om du kunde svara på lite funderingar som jag har :)
    Hur många olika sorters blommor är det vanligt att ha i en brudbukett? Kan det se rörigt ut med för många olika? Hur ska man tänka ang. storlek på blommorna, är det finast med olika storlekar eller ska de vara ungefär lika stora/små?

  • Chicita
    Sara1991 skrev 2013-05-23 23:03:00 följande:
    men är inte den undre bara varma färger , ser ut så :)
    Både gerberan och pionen(?) är ju från den kalla färgskalan.
  • anotherplace

    Vad brukar en kalla ligga på i pris? Vanlig vit kalla, Fick från florist här att för en stor vit kalla så kostar de 200:-/st på sommaren. Jag tyckte de kändes lite dyrt? Hur stora är en stor och hur stora är de vanliga? Hade tänkt mig att ha enbart 2 kallor och 1 vit ros i sidenband, (binda själv för den är inte så komplicerat) Vad blir finast stora kallor eller vanliga, vet inte hur mycket de skiljer i storlek Tacksam för svar :)

  • Sara1991

    Anotherplace: priset varierar väldigt men Jag kan ge dig ett ca pris :) dem största som vi brukar ha inne är ung 10 -12 cm höga och ung 5-7 cm högst upp i klockan :) Måtten kan så klart variera lite :) den brukar kosta 90-120:- ung. Den vanliga storleken är ung 5-7 cm hög och 3-4 cm högst upp och brukar kosta 45-75 ung :) kostar sällan mer än så :) vanligast är 95:- respektive 55:- , priset Jag räknat på är de vi tar i min butik , priserna varierar lite mellan butikerna :) hoppas de gav dig lite klarhet :)

  • Sara1991

    De visste Jag inte att cerise ansågs kall :) den ser så varm ut :P men tack för informationen , kul att lära sig nåt nytt :)

  • Chicita
    Sara1991 skrev 2013-05-24 07:26:38 följande:
    De visste Jag inte att cerise ansågs kall :) den ser så varm ut :P men tack för informationen , kul att lära sig nåt nytt :)
    Enkelt sett kan man säga så här:
    Kalla färger går mot blått
    Varma färger går mot gult

    Färglära kanske inte är något som ingår i utbildningen till florist, men det borde nog göra det Glad

    Det är rätt konstigt hur få som förstår det där med varma och kalla färger.
    Jag har även sett många som tror att bara för att en färg är pastell-svag så är den automatiskt kall, och samma att alla starka färger är varma Obestämd 
    I klädaffären jag jobbade i så kunde det stå tjejer och såga en röd tunika bara för att dom inte kunde ha varma färger - men det var en kall röd. Och bara man fick in dom i provhytten så kunde dom se det och kanske lära sig att det hänger inte på vad färgen heter om den är varm eller kall. Utan på hur mycket blått respektive gult som finns i den.
    Färghjulet brukar inte vara ett bra exempel egentligen för det kan finnas kalla och varma färger på båda sidor.
    Men just den här bilden var rätt ok.
    Om du drar ett streck uppifrån och ner så är färgerna till höger varma och dom till vänster kalla
    Motsatsfärger förstärker varandra. Så om man vill lyfta fram en blå färg så är orange ett bra kompliment (exempelvis så använder jag gärna orange eller kopparfärgad ögonskugga till mina isblå ögon för att framhäva just det blåa pigmentet i dom) 
     
Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)